Şcoala cu
bune practici

48 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

O zi în grădiniţa Waldorf, Instit. Ghiuro Natalia, G.P.P. nr. 51, Oradea

Primii şapte ani de viaţă sunt o perioadă de creştere extraordinară şi de transformare. Având în faţă lumea spirituală, copilul începe călătoria prin viaţă, iar sufletul şi spiritul trebuie să se lupte să se adapteze la “nava corpului”. Urmărind acest principiu, grădiniţa Waldorf oferă condiţiile necesare pentru o bună “creştere spirituală”. În cursul primilor trei ani de viaţă, copilul se confruntă cu provocări monumentale de a învăţa să meargă, să vorbească şi să se gândească. În următorii ani, diferite capacităţi şi abilităţi va trebui să fie dezvoltate pentru ca acei copii să devină independenţi. Educaţia copiilor mici este un efort deosebit de dificil, deoarece solicită ca părinţii şi profesorii să pătrundă şi spiritual în sarcinile practice de conducere a copilului pe drumul de formare ca individ capabil să se integreze condiţiilor prezente şi de perspectivă din societate.

În grădiniţa Waldorf, încă de la intrarea în sala de grupă, educatoarea întâmpină copiii cu o strângere caldă de mână, astfel încât prin mânuţa acestuia ea primeşte întreg bagajul emoţional şi temperamental al copilului.

Ajuns în grupă, copilul îşi începe jocul liber - totul în grupă prinde viaţă, se transformă. Educatoarea stă la masa de lucru, în centrul acţiunilor copilului, totdeauna desfăşurând o activitate plină de sens - ţese, frământă pâine, pregăteşte salată de fructe/legume, toarce, postăveşte, tricotează hăinuţe pentru păpuşi. Ea oferă pentru copii un model pe care aceştia îl preiau prin imitaţie cu întreaga lor fiinţă plină de dăruire. Copiii mai mari se strâng în jurul educatoarei dorind să participe la acţiunile gospodăreşti sau la cele practice.

Când se apropie timpul pentru micul dejun, copiii mari aranjează masa, asigurându-se că nu lipsesc şerveţelele şi florile. După ce se spală pe mâini, copiii se adună în linişte şi rostesc împreună cu educatoarea un salut pentru începerea zilei- un cântecel sau cuvinte frumoase prin care se aduc împreună soarele, pământul cu roadele acestuia, frumuseţea zilei care începe...

După un mic moment de mulţumire pentru bucate, copiii iau micul dejun în linişte. De asemenea, copiii participă şi la strânsul mesei.

Urmează jocul liber în care unii copiii îşi exersează fantezia învăţând să socializeze cu ceilalţi, în timp ce alţii doresc sa frământe pâine, să deseneze cu cera-color, să modeleze în ceară de albine, să facă un tablou de lână, să decupeze sau să ţeasă, să-şi folosească creativitatea în cadrul unui teatru de masă etc. Educatoarea reprezintă centrul de linişte care ţine în armonie întreaga clasă. Ea are grijă ca toţi copiii să fie implicaţi într-o activitate cu sens potrivit intereselor şi vârstei fiecăruia.
După ce întreaga clasă a fost transformată în mod creativ, este timpul pentru a pune totul la loc în ordine. Copiii sunt adunaţi cu un cântecel şi împreună fac un joc de degete. Fiecare jucărie are propria ei "casă" în care trebuie să se odihnească până la jocul următor- păpuşile sunt culcate în linişte în pătuţurile lor din căsuţa păpuşii, pânzele sunt împăturite şi aşezate pe etajere, animalele merg la fermă, sâmburii şi seminţele aşezate pe sortimente în coşurile lor etc.

Când totul este aşezat, copiii primesc în palmă o picătura de ulei aromatizat (Weleda) pentru stimularea simţurilor. Acum sunt liniştiţi şi pregătiţi pentru jocul ritmic, un joc de mişcare în care versurile cântecelelor şi gesturile frumoase aduc în copil trăiri şi imagini potrivite anotimpului pe care îl parcurg - ex.: transformările din natură, muncile omului, sărbătorile specifice fiecărui anotimp, viaţa plantelor şi a animalelor etc.

După o scurtă gustare (fructe, seminţe, migdale etc.), copiii merg în curte sau în parc pentru a descoperi transformările naturii de-a lungul anului: culeg frunze uscate, castane, se bucură de copacii încărcaţi de zăpadă, caută ghiocei în iarbă, sădesc flori sau se joacă liber şi foarte creativ în poiana parcului.

O piatră frumoasă, o tulpină de copac răsucită, un fir de iarbă, un gândăcel, un melc, cerul albastru, norii, vântul, ploaia acţionează asupra trăirilor copiilor, după modelul în care percepe educatoarea aceste apariţii- dacă ea trece pe lângă acestea cu nepăsare, copiii vor fi educaţi nepăsători, însă dacă ea priveşte cu interes către aceste lucruri vii, copiii vor fi dornici de cunoaştere.

Alternativ se fac activităţi opţionale (limba engleză sau germană, flaut pentatonic pentru copiii care se pregătesc de şcoala) sau euritmie.

În încheierea programului zilei se revine în sala de grupă, copiii se liniştesc şi ascultă o poveste. Într-un cerc de scăunele, alături de educatoare, în mijloc cu un frumos aranjament floral, copiii ascultă povestea spusă cu voce caldă, egală, liniştitoare. Prin faptul că ascultă mai multe zile la rând acelaşi poveste, copiii preiau puternic în sine conţinutul acesteia. Se poate constata cum prin ascultarea basmelor, poveştilor, cu limbajul lor diferenţiat, limbajul copiilor devine la rândul său mai bogat în privinţa vocabularului şi diferenţierilor gramaticale. Factorul esenţial al favorizării limbajului constă în aceea că educatoarea este în ansamblu un model pentru copii şi se străduieşte să dezvolte un limbaj intuitiv, bogat în nuanţe.

Luându-şi de la fiecare în parte rămas bun, unii copii se pregătesc de plecare acasă sau pentru a doua parte a zilei alţii (masa de prânz, somnul şi activităţile de după- amiază pentru cei care au optat pentru programul prelungit ).

Copiii sunt conduşi astfel continuu, prin repetiţie, în ritm în decursul zilei, al săptămânii, al anului, căpătând astfel o orientare în timp. Ei învaţă de la sine să cunoască şi să numească diferitele zile ale săptămânii, vremea sărbătorilor şi anotimpurile.

Natural, există ocazional şi întâmplări neprevăzute fără de care viaţa zilnică nici n-ar fi de conceput– cum ar fi, de exemplu, vizita unor părinţi care doresc să-şi înscrie copilul la grădiniţă...

Bibliografie:

  1. B. Lievegoed, Fazele de evoluţie ale copilului, Editura TRIADE;
  2. Roberto Trostli, Ritmuri de învăţare ( retipărită ), Antroposofice Press, 1998.

Institutor: Ghiuro Natalia
G.P.P. nr. 51, Oradea

Azi: 30 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

524 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN