Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ROLUL ACTIVITĂȚILOR EXTRACURRICULARE

Învăţământ preşcolar | Toate disciplinele

Propus de: mirela1981- | 29.04.2024 13:06 | 110 vizualizări

Activitățile extracurriculare desfșțurate cu preșcolarii au un
rol important in dezvoltarea personalității acestora , deoarece ei
se simt”neîngrădiți„ și se pot manifesta liber ,
exprimandu-și toate sentimentele și trăirile.

ROLUL ACTIVITĂŢILOR
EXTRACURRICULARE


Prof. înv .preşcolar : PĂUN MARIA

Grădiniţa cu P.P. Nr.8 Târgu Jiu


Procesul educaţional din grădiniţă presupune si
forme de muncă didactică complementară activităţilor
obligatorii. Acestea sunt activităţi desfaşurate in grădiniţă
in afara activităţilor obligatorii sau activităţi desfăşurate
in afara grădiniţei. Ele sunt activităţi extracurriculare şi se
desfăşoară sub indrumarea atentă a educatoarelor.
. Astfel de activităţi sunt de o reală importanţă
intr-o lume dominată de mass media si ne referim la televizor ,
calculator si internet, care nu fac altceva decat sa contribuie la
transformarea copiilor noştri in nişte persoane incapabile de a se
controla comportamental , emoţional şi mai presus de toate slabi
dezvoltaţi intelectual. Se ştie că începând de la cea mai
fragedă varstă , copiii acumulează o serie de cunoştinte
punându-i în contact direct cu obiectele si fenomenele din
natură.

Activităţile de acest gen cu o deosebită influenţă
formativă, au la baza toate formele de acţiuni turistice:
plimbări, excursii, tabere, colonii.In cadrul activitatilor
organizate in mijlocul naturii, al vieţii sociale și copiii se
confruntă cu realitatea şi percep activ, prin acţiuni directe
obiectele , fenomenele, anumite locuri istorice. Fiind axate in
principal pe viaţa in aer liber, in cadrul acţiunilor turistice
și preşcolarii işi pot forma sentimentul de respect si dragoste
faţă natură, faţă de om si realizările sale.
În urma plimbărilor, a excursiilor în natură, copiii
și în special copiii pot reda cu mai multă creativitate si
sensibilitate , imaginea realităţii, in cadrul activităţilor de
desen si modelaj , iar materialele pe care le culeg ,sunt folosite
in activităţile practice, in jocurile de creaţie. Plimbările
prin parc din aceasta toamnă , frunzele ruginii ,stolurile de
păsări care se pregăteau de plecare,frumuseţea deosebită a
acestui anotimp le vor rămâne în suflet celor mici , creându-le
emoţii estetice.La varsta preşcolară, copiii sunt foarte
receptivi la tot ce li se arată sau li se spune în legătură cu
mediul , fiind dispuşi să acţioneze în acest sens .Ca
educatoare, trebuie sa oferim în mod gradat , în acord cu
particularităţile de vârstă si cu cerintele educaționale
speciale ale fiecărui preșcolar, cunoştinţe ştiinţifice , să
organizăm activităţi educative privind protejarea mediului
inconjurător: curaţarea parcului.
Excursiile şi taberele şcolare contribuie la îmbogăţirea
cunoştinţelor copiilor despre frumuseţile ţării, la educarea
dragostei, respectului pentru frumosul din natură, artă, cultură.
Prin excursii cunosc locul natal în care au trăit, muncit şi
luptat înaintaşii lor învăţând astfel să-şi iubească ţara,
cu trecutul şi prezentul ei. Prin excursii preșcolarii pot
cunoaşte realizările oamenilor, locurile unde s-au născut, au
trăit şi au creat opere de artă scriitori şi artişti.
Serbarea este modalitatea eficientă de cultivare a
înclinaţiilor artistice ale copiilor indiferent de cerințele
educaționale speciale pe care le au contribuind la dezvoltarea
armonioasă a personalităţii acestora.

Vizionarile şi spectacolele constituie o altă formă de
activitate extracurriculară în grădiniţe, prin care copilul face
cunostinţă cu lumea minunată a artei. Desi aceasta formă de
activitate il pune pe copil in majoritatea cazurilor in rolul de
spectator, valoarea ei deosebită rezidă in faptul ca ea constituie
o sursa inepuizabila de impresii puternice, precum şi în faptul
că apelează, permanent, la afectivitatea copilului.
Educatoarele au un rol deosebit de important in alegerea
spectacolelor, la recomandarea emisiunilor de televiziune pentru
copii si selecţionarea emisiunilor,programelor distractive care au
o influenţă pozitivă mai evident conturată.
Activităţiile extracurriculare moral-civice, alături de
celelalte activităţi desfăşurate în grădiniţă pe nivele de
vârstă, contribuie, prin trăirile afective, emoţii puternice,
generate de exemplele oferite de eroii neamului, la formarea , în
sufletul copiilor, a unor sentimente morale , care se vor
transformă în convingeri ferme pe parcursul procesului
instructiv- educativ.
În concluzie putem spune ca activitatea extracurriculară
e o componentă educaţională valoroasă şi eficientă căreia
orice cadru didactic trebuie să-i acorde atenţie, adoptând el,
în primul rând, o atitudine creatoare, atât în modul de
realizare al activităţii, cât şi în relaţiile cu copiii,
asigurând astfel o atmosferă relaxantă care să permită
stimularea creativă a copiilor .Copiii se simt mult mai siguri pe
ei in cadrul activităților în aer liber ,”neîngradiți”
unde se pot manifesta liber astfel dezvoltându-și stima de sine.
„Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi.
Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne
permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să
se adapteze.”
(Maria
Montessori –“Descoperirea copilului”)


BIBLIOGRAFIE

1. Ministerul Educaţiei si Cercetării, Institutul de Ştiinţe ale
Educaţiei Revista învăţământului preşcolar, 3-4/2006,
2. IONESCU, M.; CHIŞ, V.,Mijloace de învăţământ şi integrarea
acestora în activităţile de instruire şi autoinstruire, Editura
Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2001
3. PREDA. VIORICA, Metodica activităţilor instructiv educative în
grădiniţa de copii, Editura « Gheorghe Cârţu Alexandru »,
Craiova 2009
4. LESPEZEANU M., Tradiţional şi modern în învăţământul
preşcolar, Editura S.C. Omfal, Bucureşti, 2007

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 34 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

427 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN