Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Impactul activităților extracurriculare asupra elevilor din formațiunile corale

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: cobzacnadejda | 04.01.2024 08:15 | Revista cadrelor didactice nr. 100/2024 | 351 vizualizări

Prezentul articol reflectă cadrul conceptual al activităților extracurriculare, precum și avantajele ce contribuie la dezvoltarea armonioasă a coristului.

Arta corală este genul de muzică care presupune cea mai expresivă formă de exprimare a trăirilor sufletești exteriorizate prin intermediul cântului. Formarea culturii muzical-artistice la elevi poate fi realizată prin mai multe forme, una dintre ele și cea mai importantă este activitatea extracurriculară, acestea ocupă un loc special în viața unui colectiv coral. Fiecare dirijor conștientizează cât de importante sunt participările în cadrul activităților extracurriculare a unei formațiuni corale. Coriștii au oportunitatea de concerta în fața publicului, de a transmite spectatorilor diverse emoții, creează o atmosferă inedită în sală de concert.
Activitățile extracurrriculare (realizate dincolo de procesul de învăţământ) îşi au rolul şi locul bine stabilit în formarea personalităţii copiilor noştri. Educaţia prin activităţile extracurriculare urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. [2]
Activitățile exrașcolare sunt definite de unii cercetători ca fiind ,,totalitatea activităților educative planificate, organizate și desfășurate în instituțiile de învățământ sau în alte spații, în colaborare cu diverse organizații, având scop educațional dar mai puțin riguroase decât cele formale și desfășurate în afara incidenței programelor școlare conduse de persoane calificate, cu scopul completării formării personalității elevului asigurată de educația formală sau dezvoltării altor aspecte particulare ale personalității acesteia”. [1]
Conform prevederilor Codului Educației al Republicii Moldova, Capitolul VII. Articolul 36. (1) „Învăţământul extraşcolar se realizează în afara programului şi activităţii şcolare, prin activităţi complementare procesului educaţional desfăşurat în instituţiile de învăţământ şi are menirea să dezvolte potenţialul cognitiv, afectiv şi acţional al copiilor şi tinerilor, să răspundă intereselor şi opţiunilor acestora pentru timpul liber” . [3]
Activitățile extracurriculare sunt o modalitate prin care elevilor se dezvoltă anumite abilități, competențe, stimulează creativitatea și interesul față de arta corală.
Scopul activităţilor extraşcolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale.
Activităţile extracurriculare reprezintă un element prioritar în politicile educaţionale întrucât au un impact pozitiv asupra dezvoltării personalităţii tânărului, asupra performanţelor şcolare şi asupra integrării sociale în general. [1]
Ansamblul coral se perfecționează datorită în mare parte activităților extrașcolare, acestea sunt drept o sursa de inspirație pentru un dirijor. În dependență de tematica activităților din cadrul unei instituții se formează repertoriul muzical. Printre acestea se enumeră: concerte organizate cu prilejul: zilei profesorului, sărbătorilor de iarnă, sărbătorilor de primăvară, sărbătorilor pascale, Zilei Internaționale a Muzicii etc. Pe lângă aceste concerte, ansamblurile corale pot participa în cadrul diverselor conferințe, seminare, workshopuri, proiecte educaționale, concursuri naționale sau internaționale. Apariția spectaculoasă unui colectiv coral în scenă ce poartă vestimenație identică, coloristică, aranjați frumos în sală de concert întotdeauna înnobilează festivitatea.
Participarea elevilor la concursuri școlare s-a dovedit a fi un succes în dezvoltarea personalității și culturii muzical-artistice. Concertarea la astfel de activități îndeamnă elevii să fie responsabili în anumite sarcini, crește încrederea în forțele proprii devenind și un exemplu pentru alți colegi.
Evoluare în cadrul unui concurs poate contribui la deșablonizarea practicilor educative, la flexibilizarea și extensia ocaziilor de învățare. Spre exemplu regulamentul unui concurs internațional prevede cerințele ce nu se regăsesc în Curriculă, astfel elevii au posibilitate să studieze un repertoriu modern ieșit din parametrele standartului, în acest caz elevii demonstrează o altă atitudine și responsabilitate față de disciplină.
În mare măsură, concursurile bine profesate pot suplini ceea ce nu face educația formalizată prin lecții de rutină. Dacă dirijorul acceptă provocarea unui concurs aceasta prevede pregătiri sistematice, temeinice, responsabile atât din partea conducătorului cât și din partea elevilor, iar numărul repetițiilor va crește considerabil în scopul pregătirii unei evoluări de succes.
Înainte de a accepta o participare în concurs dirijorul trebuie să organizeze un training psihologic coriștilor pentru a evita situații stresante. La baza oricărui concurs este principiul concurenței, ca urmare se identifică cel mai muzical, artistic și creativ colectiv. Dese ori copiii nu înțeleg acest fapt și sunt siguri în victorie, atunci când sunt lipsiți de orice apreciere, elevii manifestă o atitudine negativă, dezamăgire, frustrare. În aceste momente dirijorului îi revine un rol primordial de a ameliora situația creată în colectiv.
Avantajele activităților extrașcolare / punctele forte:
 Valorificarea interesului față de arta corală. În cadrul repetițiilor de cor elevii acumulează cunoștințe noi din domeniul muzicii și au oportunitatea de ale implementa în practică. Activitățile extrașcolare pot orienta elevii spre o viitoare carieră (interpret, artist, vocalist, corist, dirijor etc.).
 Abilități noi, tehnici de interpretare, acumulare de experiență.
 Învață să facă față eșecului. Un rezultat slab la un concurs poate fi ocazie de a învăța să facă față eșecului. Deși pare paradoxal, un eșec poate fi o lecție mai importantă decât un succes. A gestiona stările emoționale care apar în astfel de momente, a nu renunța și a identifica factorii care au dus la un rezultat slab sunt abilitățile care îl vor ajuta pe copil atunci când se va confrunta cu alte situații dificile.
 Creșterea stimei de sine. Atunci când participarea la un concurs se încheie cu succes mare, elevii învață să aibă încredere în sine, de aici apare dorința de a mai participa și de a demonstra posibilitățile vocale publicului, juriului etc.
 Concursurile stimulează spiritul de inițiativă, abilitățile sociale și de comunicare, creativitatea, lucru în echipă, toleranța, precum și relaționarea cu ceilalți colegi,
 Posibilitatea de a călători. Concursurile internaționale sunt o bună oportunitate de a vizita alte țari, a cunoaște istoria, cultura, tradițiile, limba străină. Schimb de experiență, noi cunoștințe deschid orizonturi unice în viața atât a dirijorilor cât și coriștilor.
 Dezvoltă abilități artistice.
 Formează personalitate.[5]
Deși sunt foarte multe avantaje există totuși și puncte slabe activităților extrașcolare și extracurriculare:
• Orice competiție presupune o stare de stres. Atunci când persistă dorința nemărginită de a obține un premiu, sau rezultatul final este extrem de important, stresul este inevitabil.
• Starea de epuizare fizică și psihică.
• Relațiile sociale pot avea de suferit.
• Absentarea de la lecții în pofida repetițiilor sau concertărilor care pot fi organizate.[4]
Activitatea extracurriculară e o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând el, în primul rând, o atitudine creatoare, atât în modul de realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu elevii, asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită stimularea creative a elevilor. Diversitatea activităţilor extraşcolare oferite creşte interesul copiilor pentru şcoală şi pentru oferta educaţională. [6]
Concluzie: Implicarea unui ansamblu coral în activitățile extracurriculare presupune o muncă enormă și dăruire necondiționată, iar evoluările în fața publicului inspiră dirijorul și ansamblul său pentru crearea momentelor irepetabile. Impactul acestor activități este unui major în formarea culturii muzical-artistică la elevi din formațiunile corale.

Bibliografie:
1. Ceban, L. (2015), Managementul activităților extrașcolare. Ghid metodologic. Chișinău: IȘE („Cavaioli”);
2.Cernea Maria, Contribuţia activităţilor extracurriculare la optimizarea procesului de învăţământ, în “ Învăţământul primar“ nr. 1 / 2000, Ed. Discipol, Bucureşti;
3.Codul Educaţiei al Republicii Moldova. Nr.152 din 17.07.2014. În: Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 24.10.2014, Nr. 319-324 (634), www.edu.gov.md;
4. Cocoradă, E. (2003). Consilierea psihopedagogică. Sibiu: Editura Psihomedia;
5.Saranciuc-Gordea L.(2021), Activități curriculare și extracurriculare în învățământul primar, Suport curs, Chișinău;
6.Țîru C.Maria, ,,Pedagogia activităților extracurriculare”-Suport curs, Cluj-Napoca, 2007;

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 31 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

528 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN