Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

STIMULAREA CREATIVITATII ARTISTICE DE GRUP LA ATELIERUL DE SCRIERE

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: auroraioana | 23.08.2016 23:34 | Revista cadrelor didactice nr. 33/2016 | 804 vizualizări

Prezentarea unor metode concrete de stimulare a scrierii creative cu
accent pe avantajele scrierii îm grup şi într-o manieră
relaxantă pentru copii .

STIMULAREA CREATIVITATII ARTISTICE DE GRUP LA
ATELIERUL DE SCRIERE

Şcoala Gimnazială ”Octavian Goga ”Satu Mare , jud. Satu Mare


Etapa antrenamentului creativ propriu-zis cuprinde mai multe
secvenţe la rândul ei:
-prezentarea unor noţiuni fundamentale de creatologie
(teoretice şi metodologice);
-informarea participanţilor cu privire la rezultatele obţinute la
probele administrate;
-seminarizarea cunoştinţelor predate şi exersarea lor.
În urma funcţionării efective a acestui model de grup s-au
obţinut următoarele efecte:-au fost găsite mai multe soluţii
pentru rezolvarea unor probleme de specialitate; au sporit
motivaţia creatoare şi interesul pentru studiu al
participanţilor; s-a consolidat spiritul de echipă şi s-a
dezvoltat abilitatea de soluţionare a problemelor.
Psihologul român A. Stoica concepe “modelul de grup
creativ” pentru uzanţele şcolii.10Dezideratul major al acestui
curs este stimularea comportamentului creativ al elevilor, dar şi
formarea de animatori pentru viitoarele grupe de creaţie.
1.orice şedinţă trebuie să îmbine activitatea de grup cu cea
individual
2.ori de cîte ori este posibil, să se îmbine reprezentarea
mentală a ideilor cu materializarea ei efectivă pe modele
La centru de scriere imi propun sa dezvolt
creativitatea literara de grup
Deoarece literatura nu este decât un fragment tăiat din blocul
existenţei, scriitorul, elevul ,autorul, trebuie să posede o
bogată cultură şi experienţă de viaţă.Trasăturile
intelectuale care au o deosebită importanţă în dezvoltarea
creativităţii sunt: gândirea simbolică, memorie auditivă,
memoria vizuală, imaginaţie.
Un loc aparte îl ocupă “conştiinţa cuvântului” sau mai
simplu “simţul binelui” care îl conduce pe autor la
cristalizarea unui stil propriu ce îi defineşte spiritualitatea
şi care trebuie să fie pe măsura conţinutului. Spre deosebire de
alte arte care utilizează o materie primă oferită de natura
însăşi (culoare, sunet, piatră, bun material, metal), literatura
foloseşte cuvântul, ce reprezintă propria sa creaţie.
Un rol deosebit în creaţia literară îl constituie
flexibilitatea asociaţiilor verbale şi al
originalităţii figurilor de stil, sensibilitatea, simţul estetic.
Copiii trebuie să crească într-un mediu bogat în limbaj.Am
constatat ca in zilele noastre copiii citesc foarte putin, de aici
saracia vocabularului Astfel la centru de citire creez ocazia unor
lecturi suplimentare.Citirea cu voce tare în faţa copiilor
zilnic, le oferă multe oportunităţi de a asculta modul în care
diferiţi autori utilizează limba. Copiilor le place să asculte
poveşti şi acest lucru devine adesea momentul preferat al zilei.
Urmează discuţii bogate în care copiii îşi împărtăşesc
experienţele şi punctele de vedere. Pentru a citi în fiecare zi
este nevoie de timp şi trebuie să facă faţă unei varietăţi de
genuri ca: ficţiune, texte de imaginaţie, poezie, proză.
Lecturarea ajută la hrănirea imaginaţiei copilului şi la crearea
unui vocabular bogat. Copiii profită din rutina prevăzută. Este
important ca elevii să aibă timp suficient pentru exersarea
scrierii de fiecare zi. Ei devin mult mai implicaţi în scris când
ştiu că pot depinde de acest timp şi depun eforturi mai mari în
munca lor.
În sistemul step-by-step este încurajat aşa numitul atelier de
scriere, unde copilul este un mic poet sau scriitor, unde poate
să-şi scrie propria carte
Copiii învaţă să citească prin lecturare şi să scrie prin
scriere. Un mediu care furnizează multe experienţe în lecturare
şi scriere oferă de asemenea oportunităţi pentru dobândirea
încrederii şi a progresului în aceste domenii. Gândurile
copiilor ca autori sunt apreciate de colegii şi dascălii lor.
Învăţătorii le oferă un mediu sigur în care vocile lor pot fi
liber exprimate şi ascultate. De asemenea este important ca fiecare
copil să se simtă apreciat şi respectat în clasă. Crearea unui
astfel de mediu în clasă este de o importanţă vitală. Se
constată că, elevii de 8, 9, 10 ani prezintă o gamă variată de
capacităţi în toate domeniile de dezvoltare. Unii elevi sunt
obişnuiţi să deseneze pentru a se exprima, alţii sunt în stare
să scrie poveşti detailate completate cu descrieri şi dialoguri.
Atracţia acestui tip de program este aceea că fiecare copil poate
să muncească în voia sa şi să înregistreze succes. Atunci
când vorbim despre scriere trebuie să avem în vedere două
aspecte, în primul rând pe scrierea creativă şi în al doilea
rând formarea deprinderilor şi perfecţionarea continuă prin
gramatică şi pronunţie. Există o diferenţă distinctă între
idealurile scrierii creative şi deprinderile în învăţarea
scrisului. Scrisul este o deprindere care trebuie dezvoltată în
timpul primilor ani de şcoală, iar scrierea creativă ar trebui
să fie o materie predată distinct.
În realizarea scrierii în cadrul atelierului de scriere trebuie
respectate şi parcurse mai multe etape:
1 alegerea unui subiect;
2.brainstorming-ul;
3.scrierea în ciornă;
4. editarea şi revizuirea;
5. publicarea şi împărtăşirea lucrurilor publicate.
Din prima zi de şcoală trebuie să lăsăm copilului controlul
asupra scrisului: alegerea subiectului şi a scrisului în sine.
Copiii se pot grupa cate 4. Aceasta ajută la promovarea
discuţiei între elevi. Este necesară crearea unei zone în care
toată clasa să se adune pe podea (de preferat un covoraş) pentru
întâlniri de grup. Dacă este spaţiu suficient este util să se
desemneze un loc în care elevii să poată merge să citească sau
să scrie în linişte, adăugând alte obiecte şi perne pentru a
face acest loc unul plăcut şi îmbietor pentru copii ,pentru a
crea o ambianţă propice creaţiei. În timpul atelierului
scriitorului, copiii pot lucra mai mult dacă în sală sunt
desemnate locuri pentru discuţii, pentru scriere în linişte sau
pentru activitate editorială. Un centru pentru scris este o parte
importantă pentru o sală de clasă şi acesta ar fi bine organizat
deoarece ar permite o mai uşoară evaluare a elevilor.Pentru un
atelier de scriere ar fi necesară aprovizionarea cu mai multe
materiale: hârtie de scris de feluri şi mărimi diferite, plicuri,
creioane, radiere, hârtie de construcţie, hârtie de desen,
cărticele arătătoare, maculatură, carton, coperţi pentru
cărţi, perforator, capsator, liniare, agrafe pentru hârtie
(diferite culori, mărimi), foarfecă, bandă, creioane, carioci (cu
vârful gros şi cu vârful subţire), creioane colorate, creioane
chimice, pensule şi acuarele, dicţionare, lexicon, lipici alb,
corector, dulăpior pentru fişe .Copiii pot avea succes mai mare
şi îşi pot folosi timpul mai eficient dacă se acordă mai mult
timp pentru scris. Acordarea zilnic a 45 minute sau mai mult pentru
atelierul scriitorului ar fi ideal, deoarece scriitorii au nevoie de
timp pentru scris. Ei au nevoie să gândească, să discute, să se
consulte şi să revizuiască. Ei trebuie să ştie că se pot baza
pe un program în timpul săptămânii care este constant. Aceasta
îi ajută să-şi planifice şi să-şi organizeze în avans ceea
ce au de scris săptămânal.
Întâlnirile de grup sunt o cale eficientă şi necesară pentru
a începe un atelier al scriitorilor. Elevii se adună pe un
covoraş formând un grup, şi participă activ la o scurtă
lecţie, la o conversaţie euristică cu învăţătorul.
Întâlnirea trebuie să dureze 5-10 minute. Nelămuririle elevilor
şi întrebările grupului pot fi asemenea adresate în acest timp.
Discuţia se va purta pe baza următoarelor idei •cum se alege un
subiect •etapele în procesul de scriere •materialele
disponibile la centrul de scriere •consultare •probleme de
redactare şi punctuaţie •editarea •ce creează o propoziţie
bună• ce creează un sfârşit bun •evoluţia personajelor
•utilizarea cuvintelor descriptive •probleme de gramatică.
La sfârşitul întâlnirii de grup, este util ca elevii să fi
povestit pe scurt despre ce vor lucra în timpul atelierului
scriitorului. Uneori pot compune scurte povestioare in grup.Prima
etapă în procesul de scriere este ca elevii să efectueze
brainstorming pentru găsirea unor subiecte care consideră ei că
ar putea realiza o poveste bună. Este important ca toţi copiii să
aleagă un subiect care îi interesează astfel încât să se
implice afectiv în elaborarea lucrării lor. Este mult mai uşor
pentru copii să scrie despre un subiect care le este cunoscut sau
care îi interesează. Împărtăşirea experienţelor personale în
timpul întâlnirii de grup ajută la sugerarea ideilor despre care
să scrie elevii. Poate fi vorba despre o vacanţă deosebită pe
care au petrecut-o cu părinţii, o biografie a lor (o temă
favorită a copiilor la această vârstă), o poveste despre un
membru al familiei sau un animal îndrăgit. Elevii vor păstra
permanent în dosarele lor de scriere o listă cu subiecte de care
ar fi interesaţi să scrie în timpul anului. În urma
acestei reflecţii elevii întocmesc lista cu subiectele
preferate.Iată un exemplu de listă cu subiectele de scris
elaborată de o fetiţă de 10 ani, Mihaela Zahari: cărţi, dans,
păpuşi, anotimpuri, prietenia mea cu Ada, eu însămi. Din analiza
listelor tuturor copiilor din clasă au reieşit preferinţele lor.
Astfel, din cei 22 de elevi 6 - pun pe primul loc fapte şi eroi
supranaturali, 5 - familia; 2 - faptele istorice; 5 - animalele; 1 -
natura; 2- propriile sentimente; 1 - jucăriile.
De obicei activitatea de de scriere creativa este privita de copii
cu teama ,cu neincredere,fiind considerata dificila In timpul
activitatii de grup la centrul de scriere m-am bucurat nu numai de
rezultatele exceptionale obtinute de copii ci si de entuziasmul si
bucuria cu care acestia au creat ,au compus ,au colaborat ,au creat
carti.

BIBLIOGRAFIE
1. Atwel, Nancy - In the middle writing, reading and learning with
adolescents, Porthsmith, 1986, U.S.A
2. Burke, Walsh, Kate - Crearea claselor orientate după
necesităţile copiilor de 8,9,10 ani, C.E.D.P. step-by-step,
Bucureşti, 1998, România
3. Popescu, Neveanu, P - Creativitatea în învăţare, Rev. de
ped., 1980, nr.1, România
4.. Roco,M - Comportamentul psihosocial şi creativitatea grupului,
Rev.de psihologie, 1997, nr.3, România
5. Roşca, Al. - Creativitatea gândirii în grup, în volumul
Creativitate, modele, programare, Ed.Ştiinţifică, Bucureşti,
1967, România
6.. Stoica, A –Creativitatea elevilor, E.D.P. Bucureşti, 1983,
România

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN