Activitățile din cadrul săptămânii “școala altfel” își demonstrează importanța și utilitatea prin impactul pe care îl au asupra calității actului instructiv-educativ, a capacității de învățare, a psihicului și randamentului școlar el elevilor.
Importanța și utilitatea săptămânii “școala altfel” în dozarea efortului de învățare a elevilor pe parcursul anului școlar
Învăţământ gimnazial | Educatie muzicală
Propus de: szabo_mihai | 25.08.2022 09:20 | Revista cadrelor didactice nr. 89/2022 | 1137 vizualizări
În ecuația anului școlar dozarea efortului de învățare are o importanță covârșitoare pentru reușita școlară a elevilor. În cadrul săptămânii “școala altfel”, prin prisma diversității activităților dar și a efectelor benefice pe care le au acestea asupra psihicului elevilor, o mare importanță pentru buna dispoziție a elevilor o are pedagogul. Acest fapt se datorează aspectelor ce decurg din alegerea temelor, a tematicilor activităților, factor determinant pentru perioada săptămânii altfel, o perioadă de relaxare pentru elevi, aceștia putând ulterior să se concentreze din nou la învățătură, încărcați cu energii pozitive.
Oboseala psihică acumulată pe parcursul anului școlar, luând în considerare aspectele asimilării materiei școlare, a rutinei zilnice, a stresului cotidian, precum și concentrarea pe care trebuie să o manifeste constant elevii, își pun amprenta asupra calității actului instructiv-educativ, asupra capacității de învățare, asupra psihicului și randamentului școlar el elevilor.
Săptămâna “Școala altfel” creează o pauză în derularea obișnuită a activităților curriculare, astfel detensionează psihic elevii, iar după finalizarea acesteia, ca urmare a experiențelor trăite în cadrul activităților desfășurate, aceștia sunt încărcați pozitiv, pot continua să învețe cu forțe reînnoite, cu moralul ridicat și vor avea rezultate bune în perioada imediat următoare.
Aceste aspecte sunt importante în derularea activităților școlare atât în școala cu prezență fizică cât mai ales în perioada predării prin mediul online. Profesorul trebuie să determine elevii să uite de oboseala psihică și fizică acumulată prin tact pedagogic și o pregătire temeinică a meterialului fiecărei activități, prin temele propuse, care să fie atractive pentru elevi și de interes general.
Spre exemplu, în cadrul săptămânii - Școala altfel „să ști mai multe, să fi mai bun”, în ultimii ani, una din activitățile pe care le-am realizat an de an, este vizitarea Grădinii Zoologice. Împreună cu elevii am urmărit reacția animalelor, am făcut analiza efectelor sonore, a multitudinii de sunete și culori timbrale pe care le emit acestea. Le-am comparat cu vocile umane, cu timbrul instrumentelor muzicale, dar și cu paleta de culori specifică artelor plastice. Am făcut analiza frazelor muzicale pe care le creează animalele și am găsit similitudini cu fraze muzicale din lucrări celebre scrise de cei mai renumiți compozitori.
Pe lângă faptul că este o metodă inovativă pe care încerc să o perfecționez, fiind o metodă de stimulare a creativității elevilor, vizita la grădina zoologică are și un pronunțat caracter interdisciplinar: muzică, desen, biologie, anatomie, dar are și menirea, ca elevii să socializeze, să lege prietenii între ei.
Tot în cadrul săptămânii Școala altfel “Să știi mai multe, să fii mai bun!”, am prezentat celor mici, din clasele I-IV, împreună cu ceilalți profesori și elevii din școală, grupele de instrumente muzicale ce se studiază în cadrul liceului nostru, am descris fiecare instrument prezentat și pe urmă am interpretat câteva melodii la acestea.
În cazul predării online, detensionarea elevilor devine și mai importantă, elevii având factorul stres la un nivel și mai pronunțat, profesorul având menirea de a face orele și mai interesante și atractive pentru elevi.
Astfel că, încă de la debutul pandemiei, din primele zile ale muncii de acasă, a predării online prin lecții video live, m-am asigurat de respectarea programei școlare și implicit a planificărilor făcute la început de an școlar, am adaptat proiectarea unităților de învățare, a activităților din planificare, respectiv din proiectele didactice, în așa fel încât să susțină noile perspective ale predării online, a modalităților de transmitere a informațiilor către elevi și a instrumentelor de evaluare ce pot fi aplicate în condițiile date, devenind suport pentru învățarea din mediul online.
În cadrul orelor online din săptămâna „Școala altfel”, prin activitățile intreprinse, prin temele alese, prin faptul că la anumite ore am lucrat simultan cu toți elevii din catedra mea, am dorit să îi obișnuiesc cu munca în echipă, fiecare putând să-și spună punctul de vedere vizavi de rezolvarea sarcinilor de lucru sau a referatului pe care trebuiau să îl realizeze pe baza celor văzute, pe baza celor dezbătute în cadrul ședințelor de lucru în echipă.
În cele ce urmează voi descrie câteva din evenimentele intreprinse împreună cu elevii în mediu online, în cadrul activităților din programul săptămâna ,,Școala altfel”. Deși aceste activități au scop recreativ, acestea stimulează gândirea logică a elevilor, având ca obiectiv și progresul lor școlar și profesional.
Prima activitate descrisă a constat în realizarea de către elevi a unei compoziții muzicale originale, utilizând anumite sunete prestabilite, folosind pentru cântul instrumental a unor tehnici date, adăugând în final versuri pe un subiect ales de ei. Astfel, elevii au fost puși în situația de a-și folosi talentul, intuiția și inventivitatea, cu scopul de a găsi cele mai interesante rezolvări muzicale inedite, astfel ca rezultatul final să fie o melodie proprie, corectă din punct de vedere al legilor muzicii.
Apoi, am realizat mai multe concerte de catedră live - online, pe grupe de elevi, pe clase și nivele de studiu, concertele ce au fost făcute cu participarea tuturor elevilor catedrei mele astfel încât la final elevii și-au făcut autoevaluarea activității, dar au avut parte și de evaluare colegială. În acest fel am reușit o bună evaluare a activităților desfășurate în mediu online, utilizând o gamă largă de instrumente de evaluare care să aibă efect motivarea elevilor și să conducă la progresul școlar al acestora.
O altă activitate din mediul online, în cadrul căreia am făcut vizite virtuale în lumea constructorilor de instrumente muzicale și fiecărui elev a avut de făcut ca feedback vizavi de experiența virtuală trăită, să specifice concret cunoștințele dobândite, respectiv ce le-a atras atenția în mod deosebit.
Una din activitățile preferate ale elevilor o reprezintă vizita la grădina zoologică, activitate pe care în ultimii ani nu am putut-o realiza fizic. Pentru a nu pierde farmecul experienței trăite acolo, am realizat împreună cu elevii vizite virtuale la grădini zoologice din toată lumea, prin vizitarea paginilor web a grădinilor zoologice și a camerelor web ce transmiteau live viața animalelor pe care le găzduiau în incinta acestora. Și în acest fel, asemenea vizitelor reale a grădinii zoo, am făcut paralele între sunetele emise de animale și sunetele instrumentelor muzicale pe care le studiază, respectiv paleta de culori al artelor plastice. Astfel am realizat același lucru și în cazul vizitelor virtuale, elevii fiind încântați amuzându-se copios pe parcursul întregii activități.
În concluzie putem afirma că, prin impactul psihic pe care îl au activitățile recreative din cadrul săptămânii “școala altfel”, programul își demonstrează importanța și utilitatea în dozarea efortului de învățare a elevilor pe parcursul anului școlar.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.