Palatul Copiilor Piteşti e cel mai bun mediu din care talente extraordinare pot să răsară, spre folosul întregii comunităţi. Cercul de Presă poate deveni, pentru toți copiii, locul de iniţiere în tainele jurnalismului și ale comunicării.
Cercul de Presă – atelier de jurnalism la Palatul Copiilor Piteşti
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: cerculdepresa | 16.11.2016 12:46 | Revista cadrelor didactice nr. 35/2016 | 1186 vizualizări
Presa, „a patra putere în stat” sau „câinele de pază al democraţiei”, are nevoie azi, mai mult ca oricând, de profesionişti. Aceşti jurnalişti devotaţi meseriei şi adevărului îşi trag puterile creatoare din pasiunea pentru cuvânt - o dragoste care pentru mulţi a început la vârste mici: plăcerea de a pune întrebări, bucuria de a scrie, dorinţa de a iscodi interlocutorul, de a povesti sau, pur şi simplu, capacitatea de a asculta, de a observa sau reflecta. Toate acestea, trecute prin filtrul studiilor de specialitate, ne dau astăzi o presă în care, din când în când, condeie de geniu lasă urme adânci, de neînlocuit.
Palatul Copiilor Piteşti e cel mai bun mediu din care talente extraordinare pot să răsară, spre folosul întregii comunităţi. Cercul de Presă devine astfel locul de iniţiere în tainele jurnalismului pentru toţi cei care, îndrăgostiţi de cuvânt, vor dori vreodată să-l aştearnă pe … tastatură. Aici copiii vor învăţa primele noţiuni generale şi de specialitate; îşi vor însuşi tehnici de bază, vor lucra în echipă, vor desfăşura diverse activităţi practice. Având la dispoziţie computere şi alte mijloace adecvate, elevii vor învăţa să-şi redacteze / tehnoredacteze singuri producţiile.
Toate activităţile extraşcolare desfăşurate în cerc le vor dezvolta aptitudinile personale, capacitatea de a comunica, de a investiga, de a relata sau povesti, de a redacta; îşi vor îmbunătăţi modul de exprimare, stilul de a relaţiona cu ceilalţi, siguranţa de sine, încrederea în forţele proprii. Prin participarea la acţiunile de profil ale cercului şi la diverse concursuri, elevii îşi vor îmbunătăţi rezultatele şcolare, vor putea câştiga premii şi diplome, vor avea recunoaşterea celor din jur – familie, prieteni, profesori – iar rezultatele lor vor contribui la prestigiul propriu şi la renumele palatului şi al şcolii din care provin.
Activităţile sunt adaptate nivelului de vârstă, încadrându-se într-o planificare (tematică) proprie ciclului primar / gimnazial / liceal. Strategia didactică urmăreşte îmbinarea echilibrată dintre teorie şi practică, pentru a-i atrage pe copii către această frumoasă activitate – potrivit mijloc de petrecere a timpului liber.
Obiectivele principale ale activităţilor derulate în cerc sunt: dezvoltarea capacităţilor de comunicare; dezvoltarea capacităţilor creatoare, de explorare-investigare a realităţii, de documentare prin folosirea unor proceduri adecvate; formarea capacităţii de redactare şi de tehnoredactare computerizată a textelor.
De asemenea, sunt urmărite alte câteva obiective de referinţă: stimularea creativităţii şi a expresivităţii elevilor; dezvoltarea capacităţilor de exprimare orală şi scrisă; studierea compoziţiilor cu caracter publicistic, a modului de realizare şi a specificului fiecărui gen de produs media: în presa (scrisă), radio, televiziune, internet; îmbogăţirea continuă, prin lectură şi instrucţie şcolară adecvată, a vocabularului elevilor; formarea şi dezvoltarea deprinderilor de exprimare corectă; cunoaşterea modului de realizare a unei reviste şcolare şi aplicarea cunoştinţelor dobândite, ca primă experienţă în domeniul publicisticii; cunoaşterea rolului presei scrise, al radioului, televiziunii şi mediului online în viaţa socială şi culturală a unei societăţi moderne; cunoaşterea structurii unei redacţii de presă / radio / televiziune; stimularea gândirii autonome, reflexive, critice, a curiozităţii şi imaginaţiei; cultivarea obiectivităţii, a gustului estetic, a spiritului de observaţie şi a flexibilităţii în cadrul schimbului de idei; însuşirea principalelor tehnici de redactare / tehnoredactare computerizată.
Dintre activităţile concrete, de învăţare a ABC-ului în presă, enumerăm: exerciţii de îmbogăţire a vocabularului; exerciţii de comunicare, orală şi scrisă; exerciţii de îmbunătăţire a stilului personal de exprimare, în registrul jurnalistic și nu numai; definirea speciilor publicistice studiate şi enumerarea trăsăturilor de bază; lecturarea unor texte adecvate temelor cercului şi elaborarea unor scurte compoziţii cu caracter publicistic; realizarea unor producţii de presă şcolară; redarea rolului mass-mediei într-o societate liberă, modernă şi democratică, consumatoare de informaţie de calitate; vizitarea unor redacţii de presă, radio şi TV; audierea unor expuneri de profil (invitaţi – jurnalişti profesionişti); alte exerciţii de presă: „Primul meu – articol / reportaj / interviu etc.”, „Prima mea anchetă / ştire etc.”; analiza de caz / de text jurnalistic; dezbateri, argumentări, relatări; exerciţii de redactare şi de tehnoredactare, pentru punerea în practică a cunoştinţelor însuşite etc.
Elevii, îndrumaţi de profesor, folosesc resurse materiale şi didactice diverse: reportofon, aparat foto, computere conectate la internet, imprimantă; modele de publicaţii şi mape cu texte jurnalistice; scheme grafice pentru demonstrarea structurii textului jurnalistic; alte materiale didactice auxiliare.
În procesul de predare-învăţare şi de evaluare-finalităţi-feedback, profesorul urmăreşte îmbinarea strategiilor didactice moderne cu cele tradiţionale (metode şi procedee clasice / moderne / interactive). Elevii realizează diverse materiale de presă / compoziţii jurnalistice: sondaj, reportaj, fotoreportaj, interviu, anchetă, ştire, editorial etc. Demersul jurnalistic presupune însuşirea unor tehnici specifice: cercetare/documentare, culegere de text, corectură, ilustrare, tehnoredactare, imprimare etc.
Activităţile derulate la Cercul de Presă din Palatul Copiilor Piteşti au ca finalitate promovarea unor valori şi atitudini importante în rândul elevilor: cultivarea interesului pentru domeniul abordat, a plăcerii de a realiza materiale de presă şi a gustului pentru jurnalismul de calitate; stimularea gândirii autonome, reflexive şi critice, precum şi încurajarea exprimării opiniilor proprii, în manieră jurnalistică; cultivarea unei atitudini pozitive faţă de comunicare şi a încrederii în propriile abilităţi de comunicare; abordarea flexibilă şi tolerantă a opiniilor şi a argumentelor celorlalţi; cultivarea valorilor care capacitează şi consolidează o personalitate frumoasă: adevărul, libertatea, ierarhia valorilor, respectul, toleranţa, non-discriminarea, solidaritatea, demnitatea, onestitatea, onoarea, responsabilitatea, originalitatea etc.; cultivarea atitudinilor pro-active şi pro-sociale moderne, democratice: integritatea, activismul civic, patriotismul, voluntariatul, spiritul critic constructiv, valorificarea optimă şi creativă a propriului potenţial etc.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.