ȘOTRON DOI – modul educațional pentru copii și părinți, o necesitate pentru educația timpurie a zilelor noastre în mediul rural
Șotron Doi este un modul educațional atât pentru copii, cât și pentru părinți implementat cu sprijinul Asociației OvidiuRO în gradinițele în care asociația derulează proiectul “Fiecare copil în grădiniță”.
Modulul educaţional Şotron Doi are ca scop familializarea copiilor de 2 ani şi a părinţilor lor cu mediul educaţional din grădiniţă. La vârsta de 2 ani copilul se poate înscrie la acest modul. In mediul rural acest modul vine în ajutorul părinților care doresc să le formeze copiilor deprinderi încă din perioada timpurie. Adaptarea micuților la o nouă etapă din viața lor se face treptat, prin joc și joacă. Cei mai mulţi pornesc într-o călătorie în care explorează ceea ce îi înconjoară de la propriul nume, până la plante, animale, Soare. Părinţii lor învaţă cât de importantă este educaţia preşcolară şi cum se pot implica mai mult în educaţia copiilor.
Ei participă alături de copii la acest modul. Educatoarea are un rol important deoarece aceasta trebuie să dețină arta comunicării adaptate la nivelul de vârstă. La vârsta de 2-3 anișori, copilul mic are o capacitate mai mare decât la orice altă vârstă de a învăța lucruri noi și de a deprinde abilități sau aptitudini importante pentru mai târziu. Este ca un burețel care absoarbe rapid informații, dar care de multe ori nu știe ce să facă cu ele. De-a lungul celor trei ani, de când derulăm acest modul, timp de unsprezece săptămâni în fiecare an, cu participarea copiilor o dată pe săptămână, două ore, am observat importanța remarcabilă în rândul celor mici dar și în rândul părinților a acestui modul în mediul rural acolo unde nu există creșe.
Dacă în primul an părinții au văzut cu suspiciune această participare, acest lucru s-a schimbat și chiar dacă sunt ocupați majoritatea își fac timp pentru a participa la acest modul. Ce învață copiii? Aici copiii învăţă: să își spună numele, să salute, să spună câți ani au, să se spele pe mâini singuri, să se servească singuri, să mănânce singuri, să arunce resturile și ambalajele la coșul de gunoi, să își sufle nasul corect, să tușească în cot etc.
La începutul modulului majoritatea copiilor participă împreună cu părinţii, la prima vizită la grădiniţă pentru familiarizarea cu locul, educatoarea şi noii colegi din cadrul Şotronului. Această vizită se realizează dimineața atunci când este grupa de copii la gradiniţă.
Fiecare copil are ritmul lui, iar dacă pentru unul câteva zile sunt suficiente pentru acomodare, alţii au avut nevoie de o perioadă mai lungă. De obicei părintele este sfătuit după prima participare să revină dacă se observă că acomodarea este mai greoaie.
La prima participare de obicei copilul observă copiii din grupă, ar vrea să se desprindă de părinte dar ezită, uneori se desprinde pentru a ajunge la o jucărie dar revine în brațele mamei, implorând protecție. Ușor, ușor obișnuindu-se cu spațiul pe care îl observă apoi îl cercetează atent, parcurgând de câteva ori acea desprindere de mamă și refugiindu-se de câteva ori înapoi, se acomodează cu copiii. Acest program a reunit timp de trei ani un număr de maxim 10 copii cu vârsta de 2 ani, care timp de unsprezece săptămâni au luat parte la un proces instructiv în grădiniţă.
La sfârşitul fiecărui Şotron există o activitate de premiere în cadrul căreia se premiază preşcolarul dar şi părintele. A fost interesant să constatăm cât de multe au învăţat cei mici pe parcursul acestui interval de timp.
Progresele lor se vedeau cu fiecare sesiune de Şotron Doi. La început erau timizi, nu se jucau împreună, nu vorbeau între ei. Erau foarte atenţi la fiecare gest al celuilalt. Apoi acest lucru s-a schimbat, iar micii “Șotronei” încep să comunice între ei, să se joace împreună, să asculte atenți povestea educatoarei.
Sunt importante aceste programe și binevenite mai ales în mediul rural, deoarece ele participă la scăderea ratei abandonului copiilor mai târziu. Gradinița reprezintă pentru copil prima instituție de învățământ în care educația se face organizat, se formează primele relații de prietenie odată cu integrarea în grup.
In mediul rural este important uneri să spargem barierele care se pun de către părinți, care găsesc tot felul de motive pentru a aduce copilul la grădiniță la împlinirea vârstei de 3 ani. De foarte multe ori aceste bariere sunt sub forma: “e prea mic…”, “îl voi duce la anul…”, “nu am ce să îi pun în gentuță…”,” nu are haine ca ceilalți copii…”, “mai are timp să meargă la grădiniță…” etc.
Bariere minore pentru o comunitate, dar potrivit unor studii în întrega lume 72 milioane de copii se află în afara sistemului educational, victime ale discriminării, ale excluziunii sociale.
Principalele motive ale discriminării și ale excluziunii sociale din sistemul de învățământ sau din societate sunt: sărăcia, inegalitățile de gen, dizabilitatea, apartenența la o minoritate etnică și implicit a vorbi într-o altă limbă decât majoritatea, a trăi în mediul rural, în zone izolate sau a fi nomad etc.
Este foarte important ca să aducem fiecare copil în mediul educațional deoarece fieacare copil este o promisiune și fiecare copil are o șansă care depinde de atitudinea și acțiunea celor care îl cresc și îl educă.
BIBLIOGRAFIE
- “Educaţia incluzivă în grădiniţă : dimensiuni, provocări şi soluţii “/ UNICEF România, coord.: Ecaterina Vrasmaş, Traian Vrasmaş. - Buzău : Alpha MDN, 2012
- Asociatia Ovidiu Ro
Elisabeta Edit Naghi
Scoala Gimnaziala Apold , Mures, Apold