Activitățile extracurriculare ajută la dezvoltarea personală, intensifică nevoia de cunoaștere, dragostea pentru cultură.
Rolul formativ al activităților extracurriculare
Învăţământ liceal | Limbi moderne
Propus de: Gintaru | 31.08.2018 20:32 | Revista cadrelor didactice nr. 49/2018 | 3210 vizualizări
Rolul formativ al activităților extracurriculare
”Șansele tale de a obține succesul sunt direct proporționale cu nivelul de plăcere pe care îl obții din ceea ce faci. Dacă faci o muncă pe care o urăști, recunoaște imediat acest lucru și renunță”. Autor: Michael Korda
Educația este un proces de dezvoltare internă, o transformare în sens pozitiv a ființei umane, acest proces realizându-se cu ajutor extern sau individual, prin sine, autoeducația. Educația pune accent pe dezvoltarea individuală, pe formarea personalității umane în vederea integrării sale în societate. Ea poate fi de mai multe tipuri : educație formală, care are loc într-un cadru instituționalizat, în mod planificat, în cadrul sistemului de învătământ, informal, ce cuprinde totalitatea influențelor de la nivelul familiei, al mediului social sau mass-media și educația nonformală ce completează educația formală, cea primită în cadrul sistemului de învățământ
Activitățile extracurriculare sunt activități nonformale, cu caracter facultativ, cu deschidere pentru experiment și inovație .
Activitățile extracurriculare se pot materializa în vizite, excursii, concursuri sportive sau de cultură generală, vizionări de filme, spectacole cultural-artistice, filme, teatru. Toate acestea contribuie la dezvoltarea copilului, atât comportamental, vestimentar cât mai ales cultural.
Educația estetică este o componentă a educației integrale și armonioase cu ajutorul căreia realizăm formarea personalității omului prin frumosul existent în natură, artă și societate.
Frumosul răscolește emotivitatea, sensibilizează, înviorează, transformă și determină la meditație.
Elevii vor fi inițiați să sesizeze frumosul din natură, din artă și societate, să înțeleagă mesajul unei opere de artă, să reflecteze asupra lui, să asculte o muzică bună, să observe și să interpreteze un tablou de pictură sau un monument arhitectonic.
Obiectivul fundamental al educației estetice nu se poate realiza complet fără dezvoltarea aptitudinilor artistice din mai multe domenii: literatură, muzică, pictură, arhitectură, sculptură, teatru, cinematografie.
Obiectivele educației estetice se pot realiza atât prin activitățile școlare, dar mai ales prin activitățile extrașcolare: cercuri artistice, vizionări de filme , de spectacole și expoziții, activități cultural-artistice, serbările școlare, excursii în natură.
Copiii sunt mai receptivi la genul acesta de activități, datorită neobligativității participării lor, a diversității activităților, a cadrului diferit în care au loc aceste activități, a modului de lucru, și anume libertatea de a alege ce , cum și când doresc ei, după necesitățile și bunul plac al elevilor.
Total diferite de activitățile cu caracter didactic, excursiile și vizitele ajută la dezvoltarea personală a elevului, la asimilarea cunoștințelor într-un mod plăcut și ușor, ele contribuie la lărgirea orizontului, familiarizarea cu frumusețile țării sau chiar ale lumii.
Programarea și alegerea activităților se face ținând cont de dorințele, nivelul și interesele elevilor pentru o disciplină sau pentru artă , în general. Educatorul va supune observației întreaga comportare a elevului și stabilind ceea ce este reprezentativ pentru fiecare elev, își va regla ansamblul de metode și procedee în raport cu aceste particularități.
Cercurile de elevi înlesnesc descoperirea talentelor, fie în pictură, teatru, film, fotografie, diverse mesteșuguri. Scopul acestor cercuri constă în atragerea tinerilor către artă în general și în descoperirea aptitudinilor și a abilităților practice ale acestora în diverse domenii ale artei.
Cultivându-le talentul într-o atmosferă plăcută, înafara clasei , lăsându-le libertatea de a alege tema activităților, momentul sau durata activităților extrașcolare, lipsa notelor , atrag tot mai mulți elevi.
Cunoștințele acumulate se materializează practic prin lucrări, poezii, desene, picturi, fotografii, filme, ele nu mai rămân la stadiul de teorie. Ele conduc la formarea unor personalități complete și complexe, intensifică nevoia de cunoaștere, dragostea pentru cultură, dezvoltă talentul.
Activitățile extracurriculare vin în completarea procesului de învătământ. Se știe că omul , cât trăiește, învață. A învăța să înveți și a dori să te perfecționezi continuu sunt cerințe ale educației permanente, educație ce integrează toate nivelurile și tipurile de educație, astfel că omul învață să fie el însuși, receptiv la schimbări, capabil să le anticipeze și să se adapteze la ele.
Datorită activităților extrașcolare, putem depista și dezvolta capacitățile creative ale elevilor, aptitudinile, inventivitatea, spiritul de observație, imaginația creatoare, originalitatea, ingenuozitatea și independența gândirii. În plus, este vorba despre o modalitate de a stimula copiii dotați și talentați, prin folosirea altor căi de apreciere a creativității și anume: realizările obținute de elevi la olimpiade, concursuri, competiții, probele școlare cu caracter creativ, specifice diferitelor discipline de învătământ.
Motivația, alături de inteligență, aptitudini și voință, este una dintre variabilele cele mai importante pentru obținerea performanțelor școlare și profesionale. Motivația este generată de un ansamblu de trebuințe, dorințe, interese, scopuri, sentimente, convingeri, aspirații și idealuri, manifestate în atitudini și acțiuni.
Motivele mai importante ale creației sunt dorința de a cunoaște, de a descoperi și inventa, de a contribui la progresul social, apoi satisfacția descoperirii, dăruirea profesională, nevoia de autorealizare și de prestigiu.
Totodată, activitățile extrașcolare au un rol important în alegerea profesiunii. De-a lungul timpului, tinerii își schimbă obțiunile legate de profesia viitoare pe măsură ce evoluează, se dezvoltă intelectual sau afectiv. Ele se schimbă, se fixează sau se corectează pe măsură ce aceștia își cunosc mai bine aptitudinile și își concentrează interesele.
Dorința de prestigiu, de comunicare, curiozitatea știintifică, aspirația către o profesiune, dorința de succes, aptitudinile speciale sunt factori motivanți pentru participarea la activitățile extrașcolare.
Tinerii au nevoie de fi ghidați , încurajați să-și realizeze scopurile vieții, apreciați pozitiv, să li se arate progresele făcute, să li se trezească interesul și curiozitatea pentru ceea ce trebuie să învețe.
Recompensele și activitățile extrașcolare sporesc motivația.
Activitățile extracurriculare contribuie la lărgirea orizontului de cultură, prin îmbogățirea cunoștințelor din diverse domenii, la petrecerea în mod util, plăcut și organizat a timpului liber, activități lipsite de evaluări riguroase.
Bibliografie:
Constantin Cucoș - Educația estetică, Polirom, 2014
Gabriela Cristea - Pedagogie generală, Ed. Didactică și pedagogică, 2002
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.