Prezența online a cadrelor didactice. Este benefic pentru elevi să fie “prieteni” cu profesorii lor în rețelele de socializare online?
Rețelele de socializare online au devenit o parte importantă a vieții copiilor și adulților deopotrivă. Pentru cadrele didactice, social media poate fi o sursă importantă de inspirație și informații utile, atunci când vine vorba de abordări creative în predare, idei de proiecte sau oportunități de formare profesională continuă.
Pentru elevi, platformele sociale pot fi de asemenea de ajutor în învățare, dându-le acces la resurse educaționale digitale, prezentări alternative ale conceptelor învățate la școală sau concursuri ori evenimente educaționale informale.
Când rețelele de socializare online sunt însă folosite de cadrele didactice pentru a comunica direct cu propriii elevi sau când aceștia din urmă au acces la informații despre viața privată a profesorilor, crește riscul problemelor sau dificultăților la clasă.
Posibile riscuri
Iată câteva motive pentru care nu este benefic pentru profesori să fie “prieteni” în mediul online cu elevii lor.
Limitele sau granițele profesionale și personale sunt încălcate
În orice profesie bazată pe interacțiuni sociale (de exemplu, în educație sau medicină), granițele profesionale sunt importante, deoarece asigură eficiența și siguranța fiecărei persoane implicate. De exemplu, elevii nu află detalii care ar putea să le afecteze imaginea și relația pe care o au cu profesorii lor, putând să se concentreze la clasă doar asupra lecțiilor și activității de învățare.
Autoritatea profesorilor are de suferit
Cu cât elevii au acces la mai multe informații personale despre cadrele didactice, cu atât mai neclară devine relația dintre aceștia - “prietenie” online sau relație bazată pe autoritate și respect? Este important de ținut minte că modalitățile de petrecere a timpului liber, opiniile politice, obiceiurile personale sau chiar hobby-urile sunt subiecte care pot fi cu ușurință ținta judecății și criticii. De aceea, cu cât elevii au mai mult acces la aceste informații, cu atât mai mult are de suferit autoritatea profesorilor.
Posibile beneficii
Comunicare mai rapidă și mai eficientă
Când profesorii folosesc rețelele de socializare pentru a comunica mai ușor cu întreaga clasă sau când organizează activități de învățare online, efectele sunt benefice atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
Siguranța elevilor
Când profesorii au acces la profilul personal al elevilor, pot observa semne ale problemelor emoționale ale acestora sau ale hărțuirii online, fiind astfel mai ușor să ia măsuri pentru a proteja siguranța emoțională a acestora.
Soluția de mijloc?
Crearea unui profil online profesional – în care conținutul postat să fie doar legat de predare și învățare poate fi soluția potrivită pentru cadrele didactice care își doresc să aibă contact cu elevii lor în mediul online. Astfel, limitele personale și profesionale sunt menținute – elevii nu au acces la viața privată a profesorilor, iar profesorii pot împărtăși cu elevii lor noutăți sau informații utile pentru învățare.
Pentru a se asigura că elevii nu au acces la informații private despre ei, profesorii pot lua câteva măsuri:
- setarea profilului online personal privat – astfel încât doar prietenii să aibă acces la el
- evitarea folosirii rețelelor sociale la școală, în timpul pauzelor sau orelor, în prezența elevilor
- evitarea postărilor publice în care alte persoane includ link-uri către profilul personal
- selectarea fotografiilor deja postate în mod public și setarea lor ca private sau ștergerea lor
Sursă foto: Freepik.com
Află mai multe: Teacheractive.com Edutopia.org
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 27.03.2024 16:33 | 1929 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.