Evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari este o componentă crucială a monitorizării și intervenției în timp util pentru a susține creșterea și dezvoltarea optimă a acestora. In această lucrare am prezentat câteva repere importante.
Repere în evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari
Învăţământ preşcolar | Alte discipline
Propus de: simona_lorena | 13.04.2024 21:24 | 100 vizualizări
Evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari este o componentă
crucială a monitorizării și intervenției în timp util pentru a
susține creșterea și dezvoltarea optimă a acestora.
Iată câteva repere importante în evaluarea dezvoltării copiilor
antepreșcolari:
Etapa 18-24 luni
Dezvoltare motrică și sănătate
Se cațără pe mobilier sus/jos fără ajutor
Urcă și coboară scările ținându-se
Începe să alerge
Aruncă o minge
Loveste o minge
Utilizează picioarele pentru a propulsa jucăriile cu roți
Desface jucăriile din mai multe componente și le pune la loc
Sapă și umple găleți cu nisip
Începe să mănânce cu o furculiță
Ajută la îmbrăcat
Îl anunță pe îngrijitor/educator când scutecul este umed
sau murdar
Ajută la strânsul și aranjatul jucăriilor
Acordă atenție avertismentelor verbale de siguranță (de
exemplu, „E cald!”)
Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Mingi din material texil
Trotinetă
Truse pentru nisip
Tacâmuri din silicon
Obiecte de îmbracăminte pentru păpușă
Jucării Ajuta copilul sa-și dezvolte motricitatea grosieră Este
necesară prezența adultului pentru acordarea ajutorului în
utilizarea obiectelor. Obiectele trebuie să aiba dimensiuni
adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii
Socio-emoțional
Se joacă în apropierea sau lângă alți copii („joc
paralel”)
Îi imită pe alții, în special adulții și copiii mai mari
Prezintă semne de empatie și grijă pentru ceilalți (de
exemplu, mângâie un alt copil care este rănit sau dă sticla unui
copil care plânge)
Începe să afirme independența („Nu!”, „A mea!”) și
proriile preferințe
Vrea să încerce să facă lucrurile fără ajutor
Poate avea ieșiri comportamentale sau să folosească
agresivitate fizică atunci când e frustrat.
Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Mingi din material textil Ajuta copilul sa-și dezvolte
abilitățile socio-emoționale Este necesară prezența adultului
pentru acordarea ajutorului în utilizarea obiectelor. Obiectele
trebuie să aiba dimensiuni adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii
Trotinetă
Truse pentru nisip
Tacâmuri din silicon
Obiecte de îmbracăminte pentru păpușă
Jucării
Limbaj și exprimare
Începe să înțeleagă prepoziții simple (de exemplu,
„în” și „afară”, „Sus” vs. „jos”)
Indică lucruri sau imagini când sunt numite
Urmează instrucțiuni simple fără gesturi
Arată către obiecte dintr-o carte
Până la 24 de luni ar trebui să combine regulat cuvintele
Utilizează cuvinte precum „mai mult” pentru a face
cunoscute dorințele
Imită sunetele produse de animalele familiare
Repetă cuvintele auzite
Utilizează 25 până la 200 de cuvinte
Utilizează un pronume (de exemplu, „eu”, „al meu”)
Poate numi obiecte comune mediului
Utilizează cel puțin 2 prepoziții (de exemplu, „sus”,
„în”)
Se plimbă cu cartea în jurul camerei
Poate solicita verbal cărți
Urmărește povești simple
Îi plac în special poeziile scurte și cu rime precum și
cărțile despre rutine obișnuite precum ora de culcare sau ora de
baie
Utilizează un cuvânt sau două pentru a comenta o imagine
preferată
Face mâzgălituri cu creionul sau markerul pe hârtie, dar nu
înțelege ideea de scris.
Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Cărți cartonate Ajuta copilul sa-și dezvolte motricitatea
grosieră Este necesară prezența adultului pentru acordarea
ajutorului în utilizarea obiectelor. Obiectele trebuie să aiba
dimensiuni adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii
Jucării care imită diverse animale
Table magnetice
Cărți de colorat
Marker culori diferite
Jucării
Cognitiv
Joacă „Ascunde și găsește” cu obiecte
Potrivește două obiecte similare
Inserează forme în matrița/modelul potrivit, cu asistență
Activează jucăria mecanică fără demonstrație
Îi place să distrugă lucrurile și să experimenteze modul
în care funcționează
Reconstituie experiențe zilnice familiare (de exemplu,
măturare, acoperirrea unei păpuși cu pătura)
Poate pretinde că un obiect este altceva (de exemplu, cuburi ca
mașină, banana ca telefon)
ATENȚIONĂRI!
Profesorii ar trebui să discute cu părinții sau tutorii dacă
observă unul sau mai multe dintre aceste semne ale unei posibile
întârzieri de dezvoltare. Părinții ar trebui să discute despre
aceste semne cu pediatrii lor sau să apeleze la intervenția
specialiștilor pentru a cere un screening de dezvoltare.
Nu folosește expresii cu două cuvinte (de exemplu, „bea
lapte")
Nu știe ce să facă cu lucruri comune, cum ar fi peria,
telefonul, furculița, lingura
Nu copiază acțiunile și cuvintele
Nu respectă instrucțiuni simple
Nu merge încet
Pierde abilitățile pe care le-a avut însușite deja.
Bibliografie:
• Ionescu M,- București, Editura Vanemonde, 2010 - ”Repere
fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului
de la naștere la 7 ani”
• https://clinicaalegria.ro/repere-in-limbaj-si-comunicare-la-copilul-anteprescolar/
• https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.