Şcoala cu
bune practici

50 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

JOCURI DIDACTICE

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: dianatrif | 22.06.2022 18:34 | Revista cadrelor didactice nr. 86/2022 | 730 vizualizări

Jocul este esențial în viața copiilor.El crează plăcere oricărui jucător și reprezintă o modalitate deosebită prin care, copiii pot să învețe lucruri noi, cu efort mimim și voluntar.

Nume și prenume: TRIF ELENA DIANA
Funcția: PROFESOR PSIHOPEDAGOGIE SPECIALĂ
Instituția școlară: CENTRUL DE PEDAGOGIE CURATIVĂ SIMERIA, JUD.
HUEDOARA

JOCURI DIDACTICE
„Copilul râde:
Înţelepciunea şi iubirea mea e jocul!
Tânărul cântă:
Jocul şi-nţelepciunea mea-i iubirea!
Bătrânul tace:
Iubirea şi jocul meu e-nţelepciunea.”
(Lucian Blaga)
,,Un joc este o activitate recreațională în care sunt implicați unul sau mai mulți jucători, fiind definit printr-un scop pe care jucătorii încearcă să-l atingă și un set de reguli care determină ce pot face jucătorii,, (Wikipedia).
Jocul e o activitate ce le permite copiilor să fie independenți, creativi, să experimenteze și să gândească. El este un izvor de bucurie, o sursă de cunoaștere și de îmbogățire a cunoștințelor; el satisface nevoile de bază ale copiilor: nevoia de a se manifesta, nevoia de mișcare, nevoia de încurajare și multe altele.
În cadrul școlii noastre, jocul este prezent în aproape toate activitățile instructiv - educative, având un rol important în stimularea elevului cu CES.
În continuare, am ales câteva dintre cele mai cunoscute și mai îndrăgite jocuri și doresc să vi le împărtășesc și dumneavoastră.
I. Jocuri de cunoaștere
• Îți recunosc animalul
MĂRIMEA GRUPULUI: 10-30 participanți
TIMP: 20 minute
MATERIALE: scaune, cu unul mai puțin decât numărul total de participanți, fulare sau eșarfe pentru a lega ochii
OBIECTIVE - formarea coeziunii grupului, concentrarea auditivă, perceperea lucrurilor printr-un mijloc diferit.
PROCEDURĂ
Tot grupul se așează pe scaune, formând un cerc. O persoană se plimbă prin centrul cercului, cu ochii închiși, așezându-se pe genunchii cuiva din grup. Persoana ce o ține în brațe imită sunetul unui animal. Dacă cel cu ochii închiși recunoaște individul, cei doi își schimbă locurile între ei. Dacă nu, se reia jocul.
NOTE
Se poate face invers: grupul are ochii inchiși, iar persoana din centru — deschiși.
• Curentul electric
MĂRIMEA GRUPULUI: 10-20 participanți
TIMP: 15-20 minute
OBIECTIVE - concentrarea atenția participanților și dezvoltarea spirituuil de observație.
PROCEDURĂ
Participanții formează un cerc și se apucă de mâini. Animatorul le spune că prin ei va trece curentul electric. Curentul electric începe prin strângerea mâinii vecinului și se transmite de la un participant la altul în același mod. Un voluntar se plasează în centrul cercului, închide pentru câteva clipe ochii și apoi îi deschide și încearcă să determine unde e curentul, apucând persoana respectivă de mână. Dacă a ghicit, trece pe cerc, iar cel prins trece în locul voluntarului.
II. Jocuri de afirmare
• Sculpturi
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 20 minute
OBIECTIVE -cooperare prin comunicare în vederea realizării unor expresii artistice, creative; favorizarea perceperii propriului corp.
PROCEDURĂ
Jocul decurge în liniște. Se derulează în perechi, unul este “lutul” (modelul) și celălalt e “sculptorul”. Modelul lasă sculptorul să-i miște mâinile, picioarele, corpul, pentru a realiza sculptura. Comunicarea este nonverbală. Se realizează "expoziția", după care rolurile se schimbă.
EVALUARE
Mai întâi, în perechi, de exemplu, fiecare spune ce a simțit în ambele ipostaze, ce a vrut să construiască, cum a decurs comunicarea etc. Apoi se va discuta cu întreg grupul.
• Spirala
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 10 minute
OBIECTIVE - stimularea spiritului de grup, de echipă, contactul și reacția promptă a fiecărui participant.
PROCEDURĂ
Mișcările trebuie să fie suave și nu prea rapide. Grupul formează un lanț, toți luându-se de mâini. Persoana dintr-o extremă începe să se deplaseze, circular, să se rotească în
jurul său, timp în care restul șirului pornește în sens opus. Se continuă astfel până se ajunge la o îmbrățisare strânsă.
EVALUARE
Se va discuta cum s-a simțit fiecare în timpul activității, cum a decurs comunicarea (situațiile provocate de micșorarea spațiului personal al participanților, luarea de decizii etc.).
III. Jocuri de încredere
• Piu-piu
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 10 minute
OBIECTIVE - favorizarea relaxării participanților și întărirea încrederii și unității echipei.
PROCEDURĂ
Animatorul șopteste unei persoane "tu ești tatăl cocoș” sau „mama găină". Toate persoanele încep să se amestece cu ochii închiși. Fiecare caută mâna altuia. O apucă, întrebând "piu-piu" ? Dacă celălalt răspunde tot "piu-piu",continuă să umble împreună, să caute și să întrebe, până ce dau de mâna unuia dintre părinți ce se mișcă în liniște. De fiecare dată când întâlnește o persoană care nu răspunde, "puișorul" tace și el, și nu mai caută grupul, căci acum l-a întâlnit. Jocul continuă până ce toți sunt împreună, formând un singur grup.
• Pescuitul cu mâinile
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 20 minute
OBIECTIVE - conștientizarea importanței fiecăruia, perceperea grupului, trăirea sentimentului singurătății și al solidarității.
PROCEDURĂ
Câteva persoane vor fi observatori. Restul grupului participă la joc.Trebuie amenajat un spațiu liber, destul de încăpător. Fiecare participant se mișcă prin sală, în liniște, cu ochii închiși. Când dă de mâna altcuiva, ei continuă drumul împreună, ținându-se de mână, pentru a găsi alte persoane.
Cel care găseste o nouă persoană, o lasă pe prima, plecând cu persoana nou-găsită. Scopul rămane același.
EVALUARE
Cum v-ați simțit? Care au fost temerile, emoțiile? Observatorii vor trebui să noteze cine a rămas mai izolat, durata fiecărei "împerecheri", aglomerările etc.
IV. Jocuri de comunicare
• “Conversând”
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 15 minute
OBIECTIVE – favorizarea creării unui mediu deschis contactului fizic și comunicării între participanți, într-un mod neobișnuit și distractiv.
PROCEDURĂ
Jocul se realizează cu ochii închiși și în liniște. Participanții se aranjează din doi în doi, așezați pe podea, atingându-se cu picioarele desculțe. O anumită perioadă de timp, dinainte stabilită, participanții vor încerca să-și comunice ceva sau să stabilească o legătură prin intermediul picioarelor.
EVALUARE
Mai întâi se exprimă opiniile în perechi, apoi în grup, se evidențiază emoțiile, sentimentele și experiențele ce au apărut în grup.
NOTE
Se poate face "împerecherea" oarbă, adică închizând ochii înainte de a începe.
• Oglinda
MĂRIMEA GRUPULUI: 10 – 30 participanți
TIMP: 15 minute
OBIECTIVE- dezvoltarea concentrării și a comunicării nonverbale.
Poate fi aplicat ca „preludiu” pentru un joc teatral, pe roluri etc.
PROCEDURĂ
Participanții formează 2 rânduri, la 2-3 metri distanță între ele. Participanții dintr-un rând încep să facă o serie de gesturi, care sunt copiate, ca într-o oglindă, simultan, de
parteneri. Animatorul dă semnalul de începere și de sfârșit. Terminând, participanții rămân la locurile lor, observându-și colegul. Apoi, schimbă rolurile.
,,Spor la joacă!,,

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

647 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN