Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Metode de cultivare a creativității elevilor prin orele de Educație tehnologică

Învăţământ primar | Abilităţi practice/ Educaţie tehnologică

Propus de: clau_dian | 24.01.2019 21:01 | Revista cadrelor didactice nr. 52/2019 | 2963 vizualizări

Copiii își însușesc și își consolidează sistematic
cunoștințele despre diverse domenii de activitate și despre
mediul înconjurător prin intermediul orelor de Educație
tehnologică.

Cultivarea spiritului creativ al elevului depinde în mare măsură
de capacitatea cadrului didactic de a crea o atmosferă propice
procesului de învățământ, de conținutul și complexitatea
materialelor didactice auxiliare abordate și de profesionalismul
cadrului didactic.
Profesorul este mijlocitorul dintre copil și lumea
înconjurătoare, deschizând posibilități de dobândire a unei
experiențe proprii și sprijinindu-l în ordonarea și
sistematizarea cunoștințelor. Cu cât elevul este lăsat mai liber
în alegerea datelor și a mijloacelor de rezolvare, cu atât
activitățile creatoare sunt mai ușoare. În lipsa unor
indicații precise, gândirea și imaginația acționează prin
asocieri mai mult sau mai puțin întâmplătoare. De aici reiese
originalitatea fiecăruia.
În prezent, relațiile dintre pregătirea practică și
pregătirea teoretică necesită reconsiderări esențiale. De la a
fi pregătit pentru o viitoare activitate profesională,
învățarea devine o consecință directă a activității. În
aceste condiții, organizarea activității proprii devine parte
componentă a organizării învățării. Aceasta este și
perspectiva asupra învățării prin care se individualizează
disciplinele din aria curriculară Tehnologii de disciplinele din
celelalte arii curriculare.
Profesorul de Educaţie tehnologică preocupat de dezvoltarea sa
profesională şi de asimilarea uşoară şi în profunzime a
cunoştinţelor specifice disciplinei de către elevii săi,
trebuie să-şi construiască demersul didactic pornind de la
îmbunătăţirea experienţelor de învăţare ale elevilor,
vizând implicarea activă a acestora în procesul de învăţare
şi nu în ultimul rând pe cultivarea imaginaţiei creative a
acestora.
Educaţia tehnologică, ca disciplină de trunchi comun, cât şi
opţionalele la nivelul acestei discipline, se caracterizează
printr-un accentuat caracter practic.
Abilităţile formate în cadrul orelor de curs îmbinate cu
imaginaţia, fantezia, creativitatea, simţul estetic, îşi găsesc
aplicare în diverse activităţi de realizare a unor produse utile
în viaţa cotidiană, menite să îndeplinească nu numai un rol
utilitar, dar să satisfacă şi nevoia de frumos.
Exersându-și puterile asupra materiei, elevul își cunoaște
direct limitele, vede ce poate și ce nu poate, ce este în stare
să realizeze cu puterile și mijloacele de care dispune. Pe de
altă parte, își fixează un obiectiv pe care caută să-l atingă
și vede numaidecât dacă ceea ce realizează corespunde intenției
sale. Activitatea manuală implică autocontrolul, prima condiție
pentru formarea disciplinei personale și sursa unei experiențe de
mare preț, aprecierea valorii unor obiecte realizate prin
contribuția mâinilor sale, a ochilor săi, a inteligenței și
sensibilității sale.
În cadrul orelor de Educaţie tehnologică, orelor de opţional
sau în activităţile extraşcolare, se pot organiza, sub
îndrumarea profesorului de Educație tehnologică, ateliere de
lucru în scopul realizării unor game variate de produse:
- aplice decorative
- produse de decorare a clasei din materiale reciclabile
-felicitări, mărţişoare
-costume populare în miniatură
-măşti populare, etc.
-pictură pe sticlă, etc.
Astfel de activități contribuie la dezvoltarea spiritului de
observație, la stimularea creativității, a perspicacității în
gândire și acțiune. Prin asemenea lucrări, copiii își
însușesc și își consolidează sistematic cunoștințele despre
diverse domenii de activitate și despre mediul înconjurător.
Își dezvoltă procesele psihice, dar, mai cu seamă, imaginația
creatoare și sentimentele de dragoste și respect față de
natură.
Eficiența educării creativității la elevi este dependentă de
pregătirea științifică și pedagogică a cadrului didactic, de
priceperea lui de a organiza în mod judicios activitatea elevilor,
de a subordona totalitatea mijloacelor sale didactice obiectivelor
propuse.
Pe lângă un volum din ce în ce mai mare de cunoștințe
teoretice, în viața de zi cu zi, elevii au nevoie și de priceperi
și deprinderi practice, capacitate de gândire creatoare,
imaginație, spirit inventiv, fantezie, inițiativă și entuziasm.
Toate acestea pot fi dezvoltate și valorizate în cadrul
activităților specifice disciplinei Educație tehnologică şi
în activităţi extraşcolare de specialitate.
Sunt cultivate astfel dinamismul și disponibilitatea pentru
înnoire, afirmarea aptitudinilor și a talentului, educația pentru
frumos. Elevii depun o activitate stăruitoare, plină de
răspundere și răbdare, învață să lucreze concentrat,
liniștit, meticulos și ordonat, să ducă la bun sfârșit cele
începute, să aprecieze critic funcționalitatea și estetica
produselor realizate.

Bibilografie
Dumitru, Ion Al., Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea
eficientă, Editura de Vest, Timişoara, 2000
Mureşan, P., Învăţarea rapidă şi eficientă, Editura Ceres,
Bucureşti, 1990
Roco M, Creativitate şi inteligenţă emoţională, Polirom, Iaşi,
2001

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

5 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN