Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Optionalul de istorie- o cale de a aborda trecutul și de a înțelege prezentul în care trăim

Învăţământ liceal | Istorie

Propus de: Clara-Circu | 12.11.2024 15:54 | 67 vizualizări

Articolul prezintă un model de opțional de istorie a Imperiului
Roman din perspectiva vieții cotidiene în secolele I-II d.Hr.

Un opțional de istorie ce prezintă viața cotidiană este o
modalitate prin care elevii pot aborda istoria altfel,, dincolo de
evenimente și fapte istorice cronologice. Prin opționalul
prezentat în acest articol, elevii vor înțelege că istoria
surprinde și viața de zi cu zi a oamenilor, viață ce
influențează marile decizii politice și economice.
Opționalul prezentat poate fi abordat ca oră distinctă, ca și
Curriculum la decizia școlii, sau ca subiect de discuții la
cercul de istorie din cadrul școlii.


Denumirea opționalului :
,,Viața cotidiană în lumea romană (sec I-II d.
Hr.)”
Clasa : a XI-a
Nr de ore : 1 oră / săptămână
Durata : 1 an școlar
Argument
Elaborarea programei opționalului ,,Viața cotidiană în lumea
romană(sec I-IId.Hr.)’’ se vrea a fi o verigă a transformării
învățământului românesc. Prin acest opțional doresc să arăt
elevilor că istoria reprezintă și altceva decât o înșiruire de
evenimente și fapte istorice. Prin studierea vieții cotidiene,
elevii descoperă că oamenii antichității erau ca cei de astăzi,
aveau preocupări, probleme, bucurii, ca oamenii sec XXI. Elevii,
prin parcurgerea acestui opțional, își pot găsi locul în
istorie, chiar dacă sunt oameni obișnuiți.
Competențe generale
1. Utilizarea corectă a limbajului științific
2. Utilizarea informației istorice provenită din izvoare istorice
3. Rezolvarea de probleme prin folosirea metodelor specifice
istoriei
4. Formarea trăsăturilor de personalitate
5. Dezvoltarea comportamentului civic
Valori și atitudini
Cursul de cunoaștere a ,,Vieții cotidiene în lumea romană (sec
I-IId.Hr.)’’ urmărește să promoveze ca valori și atitudini
:
- curiozitatea față de ineditul istoriei ;
- asumarea toleranței religioase, etnice, culturale ;
- dezvoltarea spiritului critic ;
- întelegerea unor relații și conexiuni specifice ;
- dreptul de exprimare liberă ;
- dezvoltarea spiritului de echipă.

Competențe specifice și conținuturi


Competențe specifice Conținuturi
2.1. Analiza informațiilor dintr-un document
3.1. Încadrarea evenimentelor într-un context cronologic
3.2. Plasarea în spațiu a evenimentelor si proceselor istorice
5.1. Recunoașterea unui context economic, politic, cultural * Lumea
romană în sec I-II d.Hr.
- prezentare din punct de vedere politic, economic, cultural

3.1. Încadrarea evenimentelor într-un context cronologic
4.1. Examinarea consecințelor directe și indirecte a acțiunii
umane
4.3. Analiza aspectelor referitoare la interculturalitate, în
diferite contexte sociale

*Satul și orașul
- Mediul rural
- Mediul urban : cetăți peregrine
municipii
colonii
1.1. Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale
sau scrise
2.1. Analiza informațiilor dintr-un document
3.2. Plasarea în spațiu a evenimentelor și proceselor istorice
4.1. Examinarea consecințelor directe și indirecte a acțiunii
umane * Structuri sociale
- patricieni
- plebei
- nobili
- cavaleri
- peregrini
- liberti
- sclavi
* Cetățenia romană

1.2. Exprimarea unei opinii în limajul adecvat istoriei
2.2. Construirea de afirmații pe baza surselor
4.2. Aprecierea valorilor trecutului prin raportare la actualitate *
Tipuri de locuințe
- casa țărănească
- casa pompeiana
- casa greco-romană
- ,,casa-bloc’’
- villa rustica ;villa urbana
* Gradini si parcuri
Competențe specifice Conținuturi
1.1. Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale
sau scrise
2.1. Analiza informațiilor dintr-un document
3.2. Plasarea în spațiu a evenimentelor și proceselor istorice
4.1. Examinarea consecințelor directe și indirecte a acțiunii
umane. * Familia romană
- poziția femeii
- nume și porecle
- căsătoria
- divorțurile
- celibatul
- sărbători în familie
1.2.Exprimarea unei opinii în limbajul adecvat istoriei
2.2.Construirea de afirmații pe baza suselor istorice
4.2.Aprecierea valorilor trecutului prin raportare la
actualitate *Alimentația
-alimentația vegetală și alimentația animală
-băuturi
-mesele principale
1.1.Folosirea limbajului adecvat în cadrul unei prezentări orale
sau scrise
2.1.Analiza informațiilor dintr-un document
4.1.Examinarea consecințelor directe și indirecte a acțiunii
umane *Îmbrăcămintea și încălțămintea
- îmbrăcămintea bărbaților
- îmbrăcămintea femeilor
1.2.Exprimarea unei opinii în limbajul adecvat istoriei
2.1.Analiza informațiilor dintr-un document
4.1.Examinarea cosecințelor directe și indirecte a acțiunii
umane *Sanatatea si medicina
- bolile privilegiatilor societatii
- bolile categoriilor sociale sarace
1.2.Exprimarea unei opinii în limbajul adecvat istoriei
2.1.Analiza informațiilor dintr-un document
4.2.Aprecierea valorilor trecutului prin raportare la
actualitate *Educația și școala
- tipuri de educație
- tipuri de școli
1.1.Folosirea limbajului adecvat cadrul unei prezentări orale sau
scrise
2.1.Analiza informațiilor dintr-un document
3.1.Încadrarea evenimentelor într-un context cronologic
4.2.Aprecierea valorilor trecutului prin raportare la
actualitate *Petrecerea timpului liber
- Jocuri, serbări, spectacole
- Dansul și muzica

Sugestii metodologice
• Realizarea de observații pe fișe proprii de lucru, studii de
caz, dezbateri argumentate
• Elaborarea de referate, proiecte sau portofolii, individuale sau
în grup
• Folosirea unor metode active- descoperirea, problematizarea,
demonstrația argumentată- pentru formarea unor competențe
durabile
• Realizarea de eseuri care să conțină termeni istorici
adecvați. Exerciții de selectare a sensului corect al termenilor
istorici. Exerciții de folosire adecvată a termenilor care și-au
schimbat semnificația inițială.
• Utilizarea gândirii critice și investigației
• Integrarea noilor tehnologii în procesul de predare-învățare
• Compararea mai multor documente care prezintă aceeași
problemă istorică.Folosirea jocului de simulare în prezentarea
unor evenimente istorice. Vizionarea unor filme didactice și
comentarea acestora.
• Vizitarea unui sit arheologic.
Evaluarea
Se va realiza prin :
- verificare orală
- verificare scrisă
- realizarea de proiecte, referate, portofolii
- interpretarea de izvoare istorice
- observarea sistematică a activității și a comportamentului
elevilor
- investigația

Bibliografia
G.Ceacalopol, I.Dancea, Culegere de texte pentru istoria antică,
Bucuresti, 1981

*** Atlasul Romei antice, Editura Aquila

*** Enciclopedia civilizației romane, coordonator D.Tudor,
Bucuresti, 1982

*** Omul roman, volum coordonat de Andrea Giardina, Editura Polirom,
2001

J.Claude Fredouille, Enciclopedia civilizației și artei romane,
Bucuresti, 1974

P.Grimal, Civilizația romană, vol.I, II, Bucuresti, 1973

E.Gisek, Istoria Romei, Editura Paideia, 1996

Marcel Le Glay, Istoria romană, Bucuresti, 2006

Jean-Noel Robert, Roma, Editura All, 2007

Indro Montanelli, Roma- o istorie inedită, Editura Artemis

J. Carcopino, Viața cotidiană în Roma la apogeul imperiului,
Bucuresti, 1979

R.Etienne, Viața cotidiană la Pompei, Bucuresti, 1970

N.Lascu, Cum trăiau romanii, Bucuresti, 1965

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

210 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN