Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Studiu de caz elev cu tulburare de comportament

Învăţământ liceal | Consiliere si orientare

Propus de: ela_onea | 18.03.2024 00:17 | Revista cadrelor didactice nr. 102/2024 | 313 vizualizări

Am realizat un studiu de caz pentru un elev al clasei pe care am
avut-o la dirigenție la care am întâlnit o serie de probleme,
propunându-mi să le ameliorez cât mai mult posibil cu putință

Studiu de caz elev cu tulburare de comportament

Prof. Cobzaru Mihaela
Liceul Economic “Virgil Madgearu” Constanța

Am realizat un studiu de caz pentru un elev al clasei pe care am
avut-o la dirigenție la care am întâlnit o serie de probleme,
propunându-mi să le ameliorez cât mai mult posibil cu putință.
Am elaborat un plan de intervenţie care să remedieze prin acţiune
de consolidare situaţia, să ridice gradul de pregătire a
copilului şi să se prevină abandonul şcolar, să-i redea
încrederea în sine, să o conducă spre o atitudine pozitivă.

DESCRIEREA CAZULUI:
Date generale:
• Eleva V.E, 16 ani , clasa a IX-a profesională, specializarea
ospătar
• Tulburări grave de conduită pe fond de personalitate
predominant Bordeline, tulburare depresivă –episod moderat sever,
diagnosticat de psihologul școlar
• locuiește în unul din Centrele de plasament din oraș
• Ambii părinți au abandonat-o deși trăiesc și ea îi
cunoaște, a locuit o perioadă cu o mătușă în mediul rural
unde a avut singurul mediu relativ mai stabil, o familie cu un copil
minor
• Situația materială deficitară
• Condiții modeste de locuit

Contextul in care a fost depistat cazul :

• Înregistrează absenteism semnificativ din modulul al doilea al
anului școlar, deși în primul nu a înregistrat nicio absență.
• La unele ore îşi pierde răbdarea şi caută să
părăsească clasa.
• Pleacă de la școală în timpul pauzelor.
• Merge la consiliere psihopedagogică, atât în școală cât
și în centrul de plasament dar nu ajunge la niciun rezultat, ea
fiind într-o permanentă opoziție.
• În urma discuției mel ca profesor diriginte cu profesorul de
referință de la centrul de plasament s-a aflat că tulburările de
comportament sunt determinate de lipsa de părinților și a unor
parteneri de dialog.

Istoricul cazului :

• Nu se mai găsesc metode de comunicare cu ea, are explozii
emoţionale inexplicabile.
• Nu o mai preocupă şcoala în mod deosebit, deși fusese o
elevă apreciată la început, rezultatele sale şcolare
depreciindu-se vizibil.
• Concomitent cu încălcarea treptată a regulamentului şcolar,
devine de nestăpânit în mediul în care locuiește (
părăsește centrul de plasament uneori, minciună, violență,
sustragere de la sarcini, comportament verbal necorespunzător,
consum de alcool și chiar substanțe interzise pe care le procură
din centrul de plasament, de la o elevă mai mare, după spusele
ei).

Metode de psihodiagnostic:
• Conversaţia dirijată
• Observaţia
• Testul Raven
• Chestionar pentru identificarea tipului de inteligență
predominant (Exerciţiu Gardner)
Caracterizarea elevei V.E:
• Are inteligenţă de nivel mediu spre ridicat.
• Inteligenţe definitorii : spaţială , auditivă.
• Este nervoasă, agitată, impulsivă în reacţii.
• Este labilă afectiv, trecând uşor de la o stare la alta.
• Are o activitate motorie exacerbată, care nu poate fi
influenţată prin impunerea de reguli sau observaţii.
• Are dificultăți de comunicare, instabilitate afectivă,
conduită opozantă, lipsă de răbdare.
• Adesea evită sau respinge activităţile care îi solicită
efort mental susţinut (exemplu : participarea la lecţii).
• Se enervează repede (este uşor de provocat).
• Atribuie altora vina pentru greşelile proprii.
• Vrea permanent să fie în centrul atenției, vorbește
neîntrebată, ridică tonul.
• Adoptă comportamente de risc pentru sănătate (ex : fumează,
consumă alcool și chiar droguri ușoare).

Intervenţia terapeutică a constat în:

1.Consilierea individuală a elevei, urmărind :
• Îmbunătăţirea imaginii de sine şi dezvoltarea capacităţii
de autocunoaştere realistă.
• Formarea deprinderilor de relaţionare pozitivă ( prin
comunicare asertivă, abilităţi în rezolvarea de probleme şi
luare de decizii), diminuarea agresiunii si impulsivităţii
(identificarea propriilor emoţii, deprinderea unor metode de
exprimare a furiei pe căi nedistructive, diferenţierea între
gând şi acţiune).
• Formarea unor atitudini pozitive faţă de un stil de viaţă
sănătos.
• Dobândirea unor tehnici eficiente de învăţare.
• Dezvoltarea motivaţiei pentru învăţare prin orientare
profesională.

2.Consilierea grupului elev-părinţi ( centrul de plasament)
-profesor diriginte :

• Condiţionarea comportamentului elevului printr-un contract
stabilit cu acordul părţilor implicate (centrul de plasament,
profesorul de referință) prin care aceasta să participe la
ședințe de psihoterapie școlară
• Acordarea unei atenții deosebite de către întregul corp
profesoral al clasei
• Asigurarea participării la ședințe de psihoterapie școlară
în cadrul cabinetului școlii
• Asigurarea de consiliere la Centrul Antidrog din oraș.

Rezultate obţinute :

-îmbunătăţirea relaţiilor cu profesorii şi colegii ( respectă
programul şcolar).
-performanţe şcolare la fel ca în primul modul școlar.
-continuă să aibă ieşiri agresive, dar este interesată de
modalităţi prin care să și le controleze (face psihoterapie în
continuare).
- eleva a renunțat la consumul de substanțe interzise, fapt
demonstrat prin rezultatele analizelor făcute în cadrul centrului
de plasament în care locuiește.
- eleva a promovat anul școlar cu note care i-au adus o bursă de
merit pentru care este foarte mândră.
- V.E. a reușit să se facă remarcată pozitiv în unitatea de
alimentație publică în care face practica școlară și a fost
angajată pe timpul verii, ceea ce i-a adus o mai mare încredere
în sine și siguranță că va fi capabilă să se susțină
singură când va trebui să plece din centrul de plasament.

Concluzie: acesta a fost și sper să rămână așa, un caz
fericit, un caz în care prin colaborarea dintre factorii
decizionali implicați s-a reușit aducerea unei adolescente pe o
cale bună. A contribuit și faptul că și-a dorit si eleva
această schimbare precum și schimbarea anturajului în care
aceasta trăia. Noi vom urmări în continuare evoluția elevei,
chiar și după terminarea școlii profesionale și îi vom acorda
suport pentru a avea o viață frumoasă.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 32 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

430 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN