Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Motivaţia în învăţare, Prof. Lemnaru Liliana, Ş.A.M. Prisăcani, Iaşi

„Este aşa de greu, când trebuie să...,
şi aşa de uşor, când ai o motivaţie.”
(Annie Gottlier)

Auzim adesea la elevii noştri remarci de tipul: „teorie”, „este greu”, „nu mă atrage deloc”, „nu-mi va folosi niciodată” sau „am învăţat ceva practic”, „nu ştiu cum, dar m-a atras, am participat cu atenţie”, „un profesor ... altfel”. Ceea ce face diferenţa între aceste comunicări ale elevilor este motivaţia.

Educaţia nu trebuie să doară sau să producă suferinţă, ci să placă, să fie de folos, să formeze cetăţeni responsabili, echilibraţi şi motivaţi spre acţiune şi schimbare.
A fi motivat înseamnă a acţiona, a tinde spre ceva, a face ceva. Un elev care nu simte nici un impuls sau nici nevoie de a acţiona este un elev nemotivat, în timp ce un elev care este activat sau energizat de a acţiona spre un obiectiv, este considerat un elev motivat. Important este ca elevul să manifeste interes pentru şcoală, să realizeze sarcinile şcolare şi să-şi îndeplinească obiectivele stabilite.

Dar, aşa cum bine ştim, motivaţia nu poate fi abordată în mod singular. Elevii manifestă grade diferite de motivare, ca intensitate şi sunt sensibili la diferite tipuri de motivaţie. De exemplu, un elev poate fi motivat să-şi facă o anumită temă pentru acasă pentru că este împins de curiozitate sau interes pentru cunoaştere, altul doreşte să obţină aprecierea din partea profesorului, colegilor sau părinţilor. Un elev poate resimţi un acut resentiment faţă de obligaţiile şcolare, pe care le îndeplineşte, dar cu mare efort, în timp ce altul vede în aceeaşi sarcină şcolară provocare, plăcere, încântare.
Deşi apelul la motivaţia intrinsecă este cea mai eficientă formă de mobilizare a elevilor, totuşi, din cauza responsabilităţilor şi a obiectivelor didactice, programelor încărcate şi specificului unor discipline şcolare, profesorii nu pot oferi elevilor numai sarcini şcolare interesante sau plăcute, care să activeze forme intrinseci de motivare.

De cele mai multe ori sarcinile şcolare sunt formulate în termeni de obligaţii extrinseci, iar elevii trebuie să se achite de ele fie că le face plăcere, fie că nu.

Într-o perspectivă modernă asupra motivaţiei, sunt considerate motivate extrinsec toate acele comportamente care sunt însoţite de sentimentul controlului sau a presiunii exercitate din afara subiectului, în timp ce comportamentele motivate intrinsec sunt cele conduse de voinţa individuală, generate de trebuinţe sau aspiraţii personale şi însoţite de sentimentul autonomiei şi libertăţii.

Pentru a avea succes este necesar să ne formăm un stil de predare învăţare care să motiveze elevii, centrat pe argumentarea utilităţii, stimularea abilităţilor şi competenţelor existente, asigurarea trecerii la acţiune.

În procesul de creştere a motivaţiei elevilor pentru învăţare, fixarea obiectivelor constituie o etapă importantă. Este bine ca profesorii să încurajeze elevii să-şi asume obiective ambiţioase sau să-i convingă să accepte obiectivele pe care aceştia le propun, în funcţie de interesele şi aptitudinile identificate.

Stima de sine are un impact profund pozitiv sau profund negativ asupra motivaţiei şi performanţei şcolare. Oferirea de feedback pozitiv, atitudinea optimistă faţă de elevi, tratarea echitabilă a tuturor elevilor, comunicarea deschisă şi caldă (modul de adresare asupra rezultatelor evaluării, găsirea unui cuvânt bun pentru fiecare elev, chiar şi atunci când acesta creează dificultăţi în clasă), răbdarea, tactul sunt abilităţi importante pentru un profesor care motivează învăţarea elevilor.
Deşi nu este uşor, de noi depinde găsirea strategiei optime de motivare!

Valorizaţi oportunitatea de a contribui în mod competent la dezvoltarea elevilor, ca personalităţi de succes în viaţa personală şi profesională, bine integrate pe piaţa muncii.

Bibliografie:

  1. Iosifescu Şerban şi colaboratorii, Management Educaţional pentru Instituţiile de Învăţământ, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Laboratorul „Management Educaţional”, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Bucureşti, 2001
  2. Călineci Marcela Claudia, Cunoaşterea elevului, Dezvoltarea Profesională a Cadrelor Didactice prin Activităţi de Mentorat, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă, Bucureşti, 2009
  3. Mamali Cătălin, Balanţa motivaţională şi coevoluţie, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1981

Prof. chimie - fizică Lemnaru Liliana
Şcoala de Arte şi Meserii Prisăcani, judeţul Iaşi

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN