Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Magia cercurilor de lectură

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: simonaborodi75 | 23.08.2018 05:35 | Revista cadrelor didactice nr. 48/2018 | 945 vizualizări

Articolul scris se dorește a fi o pledoarie pentru lectură, nu ca
o lectură impusă ci una de plăcere. Abordarea
acestor tehnici,specifice cercurilor de lectură, aduce beneficii
în primul rând copiilor, bucuria de a citi.

Magia cercurilor de lectură


Prof.înv.primar Borodi Simona

Importanța lecturii e evidentă și mereu actuală, fiind dată
de aspectele educative pe care le implică: aspectul cognitiv,
aspectul educativ, aspectul formativ.
Dacă în urmă cu câteva generații principala
modalitate de ocupare a timpului liber era lectura, în ultima vreme
calculatorul, televizorul ocupă tot mai mult din timpul afectat
lecturii.
„Cum putem determina elevul să citească de
plăcere?”.
Pentru a da răspunsul la această întrebare am plecat de
la ideea că elevii trebuie prinși în mrejele lecturii atât în
cadrul lecțiilor de limba romană cât mai ales în afara lor prin
intermediul unor cercuri de lectură care să aibă ca miză lectura
de plăcere.
Pe de-o parte lectura în afara școlii trebuie privită
din dublă perspectivă atât ca o premisă pentru explorarea
textelor literare la clasă cât și ca o continuare a studiului
textelor literare în afara clasei.
Pe de altă parte modalitatea în care este tratat textul
literar la clasă constituie punctul de plecare spre lectura
particulară.
În ciclul primar învățătorul îi poate antrena pe elevi
în împărtășirea ideilor si opiniilor lor, în emiterea unor
judecăți de valoare,în expunerea propriilor convingeri, prin
explorarea textelor literare.Orice text, cât de simplu ar părea,
nu poate fi valorificat deplin doar printr-o simplă lectură, ci
doar dacă este temeinic analizat. De fapt a explora un text, a-l
analiza critic,înseamnă a face o„ disecare” a lui prin
delimitarea componentelor sale, prin extragerea și valorificarea
conținutului de idei, de sentimente, precum și a mijloacelor
artistice, ceea ce la clasele mici se realizează prin metoda
lecturii explicative. Aceasta fiind principala metodă utilizată
în ciclul primar în cadrul analizei textelor literare , folosită
timp îndelungat va duce la plictiseală în rândul elevilor la o
scădere a interesului pentru lectură.
Ideal ar fi să facem în așa fel încât o lecție să nu
semene cu alta .Vom realiza acest lucru printr-o activitate
creativă. Deoarece vorbim de explorarea textului literar într-un
cadru formal,nu putem să ne abatem de la un demers didactic
eficient ce va împleti metodele tradiționale cu cele activ
–participative.
Pe tărâmul metodelor activ-participative se
intersectează activitatea de explorare a textelor, lecturilor la
clasă cu cele de lectură în afara clasei.
Ceea ce cunoșteam până nu demult legat de îndrumarea
lecturii particulare se poate rezuma astfel: fișa de lectură
oferită de învățător, lecturile cuprinse în fișă să fie
accesibile, însemnările personale asupra celor citite într-un
caiet de lecturi suplimentare,vizite la bibliotecă,popularizarea
cărților, șezători literare. Am realizat astfel de
activități si simțeam că tot lipsește ceva.
De curând am descoperit magia cercului de lectură care
are ca obiectiv inițierea elevilor în lectura de plăcere. Aș
dori ca toate școlile să cânte, să vibreze, să aibă parfumul
cercurilor de lectură.
Am hotarât să pun bazele unui cerc de lectură în
școala noastră. Am realizat doar o primă întâlnire, a fost
foarte bine primită de elevii de la clasele primare.
Mărturisesc că am fost impresionată de impactul pe care l-a avut
acest cerc de lectură asupra copiilor. S-au prezentat în număr
mare, treizeci si patru de copii, în special foarte mulți de la
clasele a IV- a. .Înainte să pornesc în inițierea cercului de
lectură m-am pregătit să găsesc drumul spre sufletul
cititorului, un drum presărat cu sunete , arome, culori.
Am organizat prima întâlnire în sala de clasă.mi--a venit ideea
să-i așteptăm cu ciocolată caldă,în timp ce pe calculator se
derulau imagini cu cele mai mari biblioteci din lume,pe fond
muzical.Au fost tare surprinși,citeam asta pe fețele lor.
În timp ce savurau ciocolata le-am împărțit bilețele colorate
pe care au scris așteptările pe care le au de la această
întâlnire.Au așezat apoi aceste bilețele pe un „Copac al
așteptărilor”. În următorul moment,ne-am prezentat: „Eu sunt
Alina cea veselă”, „Eu sunt Raluca cea pasionată de
lectură”...
Plecând de la ceea ce am observat pe „Copacul
așteptărilor”: „Să nu primim calificative!,Să nu dăm
teste!,Să citesc cartea care-mi place!, Să nu fiu obligat să
citesc anumite cărți ! ”e.t.c, am făcut legătura cu
următoarea secvență, cea de stabilire a drepturilor
cititorului.Am realizat secvența printr-un Brainstorming pe grupe.
În realizarea grupelor ne-am folosit de semnele de carte de
diferite culori pe care le-am pregătit.În funcție de culoarea
aleasă pentru semnul de carte au format grupele.
În urma acestei acțiuni au rezultat foarte multe
drepturi: Dreptul de a răsfoi paginile fără a citi, Dreptul de a
începe altă carte în timp ce citești deja una, Dreptul de a-ti
alege singur cartea, Dreptul de a privi doar ilustrațiile, Dreptul
de a realiza o carte, Dreptul de a citi cartea care te inspiră
e.t.c.
După ce fiecare lider de grup a prezentat produsele a
urmat întocmirea primei liste de lecturi printr-o rețea a
cărților(ghemul). Fiecare copil a prezentat titlul și autorul
unei cărți citite, care l-a impresionat și prin urmare ne-o
recomandă.
Momentul următor l-am dorit a fi unul de lectură
individuală, reflexivă.Au avut de lecturat„Povestea
fluturelui” (Zorba grecul de Kazantazakis). Am fost plăcut
surprinse când am observat cu câtă seriozitate și concentrare
citeau.După parcurgerea lecturii au avut de notat pe semnele de
carte:prima impresie, mesajul, ideea textului, o nedumerire.A urmat
apoi o discuție colectivă asupra celor notate.
Participanții la cerc fiind din clasele primare „Cartea
trasă în ciocolată ” a fost o aplicație tocmai pe gustul
lor.În jurul fiecărei bomboane se înfășoară câte un bilețel
cu prezentarea unei cărți,bilețelul fiind legat cu o panglica
colorată,bomboanele sunt așezate într-un coș și vor fi servite
cu speranța să fie pe gustul alegătorului.Momentul următor s-a
transfomat într-un fel de licitație. În cerc, fiecare elev a
citit prezentarea de pe bilețel și și-a motivat decizia de a o
păstra,de a o oferi sau de a o schimba.S-a întocmit o nouă fișă
de lecturi. Copiii si-au întocmit din cele două fișe de lecturi
existente o fișă de lecturi proprie.
Activitatea acestor cercuri de lectură are rolul de a crea
apropierea de lectură într-o atmosferă neprotocolară,din
plăcerea de-a împărtăși opinii,de-a dărui cartea citită și
celorlalți,de-a descoperi afinități,de-a lega prietenii.Iată ce
au scris la impresii:„Haios!”, „Ce zi grozavă am
avut!”, „A fost impresionant!”,Ce mult mi-a plăcut!Mai
vin!”, „Partea cu ciocolata a fost cool!”, „Super!!!”.
Copiii sunt extrem de încântați de cercul de lectură
,așteaptă cu nerăbdare următoarele întâlniri.Mărturisim că
la început am fost puțin îngrijorate că vor participa aceeași
copii,acum însă această îndoială s-a risipit deoarece
participanții la Lecturiadă povestesc chiar și în recreație
despre experiențele trăite,despre ce-au citit,ce vor să
citească: „Ai putea să-mi împrumuți și mie cartea Vrăjitorul
din Oz,despre care ai discutat la cercul de lectură?”.În jur
alți copii ascultau cu interes,vor fi probabil curioșii care vor
vrea să guste din „CIOCOLATA”cercurilor de lectură viitoare.

Bibliografie:
1.Onojescu, M., (2007), Lecturiada 2 Cercuri de lectură,Casa
Cărții de Știință,
Cluj-Napoca
2. Șerdean, I., (2008), Didactica limbii și literaturii
române în învățământul primar,
Editura Corint,
București
3. Ionescu, M., (2000), Demersuri creative în predare și
în învățare,Editura Presa
Universitară
Clujeană, Cluj-Napoca

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

675 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN