Relația elev-profesor.
Perspective de valorificare a educaţiei nonformale în procesul didactic
Interes general | Toate disciplinele
Propus de: levi69 | 23.08.2024 12:40 | 151 vizualizări
Perspectivele de valorificare a educaţiei nonformale şi informale în procesul didactic sunt legate de elevi şi de profesori, ţinând seama de potenţialul ridicat de a susţine motivaţia acestor categorii de actori implicaţi în realizarea actului educaţional.
Din perspectiva elevilor- este de dorit ca profesorii să arate interes faţă de preocupările elevilor din afara cadrului educaţional formal şi să găsească modalităţi şi căi de valorificare a acestora. Astfel, aceştia vor fi stimulaţi să aducă, în procesul învăţării formale, propriile experienţe de învăţare acumulate în comunitatea mică a familiei, a prietenilor, a unui grup care împărtăşeşte hobby-uri sau interese comune.
Din perspectiva profesorilor. Pe lângă faptul că aceştia ar trebui să ştie cum să valorifice diversele experienţe de învăţare ale elevilor provenite din educaţia nonformală sau informală, profesorii ar trebui să găsească căi de a-şi valorifica propriile experienţe de învăţare din afara învăţării formale, pentru a dinamiza şi a eficientiza procesele didactice pe care le construiesc.
De exemplu în procesul de predare-învăţare:
• Elevii sunt solicitaţi, la începutul studierii unei teme noi, să împărtăşească colegilor ceea ce ştiu în legătură cu tema respectivă, cum şi de unde au aflat despre un autor, un eveniment istoric, o zonă geografică, un experiment ştiinţific etc.;
• Pe parcursul abordării unei teme, elevii sînt solicitaţi să relateze propriile experienţe de învăţare nonformale sau informale care sînt asociate cu noile achiziţii (ce au observat într-o excursie/ vacanţă la munte referitor la flora şi fauna specifică acestei zone, în ce filme sau cărţi văzute sau citite de ei au aflat ceva nou despre tema abordată etc.);
• Elevii sunt încurajaţi să demonstreze, prin achiziţii dobîndite prin educaţia nonformală sau informală (din diverse domenii: muzică, dans, sport, creaţii literare, creaţii plastice, filme, colecţionarea de timbre, roci etc.), să facă asocieri între ceea ce ştiu / ştiu să facă şi ceea ce tocmai au învăţat, să nuanţezeze cunoaşterea unei teme, apelînd la experienţele lor de învăţare, altele decît cele provenite din educaţia formală;
• Elevii sunt încurajaţi să ofere exemple de învăţare provenite din familie sau din cercul de prieteni, relevante pentru înţelegerea profundă a temei abordate în clasă;
• Elevii sunt încurajaţi de profesor să reflecteze asupra modului în care valorifică noile cunoştinţe, deprinderi, atitudini, interiorizate în activităţile lor cotidiene în cadrul educaţiei formale.
Efecte scontate: elevii se simt valorizaţi, capătă încredere în ei, învaţă să comunice cu ceilalţi, au şansa de a învăţa în mod autentic şi profund, din mai multe perspective despre o temă, de a interioriza diverse experienţe de învăţare şi de a-şi clarifica propriile valori şi atitudini faţă de cunoaştere, interiorizează un continuum între ceea ce învaţă la şcoală şi ceea ce învaţă în alte contexte, nonformale sau informale.
BIBLIOGRAFIE:
-George Văideanu: Educația la frontiera dintre milenii, Editura Politica 1988, pag.228
-Ana Bucur, Perspective de valorificare a educaţiei nonformale şi informale în procesul didactic, Mioveni : https://www.didactic.ro/materiale-didactice/perspective-de-valorificare-a-educatiei-nonformale-si-informale-in-procesul-dida.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.