Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Abordarea părăsirii timpurii a școlii prin programul Erasmus+

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: danielapetru | 26.08.2022 09:25 | Revista cadrelor didactice nr. 89/2022 | 333 vizualizări

Articolul descrie câteva detalii din experiența participării mele la o mobilitate prin programul Erasmus+ în Grecia.

Abordarea părăsirii timpurii a școlii prin programul Erasmus+

Prof. PETRU DANIELA
Liceul Tehnologic ”Petre S. Aurelian” Slatina

În calitate de participant recent (24 – 28 iulie 2022) la o activitate de mobilitate finanțată prin programul Uniunii Europene, “INCLUSIVE EDUCATION: Tackling with classroom diversity and early school leaving” în cadrul Proiectului Erasmus+, Mobility Staff, Spune ,,DA” școlii, nr. ref. 2020-1-RO01-KA101-079479, care se implementează la nivelul Liceului Tehnologic ”Petre S. Aurelian” Slatina pe o perioada de doi ani, voi oferi câteva detalii cu privire la experiența mea pentru a îmbunătăți experiența participanților Erasmus+ în viitor.
Am participat la un curs de formare privind educația incluzivă. Acest curs a abordat problema includerii elevilor cu caracteristici și nevoi diverse în sala de clasă: elevi cu dificultăți de învățare și nevoi speciale de învățare, elevi supradotați și care părăsesc de timpuriu școala. Scopul a fost gestionarea diversității în sălile de clasă, sprijinirea tuturor elevilor cu planuri individuale de educație, prevenirea părăsirii timpurii a școlii.
Cursul „EDUCAȚIE INCLUZIVĂ: abordarea diversității în clasă și a părăsirii timpurii a școlii”, organizat de IDEC S.A. din Piraeus, Grecia, organizație cu un bogat palmares de proiecte europene, a fost foarte bine structurat, cu multe exemple relevante pentru tema educației incluzive. S-a bazat pe multă interactivitate, activități practice interesante și atractive, atât individuale, cât și de grup. Pe parcursul cursului s-a creat o atmosferă plăcută și prietenoasă. Formatorul a răspuns la toate întrebările și preocupările ridicate de participanți. Ne-a oferit sprijin atunci când am avut nevoie. Interacțiunea cu participanții din Polonia și Italia a contribuit la un schimb complex de experiență, la cunoașterea sistemelor educaționale și a culturii lor. A fost un prilej unic pentru mine și sunt sigură că voi contribui, prin ceea ce am învățat aici, la realizarea unei educații incluzive eficiente în sălile de clasă ale școlii mele. Mă bucur că am avut o asemenea oportunitate de a mă dezvolta profesional.
Pe parcursul cursului, au fost abordate următoarele teme:
• Diversitatea în sălile de clasă: educație de susținere și incluzivă
• Evaluare pentru învățare
• Proiectarea și programarea curriculumului pentru a sprijini toți elevii
• Planuri individuale de educație
• Predare și învățare eficiente: Sprijinirea tuturor elevilor
• Monitorizarea, înregistrarea și raportarea învățării elevilor
• Lucrul în colaborare cu familiile, comunitatea școlară și profesioniștii aliați
• Utilizarea cunoștințelor în propria școală
Cursul a oferit educatorilor teoriile relevante și instrumentele practice pentru a proiecta atât strategii de clasă, cât și abordări individuale pentru elevi specifici.
Trainerul a combinat teoria cu activități practice, individuale și de echipă. Au fost aplicate tehnici de învățare activă, precum: studii de caz, joc de rol, activități în grup mic, activități experiențiale, exerciții de energizare, de spargere a gheții, dar și de reflecție.
Am învățat noi cunoștințe și mi-am îmbogățit cunoștințele legate de termenul „incluziune” și de dezvoltarea sa istorică, de termeni folosiți atunci când lucrezi cu elevii cu nevoi educaționale speciale, perspective în abordarea unei dificultăți de învățare, tipuri de dificultăți de învățare, caracteristici ale fiecărui tip de dificultate de învățare, legislații, statistici de la Comisia Europeană, evaluare pentru învățare, modul de determinare a nevoilor de învățare ale unui elev prin utilizarea mai multor surse de informații, modul de determinare a formei de evaluare adecvată pentru diferite sarcini de învățare, procesul de „evaluare bazată pe curriculum” și teorii ale învățării.
Am aprofundat proiectarea și programarea curriculumului, cu diferitele ei modele, pentru a sprijini învățarea tuturor elevilor. Am înțeles cum să gestionez procesul de dezvoltare a unui Plan Educațional Individualizat pentru un elev, care sunt strategiile de identificare pentru implicarea altora în dezvoltarea unui Plan Educațional Individualizat și cum să identific structurile și procesele școlare care sprijină utilizarea dinamică a unui IEP.
Prin activitățile practice, mi-am dezvoltat și îmbunătățit abilitățile și competențele de elaborare a unui model de programare și de reflectare asupra practicii la clasă, de elaborare a Planurilor Educaționale Individuale, înțelegând gama de opțiuni de diferențiere disponibile pentru satisfacerea nevoilor elevilor cu dificultăți de învățare și dizabilități. De asemenea, mi-am îmbunătățit creativitatea, încrederea în sine, abilitățile de lucru în echipă, competențele lingvistice, de comunicare în limba engleză, cunoștințele culturale despre Grecia, Polonia și Italia, de unde erau ceilalți participanți și de comparare a diferitelor sisteme de educație.
Foarte important pentru școala în care predau a fost abordarea temei de părăsire timpurie a școlii:
- De ce părăsirea timpurie a școlii este atât de importantă pentru Europa
- Factori care influențează părăsirea timpurie a școlii
- Strategii de minimizare/eliminare a fenomenului - exemple din țări europene
- Condiții cheie pentru o „abordare a școlii” a părăsirii timpurii a școlii
- Profilul celor care părăsesc timpuriu școala
- Atitudinea profesională a cadrului didactic
- Sfaturi pentru a-i ajuta pe elevi să-și îmbunătățească stima de sine, încrederea în sine
- Cum îi putem ajuta pe elevi să adopte disciplina și perseverența
- Motivarea elevilor
- Metode concentrate pe soluții
- Strategii pentru predarea tuturor elevilor, răspunzând diferitelor nevoi individuale
- Elaborarea planurilor de prevenire a părăsirii timpurii a școlii
Activitatea de mobilitate a fost legată de nevoile și obiectivele liceului nostru. Școala în care predau se confruntă cu fenomenul de părăsire timpurie a școlii din motive socioeconomice și familiale și în fiecare clasă există elevi cu diferite dificultăți de învățare sau nevoi speciale. De asemenea, școala noastră are ca obiectiv să fie o școală incluzivă, bazată pe o educație incluzivă.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 10 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

50 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN