Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Dispozitivele şi jucăriile didactice în predarea ştiinţelor, Prof. Pop Maria, Col. Teh. „Alesandru Papiu Ilarian”, Zalău – judeţul Sălaj

Ca alternativă la predarea ştiinţelor şi pentru înţelegerea lumii înconjurătoare, profesorii au la îndemână o gamă variată de dispozitive şi jucării didactice, prezentate în cadrul celor trei ediţii ale  „Festivalului Ştiinţei”.

Jucăriile didactice pot fi propuse elevilor chiar la vârste mici, în jur de opt ani, când aceştia au deprinderi minime de lucru cu foarfecele, cu cleştele, ştiu decupa, îndoi şi lipi carton, pot modela sârme subţiri etc şi totodată pot opera cu noţiunea de fenomen, cel puţin la nivel concret, specific vârstei. Valorificarea didactică trebuie adaptată structurii cognitive a elevului, care prezintă diferenţe majore, în funcţie de vârstă. Dispozitivul sau  jucăria didactică sunt indicate să fie propuse unei grupe de doi sau trei elevi pentru a beneficia de avantajele lucrului în echipă, atât în ce priveşte eficienţa activităţii, cât şi pentru dezvoltarea capacităţii de a-şi asuma un rol în echipă şi de a colabora cu ceilalţi în vederea realizării unui scop comun.

De asemenea, elevii trebuie ajutaţi să colaboreze acasă cu membrii familiei. Ei învaţă astfel să se autoevalueze şi totodată să selecteze ajutorul care li se poate oferi şi să preţuiască efortul celorlalţi. Profesorul trebuie să urmărească măsura în care în realizarea acestor lucruri practice au intervenit părinţii, sau altcineva din familie, deoarece ajutorul este benefic, cu condiţia ca părinţii să nu se substituie elevului, ci doar să îl sprijine în efortul lui.

Pe măsură ce elevii deprind priceperi de utilizare a materialelor şi avansează în cunoaştere, fişa de realizare a dispozitivului nu mai trebuie pusă la dispoziţia elevilor, ci este suficient un desen, sau se poate cere elevilor să proiecteze chiar ei un dispozitiv care funcţionează pe baza unui fenomen dat, indicaţiile profesorului fiind cât mai vagi. În felul acesta se pune în valoare fantezia şi creativitatea elevilor şi totodată aceştia capătă încredere în forţele proprii.

Picture 050Lucrările realizate trebuie prezentate într-o activitate special destinată acestui scop, pentru ca munca elevilor să fie valorizată. În lecţie valorificarea dispozitivului se face prin prezentarea lui în faţa clasei şi demonstrarea funcţionării acestuia, elevii prezentând elementele componente cu utilizarea unui vocabular adecvat şi identificând interacţiunile şi fenomenele care se produc in timpul funcţionării. Realizarea dispozitivelor şi jucăriilor didactice încă din clasele primare duce la stimularea motivaţiei învăţării ştiinţelor.

Aceste jucării didactice sau experimente pot fi realizate cu materiale uşor de procurat de către elev sau profesor: bucăţi de carton, bucăţi de polistiren, baloane, peturi, bandă adezivă, hârtie colorată, conductoare din cupru etc. În vederea motivării elevilor în studiul ştiinţelor un rol important îl are colaborarea dintre profesorii de gimnaziu şi liceu,  ai elevilor din gimnaziu cu  învăţătorii de la clasele primare.

Realizarea dispozitivelor şi jucăriilor didactice reprezintă provocări atât pentru elev, cât şi pentru profesor. Deşi ele pot fi percepute de unii ca simple jucării, momentul în care acestea încep să funcţioneze constituie un prim test al cunoştinţelor şi competenţelor elevului.

Pe de alta parte, faptul că o jucărie funcţionează este o reuşită a elevului, dar constituie numai o parte din obiectivele propuse de cadrul didactic. Elevul trebuie să-şi descrie invenţia in termeni tehnico-ştiinţifici şi să-i explice mecanismul de funcţionare.   Experimentele sunt distractive, elevii descoperă că ceea ce ei credeau că este magic  este un fapt ştiinţific şi, în  timp ce se joacă, îşi însuşesc  noţiuni fundamentale specifice diverselor discipline ştiinţifice.

Prof. Pop Maria
Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian”
Zalău – judeţul Sălaj

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN