John C. Maxwell, numit expertul Americii în domeniul conducerii,
este fondatorul companiei Injoy, o organizaţiei ce îşi propune
să-i ajute pe oameni să-şi maximizeze potenţialul personal şi
pe cel de conducere.
John Maxwell-o autoritate în domeniul conducerii eficiente (o recenzie originala)
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: miha2009 | 08.08.2018 12:35 | Revista cadrelor didactice nr. 47/2018 | 311 vizualizări
John Maxwell-o autoritate în domeniul conducerii eficiente
“Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa
aibă următoarele calităţi: competenţă, legătură şi
caracter.”
John Maxwell
John C. Maxwell, numit expertul Americii în domeniul conducerii,
este fondatorul companiei Injoy, o organizaţiei ce îşi propune
să-i ajute pe oameni să-şi maximizeze potenţialul personal şi
pe cel de conducere. El este şi fondatorul organizaţiei Equip .
Este autorul a douăzeci şi două de cărţi, dintre care cele mai
multe vizează domeniul conducerii: Cum să devii o persoană cu
influenţă, Atitudinea învingătorului, Dezvoltă liderul din
tine, Dezvoltă liderii din jurul tău , etc.
În cele aproximativ două sute de pagini din cartea Cele 21 de legi
incontestabile ale conducerii John Maxwell surprinde o panoramă
extraordinară a ceea ce ar trebui să reprezinte dorinţa de a
învăţa şi de a aplica principiile esenţiale ale conducerii.
John Maxwell aplică aceste legi în diverse domenii de activitate:
afaceri, sistemul militar, religios, planul familiei, domeniul
educaţiei, etc. Autorul subliniază vehement că: “totul se
înalţă şi se prăbuşeşte datorită conducerii ”. Indiferent
de lucrarea pe care o face un om, acesta trebuie să ştie că ea va
dăinui sau va pieri în funcţie de conducere. Cinci principii de
bază traversează ideea cărţii:
• Personalul determină potenţialul organizaţiei.
• Relaţiile determină starea de spirit a organizaţiei.
• Structura determină mărimea organizaţiei.
• Viziunea determină direcţia organizaţiei.
• Conducerea determină succesul organizaţiei.
(John Maxwell, Cele 21 de legi incontestabile ale conducerii,
2000,pag.227)
În continuare, vom analiza câteva din aceste legi, grupate două
cate două, cu aplicaţie şi referire directă la managementul
educaţional şi perfecţionarea rolului managerului şcolar.
1. Legea limitărilor şi legea influenţei
“ Abilitatea de a conduce determină nivelul eficienţei unei
persoane.” John Maxwell
Abilitatea de a conduce determină nivelul eficienţei unei
persoane. Cu cât vrei să urci mai sus, cu atât ai mai mare nevoie
de conducere. Cu cît vrei ca impactul tău să fie mai mare, cu
atât influenţa ta trebuie să fie mai puternică. Eficienţa
personală şi organizaţională este proporţională cu tăria
conduceri. Munca managerului şcolar trebuie să fie eficientă, iar
eficienţa se măreţe în funcţie de abilitatea de a conduce.
Aceasta abilitate de a conduce trebuie să fie însoţită de
dedicarea faţă de munca realizată. Fiind om, managerul şcolar
îşi are propriile limitări, pe care trebuie să le depăşească,
acest aspect fiind surprins şi de John Maxwell: “Poţi găsi
oameni isteţi, talentaţi, plini de succes care, datorită
limitărilor conduceri lor, pot să înainteze numai pană la un
punct.” (pag.10)
“ Adevărata măsură a capacităţii de a conduce este
influenţa–nimic mai mult, nimic mai puţi.”
John Maxwell
Pentru a-şi motiva cadrele didactice managerul şcolar (directorul)
trebuie să îi influenţeze, mai ales în acele domenii care
vizează reuşita. Autorul John Maxwell ilustrează această lege
prin două prezenţe feminine care au influenţat puternic întreaga
omenire. Maica Tereza şi prinţesa Diana. Privite superficial, cele
două femei par total diferite însă sondajele publice au
demonstrat că şi Diana a influenţat lumea la fel de puternic ca
Maica Tereza. Extrem de timidă la începutul căsătoriei cu
prinţul Carls, Diana începe să se rupă de tiparele unei vieţi
monotone, încurajând oameni să doneze pentru diferite cauze
sociale. Ea a înţeles legea influenţei şi la moartea ei lumea a
fost la fel de şocată ca la dispariţia Maici Tereza.
Acest exemplu este ilustrativ şi pentru manageri şcolari care la
începutul activităţi par blocaţi în anumite tipare. Acestea
trebuie respectate, printr-o trăire dedicată, conştienţi fiind
de la început că nu titlul este cel mai important ci direcţia pe
care o trasezi prin influenţă. Managerul şcolar nu trebuie să se
conformeze “în scaunul de director”. Dedicare, acţiune, bună
motivare, aceste calităţi trebuie să-l însoţească pe managerul
eficient: “cine crede că conduce fără să-l urmeze cineva nu
face altceva decât să se plimbe”. pag. 20
2. Legea temeliei trainice şi legea respectului
“Nimeni nu poate trece dincolo de limitările propriului
caracter” John Morley
Temelia conduceri este încrederea. Managerul şcolar trebuie să
inspire încredere celor din jur. Încrederea se câştigă prin
luarea de decizi bune. Managerul şcolar, ca oricărui alt lider, i
se cer următoarele calităţi:
• competenţă;
• legătură/relaţie;
• caracter.
Managerul şcolar trebuie să fie unul de caracter. Caracterul
managerului şcolar este citit de cei din jur şi acesta ar trebui
să comunice celor din jur consecvenţă, potenţial şi respect.
Atâta timp cât un manager şcolar ia decizi sănătoase, îşi
admite greşelile atunci când greşeşte şi pune binele celor din
jur mai presus de planurile sale personale, el va reuşi să îşi
câştige respectul celor din jur.
“ Liderul trebuie să ştie, trebuie să ştie că ştie, şi
trebuie să îi poată face pe cei din jurul său deplin
conştienţi de faptul că el ştie”
Clarence B. Randall
A fi respectat de cel din jur este un lucru extraordinar. Când
oameni respectă pe cineva ca persoană, îl admiră. Îl respectă
ca pe un prieten, îl iubesc. Când îl respectă ca pe un lider,
îl urmează. John Maxwell surprinde grafic orientarea oamenilor
după liderii pe care îi respectă. Când managerul şcolar
câştigă respectul celor din jur, el va fi recunoscut drept
persoana cu cea mai mare capacitate de conducere, acest aspect va fi
recunoscut, iar cei din jur îl vor urma.
3. Legea legăturii şi legea cercului restrâns
“Ca să te conduci pe tine, foloseşte-ţi capul; ca să-i conduci
pe alţi, foloseşte-ţi inima”
John Maxwell
Se ştie că nu îi poţi determina pe oameni să acţioneze dacă
nu i-ai mişcat mai întâi emoţional. Inima se află înaintea
minţii. Daca managerul şcolar a reuşit să câştige respectul
celor din jur, aceasta va avea ca rezultat concretizarea unor
relaţii puternice care trec dincolo de subordonarea şef–angajat.
Cu cât devin mai puternice legăturile şi relaţiile dintre
indivizi, cu atât este mai probabil ca cei care îl urmează pe
manager să dorească să îl ajute. Acesta este unul dintre cele
mai importante principii: „Oamenilor nu le pasă cât de multe
ştiţi, până când nu-şi dau seama cât de mult vă pasă”
(pag.104). Pentru a stabili o legătură cu membrii unui grup,
trebuie să te raportezi la ei ca indivizi.
Una dintre cele mai importante sarcini ale managerului şcolar este
să iniţieze legături cu oameni. Când s-a achitat de această
sarcină şi după ce a stabilit relaţii, în rândul angajaţilor
va exista o loialitate incredibilă şi o puternică etică a munci.
Managerul şcolar nu trebuie să subestimeze deloc zidirea punţilor
de legătură dintre el şi oamenii care i se subordonează, dintre
el şi cadrele didactice, dintre el şi restul angajaţilor, dintre
el şi elevi.
“Valorifică-i pe cei mai buni oameni pe care îi ai în unitatea
ta, dezvoltă-i cât poţi de mult şi încredinţează-le toate
sarcinile pe care le poţi încredinţa lor”
John Maxwell
Autorul subliniază că există posibilitatea ca, fiind în funcţia
de conducere să te izolezi într-un fel de restul lumi. Cineva
zicea următoarele: „Când te afli în vârful piramidei, devii
singuratic, aşa că ai face bine să iei pe cineva cu tine”. Este
ca managerul şcolar să găsească în restul angajaţilor câţiva
oameni care să-i devină prieteni şi in care să aibă încredere
deplină. Munca între oameni şi cu oamenii devine uneori
dificilă, pentru că personalităţile diferă, iar conflictele
sunt inevitabile. Prietenii sunt acei oameni care sunt acolo ca să
ne încurajeze, să ne sprijine, să ne ajute. Managerul şcolar are
nevoie de astfel de prieteni. Este înţelept pentru ele să se
înconjoare de cei mai buni oameni cu putinţă.
4. Legea priorităţilor şi legea sacrificiului
“Sunt multe lucruri care îmi vor captiva privirea, însă există
doar câteva lucruri care îmi vor captiva inima”
Tim Redmond
Liderii nu ajung niciodată într-un punct în care să nu mai fie
nevoie să-şi stabilească priorităţile. Fiecare manager şcolar
este responsabil de funcţia pe care o deţine. Întâi de toate
lista de priorităţi trebuie să înceapă cu ceea ce ni se cere:
„Toate lucrurile care se cer făcute, dar pe care nu trebuie să
le faci tu însuţi trebuie încredinţate altora sau eliminate”.
(pag179)
Managerul şcolar trebuie să aibă pasiune pentru ceea ce face iar
rigurozitatea trebuie să-i coordoneze priorităţile, în funcţie
de capacităţi, contexte de timpi, cerinţe. Sarcinile trebuie
îndeplinite, de aceea i se cere managerului şcolar să aloce timp
stabilirii priorităţilor astfel încât activitatea sa să fie
cursivă şi nu haotică.
“Când ajungi lider îţi pierzi dreptul să te gândeşti la tine
însuţi”
Gerald Brooks
Având de a face cu o colectivitate de oameni, deseori managerul
şcolar se vede nevoit să sacrifice din timpul său liber, din
unele relaţii ale sale. El trebuie să-şi asume rolul de a rezolva
situaţiile conflictuale apărute spontan între cadre didactice,
între cadre didactice şi elevi, intre elevi, intre elevi şi
ceilalţi angajaţi, etc.
Sacrificiul este un proces continuu nu un preţ pe care îl
plăteşti o singură dată. Preţul conducerii este următorul: pe
măsură ce urci în conducere, responsabilităţile cresc şi
drepturile descresc. Cu cât un conducător urcă mai sus, cu atât
va sacrifica mai mult: „în locul oricărui lucru care ţi-a
scăpat, ai câştigat altceva; şi pentru orice lucru pe care îl
câştigi, pierzi ceva” Ralph Waldo Emersona (pag. 193)
Prof. MIHAELA FILDAN
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.