Şcoala cu
bune practici

46 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Repere în evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari

Învăţământ preşcolar | Alte discipline

Propus de: simona_lorena | 13.04.2024 21:24 | 89 vizualizări

Evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari este o componentă crucială a monitorizării și intervenției în timp util pentru a susține creșterea și dezvoltarea optimă a acestora. In această lucrare am prezentat câteva repere importante.

Evaluarea dezvoltării la copiii antepreșcolari este o componentă
crucială a monitorizării și intervenției în timp util pentru a
susține creșterea și dezvoltarea optimă a acestora.
Iată câteva repere importante în evaluarea dezvoltării copiilor
antepreșcolari:

Etapa 18-24 luni
Dezvoltare motrică și sănătate
 Se cațără pe mobilier sus/jos fără ajutor
 Urcă și coboară scările ținându-se
 Începe să alerge
 Aruncă o minge
 Loveste o minge
 Utilizează picioarele pentru a propulsa jucăriile cu roți
 Desface jucăriile din mai multe componente și le pune la loc
 Sapă și umple găleți cu nisip
 Începe să mănânce cu o furculiță
 Ajută la îmbrăcat
 Îl anunță pe îngrijitor/educator când scutecul este umed
sau murdar
 Ajută la strânsul și aranjatul jucăriilor
 Acordă atenție avertismentelor verbale de siguranță (de
exemplu, „E cald!”)

Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Mingi din material texil
Trotinetă
Truse pentru nisip
Tacâmuri din silicon
Obiecte de îmbracăminte pentru păpușă
Jucării Ajuta copilul sa-și dezvolte motricitatea grosieră Este
necesară prezența adultului pentru acordarea ajutorului în
utilizarea obiectelor. Obiectele trebuie să aiba dimensiuni
adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii

Socio-emoțional
 Se joacă în apropierea sau lângă alți copii („joc
paralel”)
 Îi imită pe alții, în special adulții și copiii mai mari
 Prezintă semne de empatie și grijă pentru ceilalți (de
exemplu, mângâie un alt copil care este rănit sau dă sticla unui
copil care plânge)
 Începe să afirme independența („Nu!”, „A mea!”) și
proriile preferințe
 Vrea să încerce să facă lucrurile fără ajutor
 Poate avea ieșiri comportamentale sau să folosească
agresivitate fizică atunci când e frustrat.

Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Mingi din material textil Ajuta copilul sa-și dezvolte
abilitățile socio-emoționale Este necesară prezența adultului
pentru acordarea ajutorului în utilizarea obiectelor. Obiectele
trebuie să aiba dimensiuni adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii
Trotinetă
Truse pentru nisip
Tacâmuri din silicon
Obiecte de îmbracăminte pentru păpușă
Jucării

Limbaj și exprimare
 Începe să înțeleagă prepoziții simple (de exemplu,
„în” și „afară”, „Sus” vs. „jos”)
 Indică lucruri sau imagini când sunt numite
 Urmează instrucțiuni simple fără gesturi
 Arată către obiecte dintr-o carte
 Până la 24 de luni ar trebui să combine regulat cuvintele
 Utilizează cuvinte precum „mai mult” pentru a face
cunoscute dorințele
 Imită sunetele produse de animalele familiare
 Repetă cuvintele auzite
 Utilizează 25 până la 200 de cuvinte
 Utilizează un pronume (de exemplu, „eu”, „al meu”)
 Poate numi obiecte comune mediului
 Utilizează cel puțin 2 prepoziții (de exemplu, „sus”,
„în”)
 Se plimbă cu cartea în jurul camerei
 Poate solicita verbal cărți
 Urmărește povești simple
 Îi plac în special poeziile scurte și cu rime precum și
cărțile despre rutine obișnuite precum ora de culcare sau ora de
baie
 Utilizează un cuvânt sau două pentru a comenta o imagine
preferată
 Face mâzgălituri cu creionul sau markerul pe hârtie, dar nu
înțelege ideea de scris.

Material utilizat în observarea comportamentului
preșcolarului Avantaje ale utilizării materialului Limite ale
utilizării materialului
Cărți cartonate Ajuta copilul sa-și dezvolte motricitatea
grosieră Este necesară prezența adultului pentru acordarea
ajutorului în utilizarea obiectelor. Obiectele trebuie să aiba
dimensiuni adecvate.
Materialul utilizat trebuie să prezinte siguranță pentru copii
Jucării care imită diverse animale
Table magnetice
Cărți de colorat
Marker culori diferite
Jucării

Cognitiv
 Joacă „Ascunde și găsește” cu obiecte
 Potrivește două obiecte similare
 Inserează forme în matrița/modelul potrivit, cu asistență
 Activează jucăria mecanică fără demonstrație
 Îi place să distrugă lucrurile și să experimenteze modul
în care funcționează
 Reconstituie experiențe zilnice familiare (de exemplu,
măturare, acoperirrea unei păpuși cu pătura)
 Poate pretinde că un obiect este altceva (de exemplu, cuburi ca
mașină, banana ca telefon)

ATENȚIONĂRI!
Profesorii ar trebui să discute cu părinții sau tutorii dacă
observă unul sau mai multe dintre aceste semne ale unei posibile
întârzieri de dezvoltare. Părinții ar trebui să discute despre
aceste semne cu pediatrii lor sau să apeleze la intervenția
specialiștilor pentru a cere un screening de dezvoltare.
 Nu folosește expresii cu două cuvinte (de exemplu, „bea
lapte")
 Nu știe ce să facă cu lucruri comune, cum ar fi peria,
telefonul, furculița, lingura
 Nu copiază acțiunile și cuvintele
 Nu respectă instrucțiuni simple
 Nu merge încet
 Pierde abilitățile pe care le-a avut însușite deja.

Bibliografie:
• Ionescu M,- București, Editura Vanemonde, 2010 - ”Repere
fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului
de la naștere la 7 ani”
• https://clinicaalegria.ro/repere-in-limbaj-si-comunicare-la-copilul-anteprescolar/
• https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 38 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

347 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN