Excursia și serbarea reprezintă forme auxiliare de organizare a procesului de predare- învățare a istoriei a căror eficiență depinde de planificarea lor în raport cu conținutul programei școlare și de corecta organizare a lor.
ACTIVITATEA EXTRAȘCOLARĂ- DEMERS INOVATIV ÎN ÎNVĂȚAREA ISTORIEI
Învăţământ primar | Istorie
Propus de: esruatena | 03.07.2019 14:21 | Revista cadrelor didactice nr. 57/2019 | 528 vizualizări
ACTIVITATEA EXTRAȘCOLARĂ- DEMERS INOVATIV ÎN ÎNVĂȚAREA ISTORIEI
Prof. înv. primar Urse Aneta
Școala Gimnazială Chiscani, jud. Brăila
Complexitatea finalităţilor educaţionale impune îmbinarea activităţilor curriculare cu cele extrașcolare. Activitățile extrașcolare prezintă unele particularităţi prin care se deosebesc de activităţile din cadrul lecţiilor. Activitatea extrașcolară este o componentă educațională valoroasă și eficientă căreia orice învățător ar trebui să-i acorde atenție. Disciplinele istorie și geografie oferă șansa organizării și desfășurării unor activități extrașcolare tematice complexe. La această vârstă, gândirea elevului are un caracter concret, el trebuie „să vadă” pentru a se convinge.
Din marea diversitate de formă și conținut a activităților extracurriculare , mă voi opri la două dintre ele: excursia tematică și serbarea școlară. Excursia și serbarea reprezintă forme auxiliare de organizare a procesului de predare- învățare a istoriei a căror eficiență depinde de planificarea lor în raport cu conținutul programei școlare și de corecta organizare a lor. Conţinutul didactic al excursiilor tematice este mult mai flexibil şi mai variat decât al lecţiilor de istorie desfăşurate în sala de clasă, elevii participând cu multă bucurie şi optimism la aceste acţiuni, lărgindu-şi în acest fel orizontul de cunoştinţe prin contactul direct cu realitatea. Prin mijloacele atrăgătoare pe care le are la dispoziţie, excursia înviorează activitatea şcolară, stimulează curiozitatea de a descoperi noi fenomene, prilejuieşte trăiri adânci ale unor sentimente patriotice. Deosebit de eficace, excursia cu caracter istoric se poate organiza în toate localităţile ţării, pentru că nu există pământ românesc care să nu aibă mărturii ale trecutului dintre cele mai semnificative. Serbările școlare sunt o adevărată provocare pentru toți învățătorii, ele consumă timp și cer efort din partea învățătorului , dar și a elevilor. Prin conținutul tematic al serbărilor școlare, elevii culeg o bogăție de informații, trăiesc sincer situațiile redate. Este un succes extraordinar, o trăire minunată, când reuşeşte să trezească o emoţie în sufletul elevului.
Ca activități extrașcolare complementare temei „Primul Război Mondial. Ferdinand I și Marea Unire”, aceste activități extrașcolare solicită învățătorului în aplicarea la maxim a bagajului metodic de care dispune. Cum altfel ar putea fi atinsă latura afectiv-emoțională a elevului, pentru care predarea noțiunilor de istorie la clasă ar însemna doar o înșiruire de date și evenimente?
Am intitulat excursia tematică „Pe linia frontului” și am realizat-o în județul Vrancea, județ atât de încărcat de istorie. Este o binecuvântare pentru noi, brăilenii, vecinătatea județului Vrancea! Când spui Vrancea, îți vine în minte legenda Vrâncioaiei și a celor șapte feciori. Legenda însoțește învățătorul și copiii când vor studia împreună literatura, istoria, geografia…
Excursia tematică „Pe linia frontului” a avut ca obiective:
să identifice principalele elemente fizico-geografice ale zonei;
să observe principalele obiective istorice, economice, culturale ale zonei;
să valorifice intra şi interdiciplinar conţinutul informaţional dobândit;
să manifeste interes pentru cunoaşterea frumuseţilor ţării noastre;
să-şi reactualizeze lecturi geografice, istorice şi literare despre elementele observate şi identificate;
să observe și să cunoască relieful județului Brăila comparativ cu cel al județului Vrancea;
La Mărășești, te impresionează totul, dar mai ales „Cupola Gloriei” care pare că sfidează infinitul… îți rămân veșnic întipărite cuvintele scrise pe frontispiciul mausoleului„ Întru Slava Eroilor Neamului”.
La Soveja, în mausoleul unde se află cripta deschisă, poți aprinde o lumânare pentru cei a căror odihnă este veșnică. Înveți pe loc, fără a mai uita vreodată versurile:
„Cei ce au căzut-au pentru țară
Pe lanul câmpului bogat
Jertfind o-ntreagă primăvară,
Nu au murit, ci-au înviat!”
Nu părăsești Vrancea fără a vizita Casa Memorială „ Moș Ion Roată” de la Câmpuri și Obeliscul (Piatra de Hotar) din Piața Unirii din Focșani. Elevii rămân cu imaginea locurilor vizitate pentru toată viața.
Apoi, serbarea școlară legată de un eveniment cum este 1 Decembrie, Ziua Națională a României, presupune responsabilitate și angajament. Excursia care a precedat serbarea, a trezit sentimente care au stat la baza alcătuirii unui program cu un adevărat conținut patriotic. Serbarea școlară „100 de ani de la Marea Unire” a fost concepută în vederea desfășurării unor momente de stimulare a interesului elevilor pentru cunoașterea evenimentelor istorice, de insuflare a dragostei pentru strămoșii noștri, pentru trecutul istoric al poporului nostru, pentru realizările istorice și culturale, pentru limba română, pentru păstrarea obiceiurilor și tradițiilor strămoșilor, pentru cinstirea memoriei personalităților pe care le-a dat acest popor, precum și pentru cinstirea marelui eveniment, conștientizarea idealului național, punerea în evidență a tuturor evenimentelor cu caracter istoric și nu în ultimul rând descoperirea de către elevii mei a valorilor morale ale poporului român: dragoste de ţară, eroism, vitejie, bunătate. Originalitatea acestei serbări o constitue modul în care copiii au reușit să înțeleagă importanța evenimentelor de la 1 Decembrie 1918, prin prisma evenimentelor Primului Război Mondial.
Asemennea demersuri didactice reprezintă modalitatea prin care istoria se învață concret și eficient; așa se explică și importanța pe care marele istoric, Nicolae Iorga, o acordă acestei activități: „… puneţi copiii în faţa monumentelor în care este incorporată istoria … şi în felul acesta istoria poporului nostru nu va mai fi o materie de învăţat pe de rost astăzi şi de uitat mâine, ci un element de putere şi iniţiativă în sufletul fiecăruia dintre ei”.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.