Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dezvoltarea atitudinii pozitive față de lectură

Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română

Propus de: eneclaudia065 | 29.03.2024 08:53 | Revista cadrelor didactice nr. 101/2024 | 93 vizualizări

Atitudinea pozitivă față de lectură conduce la dezvoltarea
competențelor propriu-zise de lectură: înțelegerea mesajului
unui text literar sau nonliterar la prima vedere, identificarea
temei, a cuvintelor-cheie, a statutului personajelor etc.

Atitudinea, definită prin sensul său secundar ca fel de a fi sau
de a ne comporta față de orice situație cu care ne întâlnim în
viață, este esențială pentru a reuși să ne dezvoltăm
personalitatea. La baza atitudinii stau interesul și motivația,
iar în predarea disciplinei limba și literatura română, ca de
altfel pentru oricare disciplină de studiu, nu putem spune că se
pot dezvolta complet competențele-cheie fără o atitudine
pozitivă a elevilor față de lectură.
De aceea, orice demers didactic ar trebui să vizeze în primul
rând gradul de satisfacție al elevilor, astfel încât atitudinea
lor față de lectură să fie pozitivă, mai ales în condițiile
în care, de multe ori, actul de parcurgere a unui text devine impus
fie de părinte, fie de cadrul didactic.
Fiecare lecție trebuie adaptată generației actuale, mult mai
atrasă de vizual și auditiv. Unui context de lectură îi putem
asociația o imagine, o melodie sau un scurt videoclip care să
suscite atenția pentru textul vizat. Dar cel mai important este să
stimulăm elevii să citească atent, astfel încât să fie
capabili să transpună în diverse forme ceea ce au parcurs.
Fiind luna martie, le-am propus câteva cuvinte precum: barză,
voioșie, soare, câmpie, rândunică etc. pe care să le includă
fie în versuri, fie în proză, conform sensibilității și
creativității fiecăruia. Au rezultat niște „mărțișoare
literare” deosebite pe care le-au scris pe foi colorate sau
cărora le-au atașat niște desene proprii. Pe baza acestor produse
artistice s-a putut realiza o expoziție accesibilă tuturor
elevilor școlii.
Fiind ei înșiși puși în fața actului de creație, au devenit
mai atenți față de textele parcurse, căutând permanent să
deslușească tainele acestora și să le poată „prinde” firul
conductor, care face posibilă comprehensiunea și plăcerea de a
citi.
O altă activitate de dezvoltare a competenței de lectură și
implicit a atitudinii pozitive față de aceasta a reprezentat-o
îmbinarea activității de reciclare cu cea de transpunere în
produse materiale a ideilor desprinse din textele citite. Au
rezultat figuri memorabile de personaje (Fram, cei trei purceluși,
Zdreanță etc.), dar și contexte în care aceste personaje
evoluează. Atrași de manifestarea practică, au fost mult mai
dornici să citească și să se documenteze. Astfel, atitudinea lor
de lectură a devenit mult mai evidentă.
De asemenea, prezentarea de carte are mereu efectul scontat, elevii
fiind atrași mai întâi de coperte, apoi de conținut. Le aduc
copiilor cărți din biblioteca proprie cu autografe de scriitori
contemporani (Ioana Pârvulescu, Doina Ruști, Ioana Nicolae etc.)
pentru ca impactul să fie și mai stimulativ și să îi determine
să citească scriitorii recomandați. Bineînțeles că dincolo de
lista suplimentară de lectură, realizată lunar orientativ, elevii
au libertatea de a citi orice altceva le face plăcere, cu
precizarea să se încadreze în limita lor de vârstă (nivel
gimnazial).
Cei mai harnici cititori realizează lanțul lecturilor pe care îl
desfășoară la clasă, trezind spiritul de competiție al
celorlalți și, implicit, o atitudine mai prietenoasă pentru
lectură.
Nu în ultimul rând, excursia este mijlocul de stimulare a
dorinței de a cunoaște oamenii din spatele textelor și apoi
creațiile acestora. Vizita la Casa Memorială „Tudor Arghezi”
de la Mărțișor a fost pentru elevi un moment de neuitat prin
contactul cu spațiul pe care l-au recunoscut din versurile sau din
prozele din „Cartea cu jucării” pe care le-au parcurs.
Mormântul lui Zdreanță i-a impresionat în mod deosebit. Mulți
dintre ei nu cunoșteau celebrele versuri argheziene despre câinele
„cu nara cârnă”, drept urmare, ca activitate premergătoare
excursiei, le-am facilitat lectura la clasă din creația poetului
de la Mărțișor. Atitudinea contează în orice mediu
educațional, așa că trebuie să avem în vedere stimularea
manifestărilor pozitive față de textele literare pentru a putea
dezvolta cu adevărat competențele-cheie de lectură.

Bibliografie:
Dicționarul Explicativ al Limbii Române, Editura Univers
Enciclopedic, București, 2016.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 34 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

427 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN