Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Chestionar – Descoperiți stilurile individuale de învățare ale elevilor

Stilurile de învăţare se referă la modul particular în care o persoană, pe de o parte percepe informaţia, iar pe de altă parte, prelucrează informaţia. Astfel, au apărut anumite clasificări ale stilurilor de învăţare.
La nivelul palierului perceptiv, stilurile de învăţare se clasifică în funcţie de analizatorul utilizat cu preponderenţă. Neozeelandezii Fleming şi Mills (1992) identifică patru stiluri de învăţare: vizual, auditiv, citit-scris şi kinestezi care se centrează pe modalităţile senzoriale prin care percepe informaţia o persoană care învaţă.

  • Vizual – preferinţă pentru grafice, tabele, figuri, scheme, şi orice alte reprezentări grafice  pentru ceea ce este expus prin intermediul cuvintelor.
  • Auditiv – preferinţă pentru informaţia auzită: prelegeri, casete audio, discuţii.
  • Citit-scris – preferinţă pentru informaţia vehiculată prin cărţi, manuale, articole, notiţe.
  • Kinestezic – preferinţă pentru exerciţiu şi practică, conectare la realitate prin experienţă, exemple sau stimulare.
  • Multimodal – combină minim două preferinţe.

În activitatea didactică se au în vedere mai ales trei stiluri individuale de învăţare: vizual, auditiv şi practic (numit şi kinestezic). Cadrele didactice trebuie să cunoască stilurile de învăţare pe care le preferă elevii lor pentru ca învăţarea să fie eficientă. Iată, în continuare, un chestionar pentru identificarea preferinţelor perceptive ale elevilor.

CHESTIONAR PENTRU ELEVI

Acest chestionar vă ajută să vă identificaţi preferinţa pentru modul în care percepeţi informaţia. Alegeţi răspunsul care vi se potriveşte cel mai bine, încercuind litera corespunzătoare. Puteţi alege mai mult de un răspuns la fiecare întrebare. De asemenea, puteţi să nu alegeţi niciun răspuns în cazul întrebărilor care nu vi se potrivesc, dar încercaţi să răspundeţi la minim 10 din cele 13 întrebări.

  1. Este nevoie să oferiţi instrucţiuni unei persoane care se află lângă dumneavoastră. Persoana locuieşte la un hotel din oraş, a închiriat o maşină şi doreşte să vă viziteze acasă. Cum procedaţi?
    1. Îi desenaţi o hartă;
    2. Îi daţi instrucţiuni verbale;
    3. Îi daţi instrucţiuni scrise;
    4. O luaţi de la hotel cu maşina.
  2. Nu sunteţi sigur(ă) în legătură cu felul în care se ortografiază un cuvânt. Cum procedaţi?
    1. Vă uitaţi în dicţionar;
    2. Vizualizaţi cuvântul în minte;
    3. Auziţi cuvântul în minte;
    4. Scrieţi ambele versiuni şi alegeţi una.
  3. Tocmai aţi primit itinerariul unei excursii în jurul lumii, fapt ce este de interes şi pentru un prieten de-al dvs. Cum procedaţi?
    1. Îl sunaţi imediat şi îi spuneţi;
    2. Îi trimiteţi o copie a materialului;
    3. Îi arătaţi itinerariul pe o hartă;
    4. Îi împărtăşiţi ce intenţionaţi să faceţi în fiecare loc pe care îl veţi vizita.
  4. Vă pregătiţi să gătiţi ceva special pentru familia dumneavoastră. Cum procedaţi?
    1. Gătiţi ceva cunoscut, pentru care nu aveţi nevoie de cartea de bucate;
    2. Răsfoiţi cartea de bucate ghidându-vă după ilustraţii pentru a alege;
    3. Folosiţi o anumită carte de bucate, în care ştiţi că este o reţetă bună;
  5. Trebuie să informaţi un grup de turişti despre rezervaţiile naturale din zona dumneavoastră. Cum procedaţi?
    1. Îi aduceţi cu maşina la o rezervaţie;
    2. Le arătaţi fotografii şi diapozitive;
    3. Le daţi broşuri sau cărţi care prezintă informaţia;
    4. Le faceţi o expunere despre rezervaţie.
  6. Vă pregătiţi să achiziţionaţi o combină muzicală. În afara preţului, ce altceva vă va influenţa decizia?
    1. Vânzătorul care vă spune ceea ce doriţi să aflaţi;
    2. Detaliile pe care le citiţi;
    3. Butonarea pentru a testa calitatea sunetului;
    4. Faptul că arată elegant şi modern.
  7. Reamintiţi-vă un moment în care aţi învăţat un joc nou. Cum aţi învăţat cel mai bine?
    1. Din indicii vizuale (ilustraţii, diagrame, schiţe);
    2. Din instrucţiunile scrise;
    3. Ascultând explicaţiile cuiva;
    4. Încercând să jucaţi.
  8. Aveţi o problemă cu ochii. Preferaţi ca oftalmologul să:
    1. vă spună ce este în neregulă;
    2. vă arate o diagramă cu ce este în neregulă;
    3. folosească un mulaj pentru a vă explica problema.
  9. Vă pregătiţi să învăţaţi cum se utilizează un nou program pentru calculator. Cum procedaţi?
    1. Vă aşezaţi la calculator şi începeţi să apăsaţi tastele;
    2. Citiţi manualul utilizatorului;
    3. Sunaţi un prieten şi îl întrebaţi.
  10. Locuiţi într-un hotel şi aţi închiriat o maşină. Intenţionaţi să vă vizitaţi un prieten a cărui adresă nu o cunoaşteţi. Ce aţi dori să facă prietenul?
    1. Să vă deseneze o hartă;
    2. Să vă dea instrucţiuni verbale;
    3. Să vă dea instrucţiuni scrise;
    4. Să vă ia de la hotel cu maşina.
  11. Cu excepţia preţului, ce altceva vă mai influenţează decizia când cumpăraţi un manual?
    1. Faptul că aţi folosit un exemplar înainte;
    2. Faptul că un prieten v-a vorbit despre manual;
    3. Citirea rapidă a câtorva fragmente;
    4. Felul cum arată (este atractiv).
  12. La cinema rulează un film nou. Ce vă determină să mergeţi sau nu să îl vizionaţi?
    1. Cronica pe care aţi auzit-o la radio;
    2. Cronica pe care aţi citit-o în ziar;
    3. Reclama pe care aţi văzut-o.
  13. Preferaţi un profesor care recurge la:
    1. manuale, suporturi de curs, texte;
    2. diagrame, tabele, grafice;
    3. vizite, experienţe de laborator, sesiuni practice;
    4. discuţii, lectori, invitaţi.

Fişă de calcul a scorului

Încercuiţi litera/literele care corespund răspunsurilor date. De exemplu, dacă la întrebarea nr. 3 aţi răspuns „b” şi „c”, încercuiţi literele „C” şi „V”.

Întrebarea

a

b

c

d

1

V

A

C

K

2

C

V

A

K

3

A

C

V

K

4

K

V

C

 

5

K

V

C

A

6

A

C

K

V

7

V

C

A

K

8

A

V

K

 

9

K

C

A

 

10

V

A

C

K

11

K

A

C

V

12

A

C

V

 

13

C

V

K

A

Pentru calcularea scorului, urmaţi paşii:

  1. calculaţi numărul total al răspunsurilor care corespund fiecărei litere:V= ; A=  ; C=  ; K=   ;
  2. scrieţi totalurile parţiale în ordine descrescătoare, notând în dreapta litera care îi corespunde fiecăruia.
  3. adunaţi totalurile parţiele; verificaţi ce cifră îi corespunde acestei sume în tabelul de mai jos:
Suma totalurilor parţiale este între...

Cifra corespunzătoare

10 – 16

1

17 – 22

2

23 – 30

3

>30

4

  1. stilul dumneavoastră preferat este cel la care aveţi cel mai mare total parţial.
  2. dacă diferenţa dintre totalurile parţiale înşirate descrescător este mai mică sau egală cu cifra corespunzătoare sumei totalurilor parţiale, stilul dumneavoastră este multimodal. Componenţa modală rezultă din combinarea acelor stilui pentru care diferenţa dintre totalul parţial mai mare şi următorul total parţial nu depăşeşte cifra din tabel, care corespunde sumei totalurilor parţiale.
    Exemplu:
    Dacă aţi obţinut următoarele totaluri parţiale: V=3, A=8, C=3, K=6, la prima vedere aţi putea crede că sunteţi auditiv. Pentru a verifica dacă sunteţi multimodal, aşezaţi totalurile în ordine descrescătoare şi faceţi suma acestora. 8+6+3+3=20. cifra corespunzătoare acestui total este 2 (intervalul 17 – 22). Comparând totalurile parţiale, obţinem următoarele diferenţe: 8 – 6 = 2; 6 – 3 = 3. deoarece diferenţa dintre primele două este mai mică sau egală cu cifra 2, înseamnă că sunteţi multimodal – cu două preferinţe (auditiv şi practic).

Profesor Niculina Pintilii
Grup Şcolar Dumbrăveni, judeţul Suceava

Azi: 10 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

24 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN