Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

FABULA CA INSTRUMENT DE FORMARE INSTRUCTIV- EDUCATIV IN INVATAMANTUL PRIMAR

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: MelyCojo | 27.08.2022 13:37 | Revista cadrelor didactice nr. 89/2022 | 1045 vizualizări

Valorificând fabula din punct de vedere instructiv – educativ
putem trasa sarcini de lucru copiilor de tipul: observă,
analizează, compară personajele, trage concluzii, găsește
răspunsul potrivit.

FABULA- INSTRUMENT DE FORMARE INSTRUCTIV-EDUCATIV IN INVATAMANTUL
PRIMAR
ÎNV. COJOCEA AURA MELANIA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1, LOC. DRAGOMIREȘTI-VALE, JUD. ILFOV

Fabula este mult îndrăgită de copii deoarece este o scurtă
povestire în versuri, despre animale, ce poate fi ușor memorată.
Copiilor le plac personajele alegorice, animalele ce dețin
trăsături umane, asa înțeleg mai ușor anumite învățături pe
care autorul încearcă să le transmită în fabulă. Copiii își
manifestă simpatia față de personajele unor fabule, le rețin și
pot face referire la ele sau conexiuni cu alte personaje sau opere
citite. Ei simpatizează adesea cu personajele – victimă ce nu se
pot apăra singure. Fabula contribuie la educarea morală,
intelectuală și estetică a copilului, dobândind astfel o
deosebită valoare instructiv – educativă.
Valorificând fabula din punct de vedere instructiv – educativ
putem trasa sarcini de lucru copiilor de tipul: observă,
analizează, compară personajele, trage concluzii, găsește
răspunsul potrivit, stimulând prin aceste acțiuni atât gândirea
și memoria, cât și imaginația și creativitatea. Prin
intermediul fabulei îmbogățim limbajul școlarului în continuă
dezvoltare cu noi cuvinte și expresii literare, epitete și
personificări. În activitatea de dezvoltare a limbajului în care
folosim fabula le putem cere copiilor să caracterizeze un personaj
prin evidențierea trăsăturilor morale și fizice ale acestuia
atât direct, cât și indirect (prin acțiunile acestuia sau
răspunsul la anumite situații în care este pus de autor). Astfel
școlarii vor dezvolta sentimente morale, cum ar fi dragostea față
de ființele harnice, devotate, modeste, politicoase, respectul și
admirația față de personajele pozitive. De asemenea putem folosi
fabula și în activitățile de dezvoltare personală sau de
educație civică. Morala unei fabule poate fi atât implicită,
cât și explicită, iar atunci când predăm fabula trebuie să
urmăm un anumit plan ce ne va ajuta în final să le dezvăluim
copiilor alegoria prezentă în versuri. Putem începe lecția cu o
conversație pregătitoare, urmată de citirea fabulei, atât de
către învățător, cât și de către elevi, cu explicarea
cuvintelor sau expresiilor necunoscute, conversație în care să
abordăm anumite teme, urmată de următoarele activități:
caracterizări elementare, ideile principale, citirea selectivă,
povestirea fabulei de către copii, găsirea analogiei din viață
și descoperirea sensului alegoric, citirea expresivă a fabulei,
citirea pe roluri, dramatizarea. În discuțiile de după trebuie
să evidențiem aspectele pozitive, dar și pe cele negative,
respectiv discutarea defectului sau viciului înfățișat alegoric
(minciuna, îngâmfarea, lauda, lașitatea).
În predarea – învățarea fabulei se pot folosi
diverse exerciții sau prezentări Power Point, știind faptul că
imaginile facilitează înțelegerea textului. De asemenea se pot
folosi exerciții de tipul: tip întrebare, de completare a
spațiilor lacunare, de înlocuire a unor grupuri de cuvinte cu un
singur cuvânt sau mai multe cu sens asemănător, completare cu
semnele de punctuație corespunzătoare, cuvinte cu sens opus,
ghicește personajul (din caracterizarea poetului sau a altor
personaje).
Pentru a valorifica fabulele din punct de vedere instructiv –
educativ putem folosi și jocul didactic. Acesta implică mai multe
procese psihice (gândirea, voința , atenția, imaginația,
limbajul), prin care consolidăm, îmbogățim și verificăm
cunoștințele copiilor. O variantă mai eficientă a jocului
didactic este jocul didactic interdisciplinar prin care îmbinăm
sarcini didactice din mai multe domenii (educația estetică,
educația morală și educarea limbajului) într-o structură
unitară bazată pe învățare. Eficiența jocului interdisciplinar
constă în stimularea interesului copiilor pentru cunoaștere,
descoperire și autocunoaștere, realizarea mai ușoară și cu
plăcere a sarcinilor didactice, evitarea monotoniei în lecție,
creșterea capacității de aplicare practică a cunoștințelor,
dezvoltarea gândirii logice, creativitatea, imaginația și
originalitatea. Formarea capacității de a se orienta în textul
citit, în funcție de specificul textului, se asigură prin lectura
explicativă, instrument al muncii cu cartea, pe texte de natura
diferită. Este foarte important prin urmare să le oferim elevilor
texte diverse, pentru a le da ocazia să exerseze toate tehnicile
învățate.

Comentarii (2)

0 0

21.10.2022 12:47 MMadeleine

Cea mai nefericita imagine posiila! De ani de zile copiii sunt invatati ca furnica e buna si harnica iar greierele lenes care nu a muncit niciodata intreaga vara, vine sa cerseasca.
NU este acesta sensul fabulei, NU acest sens l-a avut in vedere toparceanu. In limbaj de adult, poetul arata conditia inferioara a artei in societate. Arta in toate formele ei nu este munca? Ba da, este inca una foarte grea. Nivelul grosier, strict material nu poate intelege arta (ori o manelizeaza). In niciun caz furnica nu este personajul pozitiv.
Aceasta fabula poate foarte bine sa constituie o materie de discutie in cadrul filosofiei pentru copii. Intelegerea tuturor activitatilor umane (in sens pozitiv) de la munca grea, la activitatea spirituala si la arta, este de apreciat. Oamenii au diferite talente, ei trebuie sa si le puna in valoare ca sa ii bucure pe ceilalti.
Zeci de ani aceasta fabula a fost desconsiderata, gresit interpretata iar copiii au fost invatati ca arta este ceva derizoriu. Poate de aceea au inflorit "cantaretii" fara scoala care infesteaza atmosfera unei societati cuzgomote sub umane?

In alta odine de idei, oareintamplator a ales Carlo Collodi pe greier ca fiind VOCEA CONSTIINTEI lui Pinocchio? Ganditi putin. Cartea este extraordinara din punct de vedere moral si spiritual; nu este doar o carte pentru copii doar, dar si pentru adulti.

Oare din aceasta pricina a hotarat furnica sa omoare greierii si sa ii faca faina?

0 0

21.10.2022 12:50 MMadeleine

Am uitat sa ma semnez- nu am rasfit demult didactica.ro si nu mai stiam ce nume mi-am ales.
Cred ca cei care comenteaza trebuie sa fie dentificati cu numele real

Magdalena Dumitrana

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN