Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Instrumente web 2.0 folosite în procesul didactic

Învăţământ liceal | Informatică

Propus de: gabriela_ungureanu1 | 24.02.2016 11:06 | Revista cadrelor didactice nr. 23/2016 | 4339 vizualizări

Web 2.0 este un termen care desemnează o mulţime de aspecte interactive şi colaborative ale Internetului şi aici în special ale World Wide Web-ului.

Instrumente web 2.0 folosite în procesul didactic
În acest articol voi descrie principalele intrumente web 2.0 care pot fi folosite cu ușurință în procesul didactic. Cele mai folosite tehnologii Web 2.0 sunt ca un mecanism de sprijin pentru pregătirea și realizarea materialelor didactice, evaluarea și analiza evoluției cursanților, realizarea prezentărilor informative și formative. Dintre atributele noii tehnologii web 2.0, amintim:
 reducerea costurilor;
 flexibilitate în sensul posibilității alegerii tehnologiilor;
 acces mai ușor și mai rapid la informații exact când și unde este necesar;
 integrarea în activitățile de predare a unei varietăți de tehnologii Web 2.0;
 controlul accesului la resurse prin autentificarea utilizatorilor;
 partajarea experiențelor acumulate - bloguri, wiki-uri;
 independența de platformă - este suficient doar un calculator, cu browser Internet și conexiune la rețea;
 compatibilitatea cu elementele mediului educațional și dinamica contextuală existentă;
 nivelul scăzut de complexitate în utilizare - abilități minime de operare cu Internetul;
Cele mai populare tipuri de instrumente web 2.0 sunt:
• wiki;
• bloguri şi microbloguri;
• reţele sociale (social networks);
• platforme (servicii) pentru testare și chestionare online;
• fluxuri de ştiri;
• servicii pentru partajarea conţinutului grafic (Photo Sharing), audio/video Video Sharing;
• platforme (servicii) pentru crearea conţinutului textual, audio şi video;
• servicii pentru partajarea prezentărilor;
Voi prezenta în continuare instrumentele web 2.0 care pot fi cel mai ușor folosite în procesul didactic.
Servicii pentru partajarea prezentărilor, Slideshare, http://www.slideshare.net este un site pentru publicarea gratuită de prezentări PowerPoint. Pentru vizualizarea prezentărilor se poate face trimitere cu link, sau pot fi înglobate în blog sau pagină web. Slideshare este, de asemenea, un site valoros de resurse sub formă de prezentări. Utilizatorul își creează un cont pe site și se va loga folosind un username și o parolă. Slideshare oferă un motor de căutare a materialelor în interiorul site-ului, navigarea după diferite categorii – populare, descărcate, favorite, video, etc sau business, design, divertisment, educație, tehnologie, sănătate, etc. Pentru a încărca un material nou pe contul creat, se foloseste butonul Upload.
S-au semnalat și unele dezantaje în cazul SlideShare: animațiile și sunetele incluse în prezentări pot fi pierdute în momentul convertirii în fișier Flash; prezentările nu pot fi create direct în SlideShare, ele trebuie create inițial folosind un alt program, gen PowerPoint și mai apoi încărcate pe site. În 2011 Slideshare a fost votată printre primele 10 unelte folosite la nivel mondial pentru educație și eLearning.
Pentru vizualizarea materialelor publicate de mine , contul meu poate fi accesat folosind link-ul http://www.slideshare.net/vazdoaga_gabriela.
Servicii pentru partajarea conținutului video, Video Sharing de exemplu Youtube este un site web unde utilizatorii pot încărca, vizualiza şi partaja video clipuri . În prezent, YouTube este una din cele mai importante aplicații Google. Ca şi alte instrumente Web 2.0, YouTube poate fi utilizat în domeniul educaţional. Utilizatorii neînregistrați pot vizualiza toate videoclipurile de pe site, iar utilizatorii înregistrați pot încărca ("upload") videoclipuri pe YouTube, pot introduce comentarii și acorda note fișierelor video. Primele videoclipuri încărcate pe YouTube sunt limitate ca durată, 15 minute, și ca dimensiune, 2 GB. Fișierele pot fi încărcate unul dupa altul, dar cu ajutorul unui add-on se pot încărca mai multe fișiere în același timp. Utilizatorii pot încărca fișiere video cu durata mai mare de 15 minute dacă se respectă următoarele conditii:
 Utilizatorul trebuie să încarce pe cont cel puţin 10 video, mai mici de 15 minute.
 Utilizatorul nu trebuie să incalce drepturile de autor.
Se pot încărca fișiere video, incluzând WMV, .AVI, .MOV, .MPEG, .MP4, DivX, .FLV precum și .OGG. Pentru vizionarea videoclipurilor de pe YouTube pe calculatorul personal, în browser trebuie sa fie instalat plugin-ul Adobe Flash Player. Pentru a utiliza serviciul de partajare a conținutului video este necesar crearea unui cont pe Youtube, utilizatorii se logheaza cu username (sau adresa de e-mail creată cu aplicația Gmail) și parolă. Fișierele video sunt încărcate, folosind butonul Upload. Se poate vizualiza fișierele încărcate, folosind meniul My Channel, secțiunea Videos. Contul meu pe site-ul YouTube poate fi accesat, folosind link-ul: https://www.youtube.com/channel/UC9H2_mBQusm8n6PjWUTQf2w
Blogurile (prescurtat de la expresia engleză Web log - jurnal pe Internet) sunt publicaţii Web ce conţin articole periodice sau / şi cu actualizare neîntreruptă. Ca regulă, actualizarea blogurilor constă, nu în modificarea textelor de pînă acum, ci în adăugarea de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuţiile fiind afişate în ordine cronologică inversă. Cele mai utilizate sisteme de software pentru blogging sunt:
o Blogger(http://www.blogger.com/)
o WordPress(http://wordpress.com/)
Metoda blog-ului de postare online a unor activităţi educaţionale este uşor de iniţiat, de întreţinut şi revizuit. Dintre avantajele acestei metode amintim:
 Interfaţa unui blog este intuitivă şi foarte uşor de folosit.
 Editorul blog este extrem de uşor de utilizat.
 Fiecare utilizator are acces limitat, protejat cu parolă la fişierul blog al serverului şi poate să modifice doar ceea ce a realizat el.
 Posibiltatea de a integra cu multă ușurință elemente multimedia.
Astfel de elemente sprijină mulți elevi în clarificarea unor aspecte teoretice. Blogul oferă și oportunitatea promovării unor proiecte educaționale, precum și de colaborare în cadrul acestora a unor echipe din localități diferite/din țări diferite. Blogul reprezintă totodată și un instrument important prin indexul de linkuri către fişiere online dacă elevii îşi transferă fişiere către propriile conturi, postând apoi linkuri către ele. De asemeni, blogul reprezintă un bun instrument de evaluare și feed-back, recunoscut și agreat de elevi.
Dintre dezavantajele utilizării blogului în educație amintim:
- Instruirea specifică a participanților (elevi și profesori) - deși este ușor de realizat un blog, pentru anumiți utilizatori este necesară acomodarea cu instrumentele acestuia și cu modul lor de utilizare.
- Presupune interacțiune la distanță, ceea ce este un dezantaj al tuturor activităților online.
- Organizarea deficitară a informației, calitatea mai slabă a unor articole postate pot conduce la dificultăți în parcurgerea unui conținut educațional postat de bloguri.
Pentru a ușura activitatea la clasă și pentru ca elevii să poată avea acces mai ușor la materialele didactice folosite (fișe de lucru, teste de evaluare, suporturi de lecții utilizate) se poate crea un blog, folosind site-ul https://wordpress.com. Pentru crearea unui website nou, se folosește butonul Create Website. Se va completa formularul, iar pentru confirmarea înregistrării utilizatorul va primi un e-mail de confirmare. Wordpress oferă un pachet gratuit care asigură un domeniu propriu cu terminația .wordpress.com cu 3 MB spațiu. După confirmarea înregistrării și alegerea numelui pentru domeniu, se va selecta un șablon din cele puse la dispoziție de aplicație.
Șablonul ales poate fi configurat și modificat, pot fi inserate imagini, culori, poate fi personalizat.
Panoul de administrare a blogului permite editarea paginilor, sau răspunsul la comentarii, inserarea de link-uri, vizualizarea statisticelor, modificarea setărilor. Pagina de administrare a blogului are adresa: nume_blog.wordpress.com/vp-admin/, logarea se face cu username și o parolă. Pentru a veni în sprijinul elevilor în studiul disciplinelor Informatică și Tehnologia informației și a comunicațiilor am creat un blog cu materiale didactice, care poate fi accesat folosind adresa: www.gabrielavazdoaga.wordpress.com
Webografie
1. https://sites.google.com/site/eprtofoliu/instrumente-ce-pot-fi-utilizate-la-lectie/youtube
2. http://ro.wikipedia.org/wiki/WordPress
3. https://www.moodle.ro/preparandia/images/docs/radlenuta.pdf
4. http://www.elearning.ro/utilizarea-resurselor-web-pentru-educatie

prof. Gabriela Vâzdoagă
Liceul ”Dimitrie Negreanu” Botoșani

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

3 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN