Utilizarea jocului de rol în activitatea de predare-învăţare-evaluare duce la o comunicare deschisă cu elevii, contribuie la dezvoltarea originalităţii gândirii, fanteziei, pune în evidenţă potenţialul creativ al elevilor.
Jocul de rol în învățământul primar
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: gina_enache47 | 19.09.2018 04:46 | Revista cadrelor didactice nr. 50/2018 | 2626 vizualizări
Utilizarea jocului de rol în activitatea de predare-învăţare-evaluare duce la o comunicare deschisă cu elevii, fără limite între real şi imaginar, contribuie la dezvoltarea originalităţii gândirii, fanteziei, pune în evidenţă potenţialul creativ al elevilor.
În învăţământul primar , jocul este o activitate aptă să răspundă unor importante obiective ale procesului instructiv-educativ. Jocul implică un ansamblu de acţiuni şi procese psihice care creează o atmosferă favorabilă desfăşurării învăţării, stârneşte interesul, motivează.
Având impresia că se joacă, elevul participă activ la propria formare, achiziţionând cunoştinţele, formându-şi atitudini şi comportamente.
În vederea stimulării imaginaţiei, un rol important îl ocupă jocul de rol. Acesta lasă câmp liber de manifestare creativă, atât pentru învăţător, cât şi pentru elevi. Jocul de rol favorizează trăirea de către copil a realităţii sociale într-un mod specific, datorită funcţiei sale principale de asimilare a realului la “eu”. Jucând diferite roluri, elevul reproduce modele de conduită şi le asimilează în propria lui comportare.
Prin originalitatea şi creativitatea copilului în redarea impresiilor proprii despre realitatea înconjurătoare, spontaneitatea şi intensitatea trăirilor exprimate în joc, acesta se diferenţiază de alte tipuri de jocuri. Jocul de rol este liber şi îşi are sursa în imaginaţia elevilor. Are o contribuţie deosebită la dezvoltarea intelectuală, a gândirii simbolice, permiţând elevilor să identifice problemele, să încerce să le rezolve prin negociere, cooperare. Prin jocul de rol, elevii gândesc creativ şi reprezintă simbolic obiecte, idei, persoane, negociază şi rezolvă conflicte, comunică , exprimă liber gânduri, sentimente şi emoţii, dialoghează, pun întrebări.
Se poate organiza prin parcurgerea următoarelor etape:
1. Stabilirea obiectivelor şi a temei/problemei;
2. Selectarea si împărţirea „rolurilor”;
3. Stabilirea modului de desfăşurare a jocului de rol:
- povestitor şi personaje care mimează,
- personaje,
- proces cu argumente pro şi contra;
4. Pregătirea unui cadru favorabil de desfăşurare;
5. Interpretarea jocului de rol;
6. Evaluarea activităţii atât de către actori, cât şi de către spectatori.
Interpretarea rolurilor duce la dezvoltarea unor procese psihice fundamentale – gândirea critică şi creatoare, imaginaţia, dar şi la formarea unor comportamente cerute de rol. Jocul de rol angajează resursele intelectuale şi morale ale copiilor, contribuind la formarea şi dezvoltarea personalităţii
acestora. Jocurile de rol se folosesc cu succes în lecţiile de limba şi literatura română. Învăţătorul poate elabora variante de jocuri de rol, în funcţie de posibilităţile de înţelegere, de exprimare şi interpretare a elevilor.
Manualul de Limba şi literatura română la clasa a III-a sugerează jocuri de rol, precum: “Reporterul şi elevul la librărie”, “La policlinică”, “Supărarea lui Azor”, “Dialog între toamnă şi o frunză”, “De vorbă cu o frunză uscată”, “Respectă-mă!”, “Dialog cu Moş Crăciun”,“Prin Bucureşti cu ciobanul Bucur”, “Albina lucrătoare şi trântorul”, ”Alisa şi Iepuraşul Alb”, Interviu cu fata babei”, “Bine ai venit, doamnă barză!”, etc.
Exemplu: După studierea textului “Vizită” se poate desfăşura jocul de rol “Dialog cu Codul bunelor maniere”. Personajele sunt un copil, care va primi vizita lui Ionel Popescu şi Codul bunelor maniere (CBM).
Copilul: Bună-ziua! Ce bine că v-am găsit! De când vă caut!
CBM: Pe mine?...
Copilul: Nu sunteţi dumneavoastră Codul bunelor maniere?
CBM: Da, eu sunt. Ce nevoie ai de mine?
Copilul: Voi primi vizita lui Ionel Popescu şi aş dori să mă comport impecabil.
CBM: De ce? Ionel Popescu este obişnuit să facă doar ce vrea, nu-i respectă pe cei din jurul său, este răsfăţat, egoist şi needucat.
Copilul: Aş dori să-i arăt că se poate să fii şi altfel, să te comporţi elegant, chiar dacă eşti copil.
CBM: Te felicit pentru intenţia ta! Sper să reuşeşti! Ce ai vrea să ştii?
Copilul: Cum trebuie să-l întâmpin?
CBM: Nu te manifesta zgomotos! Zâmbeşte şi arată-i că te bucuri de vizită şi de darul pe care îl vei primi. Desfă pachetul şi pune cadoul la loc vizibil! Ia-i haina şi pofteşte-l să ia loc. Interesează-te de starea lui şi spune-i programul sărbătorii! Fă-i cunoştinţă cu ceilalţi musafiri!
Copilul: Îţi mulţumesc!
CBM: Ajut-o pe mama să aducă şi să împartă tortul şi sucul, serveşte-i pe toţi şi apoi te poţi servi şi tu! Coportă-te civilizat la masă!
Copilul: Ne putem juca?
CBM: Vă puteţi juca, dar să nu deranjaţi pe nimeni! Nu faceţi gălăgie, nu săriţi, nu vă rostogoliţi, folosiţi un limbaj ales!
Copilul: Cât pot prelungi petrecerea?
CBM: Nu prea mult! Nu uita să-ţi conduci musafirii şi să le mulţumeşti pentru vizită!
Copilul: Vă mulţumesc pentru sfaturi!
CBM: Sper să reuşeşti să-l pui pe gânduri pe Ionel şi să-şi schimbe comportarea.
Jocul de rol aplicat sub forma practicării unor roluri ce reprezintă personaje din poveşti, fabule, fragmente literare, dă posibilitatea elevilor să participe activ la învăţare. Pe baza unor texte narative sau lirice , prezente în acelaşi manual se poate desfăşura jocul de rol “Micii judecători”, realizându-se astfel adevărate ,,procese literare”. Exemplificăm: „Amintiri din copilărie”, fragmentul „Caprele
Irinucăi”, „Dreptatea lui Ţepeş”, „Stejarul din Borzeşti”, „Ţapul şi şarpele”, „Vizită”, „La
Medeleni”(fragment),„Fata babei şi fata moşneagului”, „Stupul lor”, „Fiul şi mama”, etc.
Procesul literar se poate realiza în cadrul lecţiilor de limbă şi literatura română, pe baza unor indicaţii pe care le primesc elevii. Învăţătorul pune în dezbatere tema, iar elevii dezbat, în mod spontan, sau îşi prezintă poziţia faţă de personaj, în scris, susţinând-o prin argumente desprinse din text. Procesul literar antrenează mulţi elevii în pregătirea scenariului, solicită gândirea, stimulează creativitatea, cultivă curiozitatea.
Pentru lecţia „Vizită”, elevii primesc, după preferinţe, roluri: judecătorul, procurorul, grefierul, inculpatul, avocaţi ai acuzării sau avocaţi ai apărării, martori.
Desfăşurarea procesului:
-Un elev, ce interpretează rolul grefierului, anunţă intrarea completului de judecată, iar asistenţa se ridică în picioare şi salută;
-Preşedintele completului pune în temă auditoriul cu cazul ce va fi judecat: „Comportarea lui Ionel Popescu în timpul vizitei prilejuită de onomastica sa”;
-Procurorul dă citire actului de acuzare: Ionel Popescu, un băieţaş de vreo opt anişori, este învinovăţit de comportare necivilizată: deranjează jupâneasa la bucătărie, bate în tobă şi suflă în trâmbiţă de „sparge” urechile musafirului, o loveşte pe mama cu sabia în obraz, fumează, loveşte cu mingea ceaşca de cafea şi pătează pantalonii musafirului, îi toarnă dulceaţa în şoşoni.
-Judecătorul dă cuvântul inculpatului, care recunoaşte că se face vinovat de cele menţionate în actul de acuzare, dar motivează că era onomastica sa, iar mama lui îl iubeşte şi îi aprobă toate acţiunile;
-Se audiază martorii: musafirul, slujnica, mama, care prezintă aspecte ale cazului, din punctul lor de vedere şi pot răspunde la întrebări;
-Judecătorul dă cuvântul avocaţilor apărării şi acuzării:
Avocaţii apărării /Avocaţii acuzării
Ionel este doar un copilaş drăguţ de opt anişori. /Copiii trebuie să înveţe să se comporte civilizat de mici. El este unicul fiu al familiei şi este foarte iubit. /Băiatul este răsfăţat şi neascultător. Era ziua sa onomastică şi voia să se distreze./ Gazda trebuie să dovedească respect faţă de musafiri. Voia să se laude cu mulţimea jucăriilor sale. /Îşi putea prezenta jucăriile în ordine, fără zgomot, fără să deranjeze. Voia să arate musafirului că ştie să mânuiască sabia ca un adevărat maior.(…)/ A atacat-o cu sabia pe bucătăreasă şi a lovit-o pe mama sa în obraz.(…)
Urmează pauza de deliberare, care, pentru activizarea întregii asistenţe, este folosită pentru dezbaterea cauzei, dar şi a sentinţei ce se aşteaptă.
Se citeşte sentinţa: Inculpatul Ionel Popescu se face vinovat pentru comportare necivilizată, obrăznicie, egoism,lipsă de respect. Îl sfătuim să îşi ceară scuze public tuturor celor pe care i-a deranjat prin comportarea sa. Îl condamnăm să studieze „Codul bunelor maniere” şi să dovedească la următoarea aniversare că a dobândit o bună educaţie şi se poartă cu respect cu cei din jur.
În încheierea activităţii se subliniază mesajul textului şi învăţătura desprinsă din text.
Utilizarea jocului de rol în activitatea de predare-învăţare-evaluare duce la o comunicare deschisă cu
elevii, fără limite între real şi imaginar, contribuie la dezvoltarea originalităţii gândirii, fanteziei, pune în evidenţă potenţialul creativ al elevilor.
Bibliografie:
1.Cucoş, Constantin, Pedagogie, Iaşi, Editura Polirom, 1996;
2.Ionescu, Miron, Radu, Ioan, Didactica modernă, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2001;
3.Zamşa, Eleonora, Procese literare, concursuri, evocări, Editura Arhetip-RS, 1992.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.