Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Softurile educaţionale alternativă la metodele tradiţionale

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: IRICON | 21.01.2019 22:20 | Revista cadrelor didactice nr. 52/2019 | 3417 vizualizări

Şcoala modernă trebuie să promoveze învăţarea eficientă, să-şi îndrepte atenţia asupra factorilor care influenţează motivaţia elevului către învăţare, să-l situeze în centrul activităţii de învăţare şi de formare.

Şcoala modernă trebuie să promoveze învăţarea eficientă, să-şi îndrepte atenţia asupra factorilor care influenţează motivaţia elevului către învăţare, să-l situeze în centrul activităţii de învăţare şi de formare.
Folosirea calculatorului reprezintă o strategie de concepere a instruirii şi învăţării ce prezintă importante valenţe formative şi informative. Calculatorul simulează procese şi fenomene complexe pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atât de bine în evidenţă. Astfel, prin intermediul lui, se oferă elevilor modelări, justificări şi ilustrări ale proceselor şi conceptelor abstracte, ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservate sau greu observabile din diferite motive, aşezarea corpurilor în spaţiu, măsurători, ilustrarea problemelor.
Astăzi există mai multe softuri folosite în procesul educaţional: softuri pentru facilitarea unor procese (editoarele de texte, aplicaţiile grafice etc.), softuri de prezentare a informaţiei specifice a unui domeniu (de ex. softuri tematice: Ordinea operaţiilor, Corpurile geometrice, Înmulţirea numerelor naturale, Sistemul solar, Clasificarea regnului animal etc.). Softurile educaţionale se pot folosi în cadrul tuturor tipurilor de lecţii, chiar în cadrul mai multor discipline, pot fi /sunt concepute şi interdisciplinar.
Softurile educaţionale asigură:
- organizarea informaţiei conform cerinţelor programei;
- provocarea cognitivă a elevului prin secvenţe didactice şi întrebări care vizează depistarea unor lacune, probleme, situaţii – problemă;
- rezolvarea sarcinilor didactice prezentate anterior prin reactivarea sau dobândirea informaţiilor necesare de la nivelul resurselor tehnologice activate de / prin calculator;
- asigurarea (auto)evaluării rezultatelor elevului prin medierea resurselor autoreglatorii existente la nivelul calculatorului;
- realizarea unei sinteze recapitulative după parcurgerea unei teme, lecţii, grupuri de lecţii, subcapitole, capitole, discipline şcolare;
- asigurarea unor exerciţii suplimentare de stimulare a creativităţii elevului.
Folosirea softurilor educaţionale eficientizează procesul învăţării prin:
- Interactivitate - elevul interacţionează în mod activ cu programul primind feedback în timp real pentru acţiunile sale;
- Diversitate - mijloacele de prezentare a informaţiei sunt foarte variate: elevul poate să aleagă răspunsul corect din mai multe variante posibile, să repete experimente, să mute diverse obiecte pe ecran sau să urmărească animaţii şi prezentări multimedia;
- Difuzare eficientă a unor informaţii esenţiale solicitate de participanţii la actul didactic;
- Sistematizare rapidă a unui volum mare de informaţii;
- Accesibilitate - toate informaţiile pot fi studiate şi ulterior pentru consolidarea şi aprofundarea cunoştinţelor;
Introducerea în lecţie a softurilor educaţionale aduce o serie de beneficii pentru elevi:
- Optimizează instruirea – informaţia este primită prin intermediul mai multor canale: video, audio, text;
- Facilitează înţelegerea proceselor complexe prin vizualizarea informaţiilor, mecanismelor de funcţionare al diferitelor procese;
- Individualizează învăţarea adaptând-o la ritmul fiecărui elev prin „asistenţă pedagogică” imediată, realizată / realizabilă de / prin calculator;
- Sunt atractive şi uşor de utilizat;
Pentru cadrul didactic, softurile educaţionale asigură:
- Creşterea calităţii şi eficienţei demersului didactic prin stimularea capacităţilor profesorului de a deveni îndrumător, animator, evaluator, formator preocupat de cultivarea unor atitudini superioare;
- Participare activă a elevului;
- Feedback rapid;
- Posibilitatea de a demonstra fenomene greu de experimentat cu ajutorul materialelor didactice tradiţionale;
După funcţia pedagogică specifică pe care o pot îndeplini în procesul de predare-învăţare-evaluare, distingem:
a) Softuri interactive de învăţare – au înglobate strategii care permit feedback-ul şi controlul permanent, determinând o individualizare a parcursului în funcţie de nivelul de pregătire al utilizatorului;
b) Softuri de simulare – permit prezentarea controlată a unui fenomen prin intermediul unui model cu comportament analog;
c) Softuri de investigare – informaţiile sunt deja structurate şi elevul poate să îşi extragă singur informaţiile necesare rezolvării sarcinii propuse;
d) Softuri tematice – abordează subiecte sau teme din diverse domenii, arii curriculare din programa şcolară şi oferă oportunităţi de lărgire a orizontului de cunoaştere;
e) Softuri de testare – evaluare;
f) Softuri de administrare şi management educaţional – suporturi de activităţi şcolare sau de instruire în general;
g) Softuri utilitare – dicţionare, tabele, editoare,etc.
h) Jocuri educative – sub forma unui joc se atinge un scop didactic, iar elevul este implicat într-un proces de rezolvare de situaţii-problemă prin aplicarea unui set de reguli;
La nivelul claselor I – IV se pot folosi în cadrul lecţiilor CD – uri cu jocuri educative create de diverse edituri care utilizate selectiv în lecţii pot eficientiza orice tip de activitate didactică facilitând înţelegerea noţiunilor predate. CD-urile conţin lecţii realizate de specialişti: psihologi, metodişti şi programatori, după programa şcolară. Fiecare program a fost conceput în stilul unui joc, dar activitatea este foarte serioasă.
Am utilizat softuri educaţionale elaborate de o echipă multidisciplinară de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei a Universităţii "Babeş-Bolyai" şi de la Asociaţia de Ştiinţe Cognitive din România, de Intuitext, pachetele educaţionale Edu, etc.
Cu ajutorul INTUITEXT, lecţiile devin o joacă pentru copil, fie că este vorba de exerciţii de înmulţire, probleme cu fracţii sau orientare pe hartă.
Pachetelele EDU sunt formate dintr-un CD care conţine lecţii animate, jocuri educative, planşe didactice, poveşti audio, teste de verificare cu diplome personalizate și o revistă- auxiliar .
Atât CD-urile, cât şi revistele sunt elaborate în concordanţă cu curriculum în vigoare, se utilizează metodele interactive de predare – învăţare-evaluare, se respectă particularităţile de vârstă şi jocul reprezintă mijlocul principal de învăţare.
Iată câteva exemple de astfel de materiale utilizate de noi:
- Limba şi literatura română: pachete educaţionale EDU (carte + CD) - Alfabetul din poveşti (Grupa mare / Clasa pregătitoare / Clasa I), Limba romana clasele II-III - Aventuri de poveste, Limba şi literatura română clasele I - II, Limba şi literatura română clasele III-IV.
- Matematică: "Cifrele", „Naufragiaţi pe Insula Calculelor”, Matematică clasa a II-a, Vol. I - MateMagia - Scormonilă sparge gheaţa , Matematică clasa a III-a - MateMagia –vol.I,II,III, Matematică clasa a IV-a - Fracţii cu peripeţii, pachete educaţionale Edu : Secretul numerelor şi al formelor - Matematica clasa a II-a Corabia celor 21 de secrete (Matematica pentru clasa a III-a)
- Ştiinţe ale naturii: pachete educaţionale Edu-„Cunoaşterea mediului I – II”, Ştiinţe ale naturii clasa a III-a şi Ştiinţe ale naturii clasa a IV-a
- Geografie: Geografia României (Edu), Geografie clasa a IV-a - Geografie clasa a IV-a - România şi Europa(Intuitext)
- Istorie: Istorie clasa a IV-a şi gimnaziu - Povestea timpului(Edu)
Ca alternativă la metodele tradiţionale, softul educaţional contribuie la modernizarea actului didactic, accesibilizează cunoştinţele, încurajează inovaţia didactică, creşte eficienţa cadrului didactic.
Valoarea instructiv-educativă a softurilor educaţionale constă în faptul că:
- copiii învaţă mult mai uşor anumite noţiuni;
- sunt atractive şi sunt concepute interdisciplinar, ceea ce ne determină să abordăm tema din mai multe perspective;
- toţi copiii pot folosi conţinutul informaţional la un nivel propriu, îl pot achiziţiona într-un ritm personal, ceea ce contribuie la sporirea stimei de sine şi a încrederii în forţele proprii;
- sarcinile sunt prezentate sub forma unor jocuri care cuprind exerciţii vizualizate într-o formă grafică atractivă, cu elemente de animaţie şi sunet;
- oferă feed-back imediat, permit autoevaluarea de tip grilă;
- exerciţiile tip joc dezvoltă memoria, logica, spiritul de observaţie şi îndemânarea copilului în utilizarea calculatorului ;
- permit reluarea acţiunilor, până la realizarea completă.

Softurile educaţionale reprezintă o provocare din punct de vedere cognitiv, sunt atractive, motivează utilizatorii şi îi transformă în participanţi activi în procesul de învăţare.

Bibliografie:

Allan P, Booth S, Crompton P, and Timms D, (1996), Integrating Learning with Technology, University of Stirling, Stirling;
C. Oprişor, Instruirea asistată de calculator- definiţie şi caracteristici;
Ionescu M .Radu, Salade D. - Dezbateri de didactică aplicată, Editura Presa Universitară Clujeană,1997.
Miron Ionescu, Didactica modernă, Cluj Napoca,1995.
Adăscăliţei A., Instruirea asistată de calculator, Editura Polirom, Iaşi, 2007;

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 16 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

62 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN