Metoda ,,Pălăriile gânditoare” este o metodă-joc pentru stimularea creativităţii participanţilor şi se bazează pe interpretarea de roluri în funcţie de pălăria aleasă.
Metoda celor şase pălării gânditoare
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: getab | 02.03.2019 09:35 | Revista cadrelor didactice nr. 56/2019 | 4883 vizualizări
METODA CELOR ŞASE PĂLĂRII GÂNDITOARE
Prof. înv. primar Bocşa Aurelia-Georgeta, Şcoala Gimnazială ,,Dr. Petru Şpan” Lupşa - Muşca(structură), jud. Alba
Creativitatea reprezintă pentru lumea contemporană o provocare cu totul specială, un fenomen unic, cu caracter complex, interdisciplinar, multidimensional şi multideterminat. În ceea ce priveşte lumea educaţiei şi a şcolii, ideea că educaţia viitorului va fi una de tip creativ-cognitiv întruneşte unanimitate, de unde şi preocupările tot mai sistematice în direcţia ,,disecării”ştiinţifice cât mai profunde a acestui fenomen complex şi de dezvoltare a creativităţii în şcoală.
Activităţile creatoare corespund şi răspund unor nevoi emoţionale ale elevilor - cea de a realiza şi de a se realiza, de a se modela şi împlini ca personalitate autonomă.
Metoda ,,Pălăriile gânditoare” este o metodă-joc pentru stimularea creativităţii participanţilor şi se bazează pe interpretarea de roluri în funcţie de pălăria aleasă. Sunt şase pălării gânditoare, fiecare având câte o culoare: alb, roşu, galben, verde, albastru şi negru. Membrii grupului îşi aleg pălăriile şi vor interpreta rolul precis, aşa cum consideră mai bine. Rolurile se pot inversa, participanţii fiind liberi să spună ce gândesc, dar să fie în acord cu rolul pe care îl joacă. Rolul este definit de culoarea pălăriei. Pentru succesul metodei, eu folosesc un material didactic bogat, iar pălăriile sunt frumos colorate pentru atragerea elevilor.
Folosesc această metodă destul de des deoarece le place mult elevilor, iar ei cunosc deja semnificaţia culorilor pentru că nu pălăria în sine contează ci ceea ce semnifică ea, ceea ce induce culoarea fiecăreia. Astfel avem:
Pălăria albastră - CLARIFICĂ
Pălăria albă - INFORMEAZĂ
Pălăria verde - GENEREAZĂ IDEILE NOI
Pălăria galbenă – ADUCE BENEFICII
Pălăria neagră - IDENTIFICĂ GREŞELILE
Pălăria roşie - SPUNE CE SIMTE DESPRE
Iată cum am aplicat această metodă la clasă.
Se împart cele şase pălării elevilor şi se oferă cazul supus discuţiei pentru ca fiecare să-şi pregătească ideile. Pălăria poate fi purtată individual şi atunci elevul respectiv îşi îndeplineşte rolul, sau mai mulţi elevi pot răspunde sub aceeaşi pălărie. În acest caz, elevii grupului care interpretează rolul unei pălării gânditoare, cooperează în asigurarea celei mai bune interpretări.
Exemplu:
CLR, clasa a II-a
Textul: ,,Legenda ghiocelului”
Pălăria albă: informează (Despre ce este vorba în text - povestirea lecţiei);
Pălăria roşie: spune ce simte (Ce ţi-a plăcut cel mai mult în text? De ce?);
Pălăria neagră: pesimistă (De ce este tristă zăpada? Ce îşi doreşte ea?);
Pălăria galbenă: optimismul (Cine îi îndeplineşte dorinţa zăpezii? Cum este descris ghiocelul?);
Pălăria verde: creativă (Imaginează-ţi un dialog cu ghiocelul! Ce altă culoare ţi-ar fi plăcut să aibă zăpada? De ce?
Pălăria albastră: clarifică (Adresează câteva întrebări colegilor, prin care să clarifici conţinutul textului!)
Elevii au fost frumoşi întotdeauna şi vor fi de la an la an dar, generaţiile se deosebesc între ele. Cu cât ştim mai multe despre elevi, cu atât mai bine îi putem sprijini să se dezvolte şi să devină adulţii pe care ni-i dorim în societate. Consider că fiecare dascăl trebuie să încerce să demonstreze că învăţarea trebuie să fie fascinaţie nu datorie. Numai astfel elevii vor aştepta ziua de mâine să vină cu drag la şcoală, să-şi asculte dascălul.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.