-Roald Dahl – actual, contemporan și citit cu drag
-puncte de plecare în generarea interesului pentru lectura: picanterii din viata autorului si limbajul amuzant al personajelor
Lectura copiilor, pornind de la copii
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: ona_c | 15.04.2018 09:04 | Revista cadrelor didactice nr. 45/2018 | 965 vizualizări
Virusul Roald Dahl ne-a prins pe toți, de la mic la mare: elev, părinte, bunic, bonă, dascăl. Și n-am gasit antidot. Ba mai mult, a fost un punct de pornire spre lectura întinsă, roman, în clasa a II-a. Roald Dahl – actual, contemporan și citit cu drag.
Roald Dahl este unul dintre cei mai cunoscuţi şi mai iubiţi scriitori externi pentru copii. Neîntrecutul povestitor a preţuit mult crearea personajelor. Citind scrierile lui, copiii pătrund în frumoasa lume imaginară și au parte de tipologii variate.
Cărțile lui, dintre care Uriașul prietenos, Matilda, Vrăjitoarele, James și piersica uriașă, Charlie si fabrica de ciocolata, Charlie și Marele Ascensor din Sticlă sunt apreciate de copiii din toată lumea. Aceste publicații au devenit bestseller-uri și sun ttraduse în mai multe limbi.
Pe ici, pe colo, câte un fragment din opera sa apare și în manualele de ciclu primar.
Proiectul demarat la nivel de clasă s-a dorit a fi un mod de a declanșa o lectură susținută în baza prezenta prezentărilor dascălului și a relatărilor colegilor.
Ce poate să atragă copiii ?
DATELE DESPRE AUTOR , PICANTERII PENTRU COPII
Capacitatea receptivă a unui copil de clasa a II-a nu permite copilului niste raportări regionale foarte exacte și nici date temporare. Mai mult de atât datele de acest fel, la acestă vârstă, sunt anoste. Copilul e atras de aspecte similare propriei experiențe. Astfel informațiile (despre cele șase creioane galbene cu gumă la capăt fără de care nu începea a scrie, despre focul făcut cu hârtiile aruncate în coșul de gunoi, plin pânâ la refuz, foc care innegrise un perete exterior al casei, despre ilustratorul de cărți care realizase benzi desenate) captează și reprezintă un stimul semnificativ.
Informațiile de acest fel, prinse într-un power point, au reprezentat un punct de plecare.
AMUZANTELE CUVINTE DIN OPERA SA , IN SPECIAL DIN MARELE URIAȘ PRIETENOS
Vreți să aflați cum vorbesc unele dintre personajele din opera lui Roald Dahl?
Modul greoi în care se exprimă MUP e amuzant și din punct de vedere psihologic, conform efectului Pratfall, sunt mai simpatice acele persoane sau personaje( în cazul nostru) atâta vreme cât nu par perfecți, ci își permit să facă greșeli.
Astfel Mup se prezintă: “Eu este singurul uriaș cumsecade și zăpăcit din tot Tărâmul Uriașilor. Eu este Marele Uriaș Prietenos. Eu este MUP.”
Jocul de cuvinte realizat de autor este simpatic, amuzant, ingenios. Susțin afirmația găsită în recenzia de carte citită pe https://palarisme.ro/recenzie-marele-urias-prietenos-roald-dahl/ “MUP este un personaj fermecător, pe care îl iubești și îl îndrăgești prin prisma defectelor cu care a fost „binecuvântat”. El rostește adevărul fără să ezite, fără să caute cuvintele potrivite, prin care ar putea să-l facă mai ușor de digerat, mai blând pentru cei care nu știu cum să reacționeze la aflarea unei vești proaste. Sinceritatea lui e copleșitoare și brutală, însă are un efect puternic asupra lui Sophie. În cămașa ei de noapte, cu ochelarii alunecând peste nas, la adăpostul oferit de urechea uriașului, ea își vede lumea spulberată și se scutură de minciunile pe care le acceptase până în acel moment. „- Înțelesul nu e important, zise MUP. Eu nu poate să aibă dreptate tot timpul. Foarte des, în loc de dreptate, eu am nedreptate.”
Cele două aspecte au fost convingătoare în a genera o lectură intensă în rândul elevilor mei. Ulterior, totul a curs firesc. Au început să citească orice au găsit în opera pentru copii a lui Roald Dahl.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.