Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Nativii digitali

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: banutagabrielacornelia | 22.01.2024 15:15 | Revista cadrelor didactice nr. 99/2024 | 149 vizualizări

În prezentul aricol se vorbește despre tehnologia digitală,
despre nativii digitali cu care ne confruntăm zilinic în sala de
clasă și pentru a le putea capta atenția trebuie să fim mereu la
curent.

Nativii digitali

Prof. înv. primar
Bănuță Gabriela Cornelia
Școala Gimnazială „Profesor Oprea Mihai”, Negoiești

REVOLUȚIA MENTALĂ ESTE EFECTUL REVOLUȚIEI TEHNOLOGICE?
„Când ne referim la revoluția digitală, vorbim în primul rând despre o revoluție tehnologică, despre inventarea a ceva ce dă naștere unor noi instrumente și unui alt fel de viață, precum plugul, armele de foc, calea ferată” ( Alessandro Baricco, 2023)
Revoluțiile mentale sunt cele care schimbă în mod radical oamenii. Alessandro Baricco consideră că revoluția digitală este efectul, consecința unei revoluții mentale. „Mai întâi se manifestă revoluția mentală și abia mai apoi cea tehnologică.”
Nu trebuie să ne întrebăm ce fel de minte poate fi generată de folosirea motorului de căutare Google, ci ce fel de minte a generat un instrument precum Gooogle. Omul nu este produsul smartphone-ului, ci este inventatorul lui, cel care avea nevoie de acest obiect, cel care și l-a proiectat pentru a-l folosi.

SOCIETATEA ÎN SCHIMBARE
Schimbările rapide din societate şi de pe piaţa muncii au determinat modificări ale
relaţiilor dintre viaţa profesională şi educaţie. Cunoştinţele dobândite în timpul formării iniţiale sunt rapid depăşite şi îşi pierd valoarea pentru viaţa profesională.
Deprinderile şi cunoştinţele necesare în activitatea profesională nu pot fi însuşite în totalitate în cadrul formării iniţiale. Viaţa profesională solicită noi competenţe, printre care achiziţionarea independentă a cunoştinţelor şi aplicarea acestora, rezolvarea de probleme, însuşirea şi utilizarea deprinderilor colaborative, de cooperare şi profesionale multidimensionale, precum şi a abilităţilor de învăţare continuă.

CERCETĂRILE DESPRE NATIVII DIGITALI
● O cercetare calitativă recentă asupra percepțiilor managerilor români cu privire la atitudinile și comportamentele subordonaților lor care fac parte din Generația digitală (Pînzaru & Mitan, 2015) relevă o serie de informații utile înțelegerii dinamicilor la locul de muncă în contextul echipelor inter-generaționale.
● Se subliniază faptul că milenarii urmează managerii care conduc prin puterea exemplului personal, nu prin coerciție, tinerii fiind dornici să urmeze un manager care este și un lider și care le oferă ocazia să fie ei înșiși proactivi.
● Tinerii se simt motivați să lucreze atunci când li se explică însemnătatea a ceea ce fac și când înțeleg că munca pe care o fac îi ajută și pe ei înșiși să se dezvolte.

CARACTERISTICEILE NATIVILOR DIGITALI
Studenții Net Gen de astăzi au crescut cu tehnologie. Născuți în perioada în care PC-ul a fost introdus, 20% au început să folosească computere având vârste cuprinse între 5 și 8 ani. Practic, toți studenții Net Gen foloseau computere până la vârsta de 16 până la 18 ani. Utilizarea computerelor este și mai mare printre cei de astăzi, copii. Dintre copiii cu vârste cuprinse între 8 și 18 ani, 96% au intrat în mediul online. 74% au acces acasă, iar 61% sută folosesc internetul într-o zi obișnuită.
Copiii cu vârsta de șase ani și chiar și cei cu vârsta sub 6 ani petrec în medie două ore în fiecare zi utilizând medii pe ecran (TV, videoclipuri, computere, jocuri video), ceea ce este aproape egal cu timpul petrecut jucându-se afară (1:58 ore față de 2:01 ore). Ambele depășesc semnificativ durata de citire (39 de minute). Jumătate dintre copiii din această grupă de vârstă au folosit un computer; dintre copiii cu vârsta cuprinsă între 4 și 6 ani, 27% petrec peste o oră pe zi (1:04) la tastatură. „Nu doar adolescenții sunt conectați și conectați, ci și bebelușii în scutece.” În timp ce generațiile anterioare au fost introduse în informații prin tipărire, această generație ia o cale digitală.
După ce au crescut cu acces larg la tehnologie, ei sunt capabili să utilizeze intuitiv o varietate de dispozitive IT și să navigheze pe Internet. Deși se simt confortabil folosind tehnologia fără un manual de instrucțiuni, înțelegerea tehnologiei sau a calității sursei poate fi superficială. Sunt mai alfabetizați vizual decât generațiile anterioare; mulți se exprimă folosind imagini. Ei sunt capabili să împletească imagini, text și sunet într-un mod natural. Capacitatea lor de a trece între real și virtual este instantanee, extinzându-și alfabetizarea mult dincolo de text. Datorită disponibilității mediilor vizuale, alfabetizarea textului lor poate fi mai puțin dezvoltată decât cohortele anterioare. Este mai probabil ca studenții să folosească Internetul pentru cercetare decât pentru bibliotecă (73%). Când au fost întrebați, două treimi dintre studenți au indicat că știu cum să găsească informații valide de pe Web. Totuşi, ei realizează că Web-ul nu satisface toate nevoile lor de informare.

AVANTAJELE NATIVILOR DIGITALI
• Dezvoltă viteza de reacție, anticipația, gândirea rapidă și flexibilă, copiii devin multi-tasking.
• Ajută la lărgirea orizontului de cunoaștere, la dobândirea mai rapidă a unor informații din multe domenii, la un click distanță.
• ÎnȚeleg mai ușor explicații complexe din lumea înconjurătoare, cu ajutorul experiențelor interactive de prezentare (AR – augmented reality/ VR – virtual reality).
• Învață competențe pentru viitor: cum să dezvolte aplicații, cum să construiască roboți, diferite jocuri ce dezvoltă gândirea creativă și strategică.

DEZAVANTAJELE NATIVILOR DIGITALI
• Atenția, concentrarea și răbdarea au de suferit. Așteaptă recompense instantanee, ca la o apăsare de buton. Pot deveni superficiali.
• Folosită în exces, tehnologia digitală dă dependență.
• Copiii pot fi victime ale abuzurilor sexuale, de cyberbulling sau pot deveni agresivi.
• Pot avea probleme de socializare și relationare în viața reală, pot deveni izolați și pot avea probleme de comunicare.
• Somnul și alimentația pot fi afectate.
• Pot deveni sedentari și pot avea probleme cu greutatea corporală.
• Sănătatea ochilor, a coloanei vertebrale și tendoanele mâinilor pot fi afectate din cauza posturii în timpul jocului sau a folosirii dispozitivelor mobile.

În concluzie NU, rețelele nu funcționează în educație, chiar dacă sunt utilizate pe scală largă. Copilul nu este predictibil, așa cum e predictibilă traiectoria unei pietre aruncate de același copil. Numărul variabilelor care influențează reacțiile copiilor este atât de mare încât nu putem prezice reacțiile lor.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 31 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

528 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN