Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Atelier interdisciplinar - Ghid turistic pentru Tărâmul Literaturii, Prof. Drd.Ţaran Luminiţa, lb. română, Prof. Lehaci Magda, lb. engleză, Şc. cu cls. I-VIII, nr. 4, „Teodor Ştefanelli”, Câmpulung Moldovenesc, Suceava

I. ARGUMENT
Lucrarea propune un posibil demers interdisciplinar, prin interferenţa metodologică a disciplinelor aflate în aceeaşi arie curriculară, dar şi din arii curriculare diferite, în vederea dezvoltării competenţelor comunicaţionale, transpunând, la nivel imaginar, contextul socio-cultural, perceput ştiinţific.

II. ATELIER INTERDISCIPLINAR

Considerând competenţa de comunicare ca fiind un ansamblu de cunoştinţe (savoirs) şi o totalizare a capacităţilor de a utiliza cunoştinţe (savoir-faire), în vederea construirii situaţiei de comprehensiune sau de producere a limbajului, în perioada alocată recapitulării finale, s-a organizat un atelier interdisciplinar în care s-au valorizat cunoştinţele dobândite în decursului anului şcolar, în vederea procesualizării competenţei de comunicare.
În acest sens, am stabilit o tipologie funcţională a competenţei de comunicare, în deplină concordanţă cu realitatea i-mediată. Astfel, tipologia comunicaţională adoptată a fost:

  1. competenţa socială
  2. competenţa discursivă
  3. competenţa culturală
  4. competenţa axiologică

Premisa de la care am plecat în momentul organizării atelierului interdisciplinar a fost faptul că textul literar reprezintă un tot unitar care găzduieşte diverse teme, trecute prin filtrul ficţiunii, cu rădăcini în realitate şi având rolul unei călăuze gnoseologice pentru societatea i-mediată.
Atelierul s-a desfăşurat în perioada evaluării finale şi a avut ca obiectiv fundamental dezvoltarea competenţei de comunicare, iar produsul activităţii interdisciplinare a fost „Un ghid turistic pentru Tărâmul Literaturii”.
Atelierul s-a desfăşurat pe durata a două ore, la clasa a VIII-a, activitatea interdisciplinară fiind organizată pe patru grupe mobile, drumul spre Textul literar presupunând valorizarea contextului socio-cultural, prin intermediul unui complex comunicaţional.
Pentru a dezvălui coordonatele spaţio-temporale ale textului ficţional, grupele de lucru au fost stabilite în funcţie de tipologia competenţei de comunicare propuse, fiecare tip de comunicare fiind ipostaziată prin intermediul scrierii specifice. Astfel, drumul spre Textul literar presupune o cunoaştere în trepte, având ca temelie textul nonficţional:

  1. competenţa socială – scrierea funcţională
  2. competenţa discursivă – scrierea reflexivă
  3. competenţa culturală – scrierea imaginativă
  4. competenţa axiologică – scrierea despre textul literar

Cele patru grupe funcţionale, menite să dezvăluie caracteristicile literaturii ca spaţiu ficţional, au fost propuse în vederea dezvoltării competenţei de comunicare.
În interiorul fiecărei grupe un om de ştiinţă, un expert în comunicare, traducătorii (lb. engleză/lb. franceză, un director de imagine, aleşi în funcţie de centrul de interes, de cunoştinţele dobândite în timpul anului şi de aptitudini.
Pentru fiecare grupă s-au stabilit itemi corespunzători competenţelor vizate.

GRUPA I - COMPETENŢA SOCIALĂ

1. Omul de ştiinţă: Realizaţi harta imaginară a unui nou continent, Literatura:;
2. Expertul în comunicare: Redactaţi un  posibil CV pentru un personaj literar;
3. Traducătorii: Construiţi o listă de cuvinte care să caracterizeze Textul literar/nonliterar;
4. Directorul de imagine: Propune un afiş publicitar pentru spectacolul realizat după o operă literară învăţată/citită, având următorul slogan „One picture is worth a thousand words” („O imagine valorează cât o mie de cuvinte”);

GRUPA A II-A – COMPETENŢA DISCURSIVĂ

1. Omul de ştiinţă: Realizaţi fişa biografică a unui personaj literar îndrăgit;
2. Expertul în comunicare: Redactaţi o pagină de jurnal în care să prezentaţi o zi din viaţa unui personaj literar;
3. Traducătorii: Redactaţi o scrisoare, în lb. engleză/franceză, adresată Doamnei Literatura;
4. Directorul de imagine: Realizaţi un afiş pentru lansarea cărţii „Ghid turistic pentru Tărâmul Literaturii”;

GRUPA A III-A – COMPETENŢA CULTURALĂ

1. Omul de ştiinţă: Analizaţi şi prezentaţi efectele unei posibile dispariţii a Literaturii;
2. Expertul în comunicare: Redactaţi o compunere cu titlul „Tărâmul Literaturii”, utilizând modurile de expunere învăţate, efectul artistic fiind realizat prin animarea figurilor de stil;
3. Traducătorii: Free writing – Scrieţi ce vă sugerează următoarele afirmaţii – „Knowledge is power”/ „Le style c`est l`homme même”;
4. Directorul de imagine: Realizaţi un pliant cu titlul „Literatura”;

GRUPA A IV-A – COMPETENŢA AXIOLOGICĂ (scrierea despre textul literar)

Se alege ca text-suport poezia „Lecţia de citire” de Nichita Stănescu:
„Scriere este totul./Peştele e literă/în alfabetul mării./O frază sunt păsările-n zbor./Totul e scriere./Totul este de citit./Piatra poate fi citită, – /iar norii ne spun o poveste./Triste, muncite alfabete,/înşiruind istorii vaste./Chiar mâna mea ascunde-n sine/uitata scriere a unui imn./Stau singur şi în gânduri, Doamne,/iar gândurile litere îmi sunt./Încerc să recompun o frază/dar timpul meu preschimbă scrisul./O, de-aş putea să te citesc,/O, de-aş putea să desluşesc/aceste stranii alfabete...”

1. Omul de ştiinţă: Realizaţi un scurt istoric al scrierii;
2. Expertul în comunicare: Interpretaţi poezia dată, argumentând apartenenţa la gen literar;
3. Traducătorii: Realizaţi o poezie, în vers alb, având ca titlu „To read”/”Lire”;
4. Directorul de imagine: Realizaţi un desen care să ilustreze mesajul poeziei.

În ultima etapă a atelierului interdisciplinar s-a organizat o masă rotundă, prin reunirea celor patru grupe, în vederea redactării Ghidului turistic pentru Tărâmul Literaturii.
Moto-ul ghidului a fost poezia „Comunicare” de Nichita Stănescu: „Se-neacă pe apa solzoasă lumina, / zeule mare! / Acum, chiar acum, când citeşti tu, cititorule / cuvintele acestea / viaţa mea curge în faţa ta / şi viaţa ta curge în faţa cuvintelor mele, / Se-neacă pe apa solzoasă lumina.”
Elevii au organizat fişele de lucru pe patru capitole, denumite asertiv.

I. LITERATURA ESTE O ŞTIINŢĂ

1. Harta imaginară a Continentului Literaturii
2. Cine este personajul literar?
3. Dispariţia Literaturii
4. Scrierea…de-a lungul timpului

II. LITERATURA ESTE COMUNICARE

1. Faţă în faţă cu personajul literar
2. Jurnalul unui personaj „cuminte”
3. „Tărâmul Literaturii”
4. Întâlnirea dintre Textul literar şi Textul nonliterar

III. LITERATURA ESTE TRADUCERE A SENSURILOR

1. News / Nouvelles – De la Textul ficţional La Textul nonficţional
2. Background/Aux tréfonds… - Scrisoare deschisă…Literaturii
3. Free Writing
4. Re-reading/ La Relecture

IV. LITERATURA ESTE IMAGINE

1. Invitaţie la …LITERATURĂ
2. Alt fel de carte, alt fel de lectură
3. Faces of Literature / Visages de la Littérature
4. Power of sense / Pouvoir du sens

Atelierul interdisciplinar a propus un alt fel de întâlnire cu Ştiinţa Literaturii, într-un spaţiu al comunicărilor posibile, prin punerea în valoare a contextului socio-cultural.

Prof. Drd.Ţaran Luminiţa, lb. română
Prof. Lehaci Magda, lb. engleză
Şcoala cu clasele I-VIII, nr. 4,
„Teodor Ştefanelli”,
Câmpulung Moldovenesc,
jud. Suceava

BIBLIOGRAFIE:
1. Alina Pamfil, Limba şi literatura română în gimnaziu, Structuri didactice deschise, Editura Paralela 45, 2003.

Azi: 30 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

526 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN