Portofoliul educaţional – Metodă alternativă de evaluare, Prof. înv. preşcolar Cristea Maria, Grădiniţa cu p.p. nr. 2, Focşani, Vrancea
Într-o lume supusă unei singure legi, cea a schimbării – învăţământul românesc nu poate face excepţie şi iată ca unul dintre cele mai controversate subiecte de dezbatere în domeniu a devenit noua lege a educaţiei propusă de Guvernul României prin amalgamul de schimbări pe care le propune. Astfel această nouă lege pune accentul pe evaluarea continua a elevilor şi propune introducerea portofoliului educaţional ca metodă alternativă de evaluare potrivită pentru orice nivel de şcolaritate. Portofoliul educaţional va cuprinde toate certificatele şi diplomele sau documentele care atestă participarea copilului la diverse activităţi de învăţare formală sau nonformală, precum şi rezultatele sau produsele acestor activităţi, şi are rolul de a oferi o imagine de ansamblu a evoluţiei acestuia. Portofoliul educaţional devine în contextul noii legi a educaţiei foarte important, deoarece pe baza lui se va realiza în viitorul apropiat admiterea la liceu sau la şcoala profesională. Aşa că portofoliul va trebui implementat şi utilizat începând cu clasa pregătitoare, fiind considerat "cartea de identitate a elevului".
Chiar dacă portofoliul nu s-a bucurat până acum de o astfel de importanţă şi largă utilitate, el a fost totuşi utilizat ca metodă alternativă de evaluare chiar şi în învăţământul preşcolar, deoarece oferă copiilor posibilitatea de a demonstra ce ştiu, dar, mai ales, ceea ce ştiu să facă, adică să le pună în valoare anumite capacităţi. Realitatea practicii noastre profesionale ne învaţă că el nu se poate aplica nici permanent, nici pretutindeni, mai ales în educaţia celor mici, dar utilizarea lui dă frumuseţe şi viaţă învăţării şcolare la orice nivel, fiind şi posibilă şi necesară.
Un exemplu de utilizare a portofoliului în învăţământul preşcolar este acela de metodă alternativă de evaluare a proiectului educaţional ”Vieţuitoarele şi mediile de viaţă” desfăşurat în perioada februarie – iunie 2011. Acest proiect a fost implementat de Muzeul Vrancei, astfel majoritatea activităţilor desfăşurându-se la Secţia de Ştiinţe ale Naturii din Focşani, iar colaboratorii au fost grupele de preşcolari coordonate de cadrele didactice participante.
Argumentul iniţierii acestui proiect a fost necesitatea debutului educaţiei ecologice de la cele mai fragede vârste pentru a avea mai mari şanse de izbândă, preşcolarii înţelegând că în mediul înconjurător sunt mai multe tipuri de medii de viaţă, şi fiecare specie de plantă sau animal este în interdependenţă cu mediul ei de viaţă, distrugerea unei verigi ducând la dezechilibre ecologice în mediul respectiv. Expoziţia de animale vii de la Secţia de Ştiinţe ale Naturii a Muzeului Vrancei este amenajată astfel încât să redea diversitatea mediilor de viaţă, animalele aflate în colecţie aparţinând mai multor clase sistematice: mamifere, păsări, reptile, peşti, păienjeni, în acest fel făcându-se corelaţii între adaptările diferitelor specii şi mediul de viaţă propriu lor.
Scopurile acestui proiect educaţional au fost: cunoaşterea principalelor medii de viaţă; dezvoltarea unui mod corect de a gândi prin corelarea diferitelor particularităţi adaptative şi mediul de viaţă; promovarea capacităţii copiilor de a munci individual şi în echipă, în funcţie de interesul manifestat. Activităţile proiectului au fost proiectate pe trei module câte unul pentru fiecare din cele trei medii de viaţă abordate: acvatic, terestru şi aerian, iar aceste acţiuni pentru fiecare modul vor fi desfăşurate pe durata a patru săptămâni. În ultima etapă a proiectului pe data de 5 iunie – Ziua Mediului vor fi premiate cele mai bune creaţii din fiecare activitate propusă, fiecare grupă de preşcolari împreună cu cadrele didactice implicate vor fi premiate ca şi echipe de proiect.
Rezultatul proiectului va consta în realizarea portofoliului de către grupa mijlocie a „Florilor”, cu titlul „Vieţuitoarele şi mediul lor de viaţă” care va avea şi rolul de metodă alternativă de evaluare a proiectului. Acesta va cuprinde toate produsele activităţii preşcolarilor grupe de orice natură: referate, prezentări Power Point, colaje, desene, articole din presa locală, etc.
Portofoliul, ca metodă de evaluare continua a preşcolarilor pe parcursul proiectului menţionat, defineşte complexitatea realizărilor grupei respective, conform obiectivelor şi activităţilor stabilite, şi totodată reflecta creativitatea copiilor, lăsându-le libertatea de a lucra autonom, dar şi pe grupe, cu sau fără ajutorul educatoarelor sau a părinţilor după caz, si elimină totodată stereotipurile pe care le presupun uneori evaluările punctuale, clasice.
Portofoliul grupei va fi structurat pe trei mari capitole specifice celor trei medii de viaţă abordate: acvatic, terestru, aerian, şi va cuprinde următoarele rezultate ale activităţilor proiectului „Vieţuitoarele şi mediul lor de viaţă” cuprinse într-un biblioraft personalizat cu însemnele grupei:
- Mediul de viaţă acvatic
- referat pe tema adaptărilor vieţuitoarelor (cele mai cunoscute de copii) specifice mediului de viaţă acvatic;
- prezentare Power Point cu vieţuitoarele acvatice şi cu adaptările specifice;
- macheta (un acvariu cu peşti , plante şi pietre specifice);
- fotografii cu vieţuitoarele acvatice preferate ale fiecărui preşcolar, precum şi cu scurte descrieri originale ale acestora;
- fotografii de la activităţile desfăşurate pe 22 martie – Ziua Mondială a Apei în grădiniţă;
- lucrări, desene, colaje ale copiilor pe tema mediului acvatic;
- un afiş din colaj de hârtie format A3 pentru Ziua Mondială a Apei;
- fotografii realizate cu ocazia vizitei la expoziţia de animale vii din mediul acvatic de la Secţia de Ştiinţe ale Naturii a Muzeului Vrancei;
- impresii ale preşcolarilor în urma vizitei la muzeu, consemnate cu grijă de educatoarele grupei;
- (Aceeaşi structură va avea şi pentru modulul Mediul de viaţă terestru şi Mediul de viaţă aerian)
- Diplomele şi premiile primite în ultima etapă a proiectului pe data de 5 iunie – Ziua Mediului;
- Cd-ul cu lucrările şi înregistrarea activităţii de premiere a materialelor realizate de către copii de către Muzeul Vrancei;
Acest portofoliu poate fi prezentat oricând părinţilor, copiilor, dar şi altor cadre interesate, fiind o dovadă consistentă a implicării şi progresului micilor preşcolari în activităţile extracurriculare.
CRISTEA MARIA, PROF. ÎNV. PREŞCOLAR, GRĂDINIŢA CU P.P. NR. 2, FOCŞANI, VRANCEA