Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Selectia resurselor umane

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: alexandrum1976 | 21.09.2016 23:08 | Revista cadrelor didactice nr. 33/2016 | 2796 vizualizări

Articolul reprezinta o scurtă prezentare a modului în care se face selecția personalului didactic.

Proiectarea
Proiectarea posturilor este procesul de stabilire a numărului de posturi didactice , didactic-auxiliare, nedidactice necesar la nivelul fiecarei unități de învățământ.
Acest proces de proiectare se desfășoară în funcție de caracteristicile fiecărui post.
Astfel pentru posturile didactice proiectarea se realizează prin proiectul planului de încadrare, elaborat de directorul școlii, discutat și aprobat în consiliul profesoral și avizat de consiliul de administrație.
Pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic schema posturilor este aprobată de inspectoratele școlare în funcție de necesitățile fiecărei unități de învățământ.

Recrutarea
Recrutarea resurselor umane este procesul de căutare, de localizare, de identificare și atragere a candidaților potențiali, din care urmează să fie aleși candidații capabili care să corespundă cel mai bine cerințelor postului și organizației.
Recrutarea resurselor umane asigură prin metode, tehnici și procedee specifice atragerea personalului capabil să facă față cerințelor postului.
Recrutarea se poate realiza prin:
• Autoproducere de resurse prin inermediul formărilor interne;
• Atragerea personalului calificat de pe piața muncii;
• Participarea la programe externe mixte centrate pe calificare, reconversie, inserție profesională.
În instituțiile de învățământ preuniversitar recrutarea personalului didactic se poate face doar de către minister si inspectoratele școlare prin formarea unor cadre didactice prin contracte de școlarizare condiționate de lucrul în mediul rural și evident prin organizarea concursului național unic pentru titularizare.
Nu se poate vorbi de o recrutare a personalului didactic auxiliar și nedidactic la nivelul învățământului preuniversitar.
Selecția
Cadrele didactice sunt selectate momentan de pe piața muncii de către inspectoratele școlare prin concurs național unic și sunt repartizate computerizat sau în ședintă publică , pe posturi vacante, dupa media obținută la examen și opțiunea fiecărui candidat, fără ca instituția școlara beneficiară a serviciilor educaționale prestate de aceste cadre didactice să-și poată exprima părerea sau să poată alege dintre candidați pe acela care ar corespunde cerințelor specifice organizației școlare respective.
Faptul că la acest concurs național cerințele sunt generale, rezultatele obținute de un cadru didactic nu oferă o imagine reală asupra capacității cadrului didactic repartizat aleatoriu într-o anumită școală.
Ca urmare a recrutarii și selecției cadrelor didactice de către inspectoratele școlare, directorul unității de învățământ are obligația cuoașterii imediate a cadrelor didactice nou venite cu ajutorul urmatoarelor instrumente:
• Fisa personală
• Curriculum Vitae
• Fisa de perfecționare
• Diferite chestionare
Celelalte categorii de personal, didactic auxiliar si nedidactic, sunt selectate prin concurs, interviu sau proba practică organizate la nivelul unității de învățământ.
Etapele ce trebuie parcurse până la angajare sunt urmărite îndeaproape de manager, care trebuie să respecte procedura legală.
Activitatea aceasta poate fi structurată pe etape , astfel:
a) Pentru candidați:
-întocmirea anunțului de angajare
-completarea cererii de înscriere la concurs
-depunerea documentelor personale necesare înscrierii
b ) Pentru comisia de selecție si organizare a concursului:
-întocmirea documentelor pentru concurs (teste, chestionare, probe practice)
-analiza dosarelor și validarea acestora
-stabilirea locului de desfășurare a concursului
-întocmirea procesului verbal cu rezultatele evaluarii.
c ) Pentru director:
-întocmirea deciziei interne de stabilire a comisiei
-validarea rezultatelor concursului în CA
-stabilirea perioadei de probă, a programului de lucru, a salarizarii
-stabilirea unor obligații pentru șeful viitorului angajat în vederea integrarii noului angajat
-reactualizarea fișei postului
-elaborarea deciziei de angajare
-încheierea contractului individual de muncă.
Angajarea
Pentru personalul didactic angajarea se face în urma deciziei elaborate de inspectoratul scolar începând cu data de 1 septembrie și până la 31 august pentru suplinitori și pe perioadă nedeterminată pentru titulari.
Pentru cadrele didactice contractul individual de muncă , elaborat pe baza contractului colectiv de muncă, se semnează în școală și se vizează de către inspectoratul școlar.
Pentru celelalte categorii de personal contractul individual de muncă se semnează și se înregistrează la nivelul școlii.
În urma semnarii contractelor individuale de muncă acestea se consemnează în registrul general de evidență a salariaților.
În momentul semnării contractului individual de muncă este semnată și fișa postului. Această fișă va înregistra sarcinile de serviciu specifice pe care le are personalul respectiv ca urmare a angajării lui în funcția respectivă ,sarcinile cuprinse în fișa postului sunt obligatorii iar neîndeplinirea lor atrage după sine sancționarea angajatului.
În vederea gestionarii cat mai bune a personalului trebuie elaborata organigrama unitatii scolare respective ,aceasta cuprinde:
• CA
• Consiliul profesoral
• Consiliul rerezentativ al părinților
• Responsabilii ariilor curriculare
• Responsabilii cabinetelor si laboratoarelor
• Comisia profesorilor diriginți
• Alte comisii
De asemenea un rol important in gestionarea personalului îl are și colectarea dosarelor personale ale angajatilor. Acestea trebuie să conțină copii după toate actele angajatului.

Bibliografie:
• Iosifescu I. (coord.)-Management educațional pentru instituțiile de învățământ, Tipogrup Press, București, 2001
• Petrescu P., L.Sirnian-Management educațional, Ed.Dacia Educational, Cluj Napoca, 2002
• RAABE
• Zaharia,D., Ghiorghi Iorga, L.Sibiseanu- Ghidul practic al directorului unității de învățământ preuniversitar, Ed.Paralela 45, Pitești, 2005

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN