Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

GeoGebra – teorie şi practică în educaţia europeană

Învăţământ gimnazial | Matematica

Propus de: crisanrd | 24.04.2024 09:16 | 77 vizualizări

GeoGebra este programul potrivit în folosirea didactică cu scopul înțelegerii mai ușoare a matematicii de către elevi, fiind un pas înainte pentru a ajunge la nivelul predării noțiunilor matematice la nivel european.

GeoGebra – teorie şi practică în educaţia europeană

Crişan Mariana Viorica
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Coşeiu, Coşeiu, Sălaj

De la an la an şi de la o generație la alta se poate observa că în societatea actuală calculatorul este indispensabil în aproape toate domeniile de activivate, chiar şi în şcoli, unde din ce în ce mai mult se utilizează tehnici moderne de predare-învăţare-evaluare asistată de calculator. Integrarea noilor tehnologii la aproape toate materiile de învățământ fiind absolut necesară, elevii fiind mult mai interesați de diferite materii atunci când li se explică mai ușor, repede și pe înțelesul lor, prin intermediul tehnologiei, aceasta fiind și o atracție a lor, reuşind astfel să observe şi partea practică a noțiunilor matematice pe care le învață.
Instruirea asistată de calculator reuşeşte să valorifice noi tehnici de modelare şi analiză în contextul noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii însă are o serie de avantaje şi dezavantaje care sunt complementare unul altuia dintre care putem menţiona:
• Avantajul unei mari economii de timp în defavoarea creşterii costurilor din învăţământ;
• Realizarea obiectivelor de tip cognitiv în dezavantajul celor de tip practic şi psihomotor;
• Facilităţi de simulare a producerii şi manifestării unor fenomene sau procese dar acestea nu pot înlocui experimentele de cercetare sau activităţile practice;
• Realizarea unei relaţii elev-calculator, dar aceasta determină izolarea faţă de colegi şi profesor.
Sisemul I.A.C. reprezintă un mediu integrat de hardware-software destinat interacţiunii, iar în acest scop calculatorul are nevoie de un soft educaţional. Dintre softurile educaţionale folosite în cadrul orelor de matematică putem aminti: CABRI, Matlab, Maple şi GeoGebra care este programat în Java, putând fi utilizat gratuit atât on-line pe site-ul GeoGebra, cât şi off-line. La noi în ţară a fost înfiinţată în anul 2009 o filială a Internaţional GeoGebra Institute la Timişoara având ca principal obiectiv oferirea de cursuri gratuite de formare privind utilizarea softului, cât şi susţinerea şi dezvoltarea de materiale pentru elevi, studenţi şi profesori, în scopul îmbunătăţirii educaţiei în domeniul matematicii şi a altor ştiinţe.
Softul educaţional GeoGebra este unul dintre instrumentele didactice informatice care eficientizează considerabil instruirea matematică a elevilor de gimnaziu, fiind folosit cu succes în predarea şi învăţarea noţiunii de funcţie şi de determinare a soluțiilor unui sistem de două ecuații cu două necunoscute. GeoGebra este un program gratuit utilizat în multe sisteme educaţionale din Europa şi din lume pentru predarea şi învăţarea geometriei şi algebrei la orice nivel şcolar şi poate fi utilizat gratuit iar instalarea este destul de uşoară pe orice calculator. Calculatorul personal reuşeşte astfel prin intermediul acestor softuri să uşureze actvitatea profesorului de predare, iar pe elev de învăţare, dar nu poate înlocui eforturile acestora în procesul de instruire şi de cunoaştere.
Programul GeoGebra este foarte util atât pentru elevi deoarece prin intermediul său vor putea privi matematica printr-o nouă perspectivă, cât și pentru profesori în predarea mai plăcută și atractivă a matematicii, reusind astfel să le capteze atenția elevilor iar demonstrațiile geometrice se realizează mai rapid și mai ușor.
El permite construirea cu ajutorul elementelor de geometrie: punctelor, vectorilor, segmentelor, liniilor, secțiunilor conice și a funcțiilor, elementele disponibile prin intermediul acestui program fiind puse şi modificate foarte ușor de către utilizatori. Acest software are capacitatea de a folosi variabile pentru numere, vectori și puncte. De asemenea, se poate utiliza și pentru examinarea noțiunilor importante studiate în cadrul capitolului “Funcții”, reuşind astfel să se determine punctele critice, precum maximul și minimul pe curba graficului unei funcții. Instrumente disponibile în GeoGebra sunt destul de numeroase şi variate, acestea se pot folosi la:
- rotirea unui obiect în jurul unui punct;
- trasarea segmentelor şi trasarea vectorilor;
- construirea polinoamelor;
- construirea diverselor cercuri, arcuri, sectoare de cerc și unghiuri;
- pot fi adăugate imagini și texte;
- se pot mări și micșora obiecte.
Cu alte cuvinte, GeoGebra este programul potrivit în folosirea didactică cu scopul înțelegerii mai ușoare a matematicii de către elevi, fiind un pas înainte pentru a ajunge la nivelul predării noțiunilor matematice la nivel european, iar principalele sale caracteristici fiind:
-geometria, algebra și foaia de calcul ce sunt conectate dinamic;
-interfața simplă și intuitivă;
-instrumente ușor de folosit şi grafica interactivă;
-suport în diferite limbi;
-util și ușor de folosit pentru orice nivel scolar.
Altfel spus, folosind acest program matematica devine mai dinamică atât în predare cât şi în învăţare, de aceea el este agreat şi placut atât de elevi cât şi de profesori.
Aplicându-l la orele de matematică se poate observa că este plăcut de elevi pentru că face matematica mai accesibilă şi disponibilă, mai uşor de învăţat, interactivă şi distractivă. Programul GeoGebra permite elevilor să intre în legătură cu matematica oricând şi de oriunde ( la şcoală, acasă, pe drum ), la fel ca şi elevii din şcolile europene, face legătura între geometrie şi algebra într-un mod vizual, complet nou, prin intermediul său elevii pot vedea, atinge şi experimenta matematica, făcând astfel trecerea de la tablă şi ajungând să exploateze posibilităţile oferite de noile tehnologii.
Utilizând cât mai des acest program se poate observa că şi profesorii de matematică îl apreciază deoarece le permite să predea în continuare, să pregătească şi să ţină ore mai bune şi să contacteze alţi profesori. Acest program nu înlocuieşte profesorii, el ajută să facă ceea ce ştie cel mai bine un professor şi anume să predea. Prin intermediul său profesorul are libertatea de a fi el însuşi, creând lecţii pe care elevii le vor considera interesante, dar nu în ultimul rând acest program dă posibilitatea profesorilor de a face parte dintr-o comunitate globală de matematicieni.
Nici şcolile nu au nimic de pierdut dacă se utilizează GeoGebra, din contră, acestea îl apreciază deoarece s-a putut observa în timp că elevii care utilizează GeoGebra sunt mult mai motivați şi obțin rezultate mult mai bune.
De asemenea, calculatorul poate fi folosit concomitent cu alte mijloace didactice moderne. Astfel se poate crea lecţia în powerpoint şi apoi se prezintă elevilor cu ajutorul videoproiectorului şi astfel pot primi fişe cu momente din lecţia respectivă, economisindu-se timp important iar noţiunile şi figurile sunt mult mai clare decât pe tablă şi elevii sunt mult mai atenţi.
Drept urmare procesul acceptării şi înserării acestei metode în demersul didactic trebuie supravegheat în permanenţă pentru ca cele două scopuri să fie atinse: la nivelul elevilor performanţa rezultatelor învăţării, iar la nivelul profesorilor dobândirea abilităţilor de folosire eficientă, aşa încât formarea şi educaţia să fie convertite în reuşită de viaţă, iar în timp să se ajungă la un învățământ de calitate, de nivel european.
BIBLIOGRAFIE
[1] Module pentru formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea
cunoaşterii, Editorul Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, 2012.
[2] http://www.cptm.tibiscus.ro
[3] botosani.ssmr.ro/sites/botosani.ssmr.ro/files/pictures/Petrovici-Adriana-file.pdf

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 38 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

347 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN