În cadrul activităților școlare curente apar situații de instruire potrivite pentru a-i învăța pe elevi diverse aptitudini care le lipsesc, cum ar fi: controlarea impulsurilor, cooperarea, rezolvarea conflictelor, etc.
Strategii de dezvoltare a competențelor socio-emoționale, promovate la nivelul programelor de educație socio-emoțională (SEL)
Învăţământ primar | Consiliere si orientare
Propus de: alinadragne | 12.11.2024 17:40 | 171 vizualizări
Goleman aprecizează că lecțiile ce au ca obiective dezvoltarea competențelor socio-emoționale pot fi integrate, în mod firesc, în activitățile didactice cotidiene (2008, 342).
O altă abordare ar fi aceea a implementării strategiilor de dezvoltare a competențelor socio-emoționale în orele destinate disciplinelor din cadrul ariilor curriculare Om și societate (educație civică) sau Consiliere și orientare.
Pentru o mai bună implementare a acestor strategii este necesară crearea unui mediu socio-educațional sănătos din punct de vedere emoțional. Cea mai importantă variabilă în crearea acestui mediu sănătos este felul în care profesorul relaționează cu elevii săi (Phillips, 2014); provocarea constă în a crea un mediu sigur din punct de vedere emoțional. Fără a renunța la statutul său de profesor, cadrul didactic trebuie să-i ajute pe elevi să conștientizeze faptul că el conduce demersul didactic, păstrând legătura cu clasa și stabilind relații cu aceasta. Același autor propune ca la începutul fiecărei zile să se desfășoare exerciții prin care să se stabilească o legătură între elevi, dar și între aceștia și profesor. Un exemplu de astfel de exerciții poate fi o mică autobiografie, pe o temă a zilei sau pe un subiect stabilit de comun acord (altul în fiecare zi) – hobby-uri, filme, sport, etc. Interesul arătat de profesor pentru viața din afara școlii poate întări legăturile ce se stabilesc între cadrul didactic și elevi.
O metodă eficientă, ce vizează dezvoltarea capacității de recunoaștere și exprimare a propriilor emoții, este identificarea felului în care se simt elevii. Atunci când se face prezența, pe măsură ce-și aud numele, elevii pot răspunde cu un număr de la unu la zece (1 însemnând prost-dispus, iar 10 însemnând energie maximă, fericit, etc.). În felul acesta profesorul primește informații despre starea fiecărui elev, fiindu-i mult mai ușor să controleze situația și să-l ajute pe acesta în rezolvarea problemei cu care se confruntă.
În urma studierii mai multor programe de educație socială și emoțională, dezvoltate de câteva organizații (The Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning - CASEL, Six Seconds, Educators for Social Responsibility – ESR) am identificat o serie de strategii ce urmăresc dezvoltarea socio-emoțională a elevilor din ciclul primar. În continuare vom prezenta câteva strategii de dezvoltare a competențelor socio-emoționale propuse de Harrison J. și Breeding K. (2007) în cadrul programului RCCP (Resolving Conflict Creatively Program).
Tema 1: Ajutându-i și apărându-i pe ceilalți – Cum putem deveni eroi
Competențele socio-emoționale vizate în această activitate sunt cele care fac referire la abilitățile de relaționare și de conștientizare socială. Prin această activitate se urmărește conștientizarea faptului că există mai multe modalități de a te raporta la o situație conflictuală prin identificarea, explicarea și implicarea copiilor în cadrul unor strategii de rezolvare a conflictelor. Pe lângă aceste obiective, care sunt vizate în mod deosebit de această activitate, mai pot fi dezvoltate abilități ce țin de comunicare și colaborare în cadrul grupului.
Activitatea presupune parcurgerea mai multor etape, ce vor fi descrise mai departe.
Introducerea în activitate: Elevii sunt strânși în cerc, explicându-li-se ce înseamnă să fi erou – eroii sunt acele persoane care sunt admirate pentru ceea ce sunt, pentru calitățile lor; sunt persoane curajoase și puternice care iau apărarea celorlalți și acționează în mod corect.
Profesorul poate oferi exemple de eroi naționali menționând și faptele pentru care sunt considerați eroi. Eroi pot fi însă și persoane din familie sau din comunitate (vecini, prieteni, etc.); ei sunt acele persoane care încearcă tot timpul să-i ajute pe ceilalți și luptă pentru dreptate și adevăr.
După această introducere, elevii sunt rugați să se gândească la o persoană pe care o cunosc și pe care o consideră un erou (li se oferă timp de gândire), argumentând totodată alegerea făcută. Pentru ca elevii să nu se simtă intimidați, cel care începe discuția poate fi chiar profesorul; următorul elev care va vorbi poate fi ales aleatoriu (se poate folosi o minge ca obiect prin intermediul căruia este desemnată următoarea persoană). Este important ca elevii să nu se simtă constrânși, dacă unii dintre ei aleg să nu împărtășească ideile lor cu ceilalți trebuie să li se respecte alegerea, urmând ca la sfârșit să fie din nou întrebați dacă vor să intervină.
Anunțarea temei: Profesorul anunță tema discuției și activitățile ce vor fi desfășurate – eroii și felul în care îi putem ajuta pe ceilalți (desen –Ajutându-i pe ceilalți!, discuții pe tema acțiunilor ce pot fi desfășurate pentru a-i ajuta pe semeni și de le lua apărarea).
Activitatea 1: Ajutându-i pe ceilalți!
Introducerea în activitate: Eroii fac lumea mai bună deoarece le pasă de ceilalți și îi ajută. Există mai multe căi prin care putem ajuta; dați exemple de câteva lucruri prin care putem face ca familia, școala sau clasa noastră să devină un loc mai bun. Ce putem face pentru a-i ajuta pe ceilalți?
Se transcriu ideile elevilor pe tablă, având ca titlu Modalități prin care poți ajuta. Profesorul îndrumă elevii către idei practice: a folosi împreună rechizitele, a ajuta la curățenie în casă, a nu te certa cu frații, etc.
Se cere elevilor să realizeze un desen în care ei ajută pe cineva, iar la final se poate face din toate desenele o carte ce poate fi intitulată: Învățăm să fim eroi!
Activitatea 2: Apărându-i pe ceilalți!
Elevii sunt strânși din nou în cerc și li se explică faptul că una dintre principalele modalități de a-i ajuta pe ceilalți este de a-i apăra atunci când sunt tachinați, agresați sau sunt tratați nedrept de ceilalți („Dacă vedeți că unul dintre colegii voștri este agresat și tachinat, doar pentru că este diferit, care ar fi modalitățile prin care am putea să-i luăm apărarea?”).
Profesorul va discuta toate răspunsurile, însă le va accentua pe următoarele:
- refuzul de a participa la acțiunea respectivă (tachinare, agresare);
- invitarea persoanei agresate/tachinate să participe la activitățile pe care le desfășori;
- întreabă colegul agresat/tachinată dacă acceptă ca agresorul, după ce își cere scuze, să se alăture activității lor;
- comunică-i agresorului faptul că nu este bine să agreseze pe altcineva („Nu-mi place când te porți în felul acesta cu el!”, „Nu-l mai numi așa!”, „Voi spune unui adult imediat!”);
- împrietenește-te cu persoana care este agresată/tachinată și arată-i că îți pasă de ea: pune-i o mână pe umăr, oferă-i o încurajare, etc.;
- spune unui adult despre acest lucru.
Încheierea activității: Se vor trage concluzii și se va face un rezumat al activității – eroii pot face în diferite moduri lumea mai bună, putem oricând alege să-i ajutăm și să-i apărăm pe cei care au nevoie de noi.
Strategia „Ajutându-i și apărându-i pe ceilalți – Cum putem deveni eroi” poate fi completată de alte activități ce pot fi desfășurate pe această temă. De exemplu, poate fi completată de un joc de rol, în care elevii să interpreteze, în diferite situații, rolurile agresorului și celui agresat, apoi să găsească modalități eficiente de a rezolva conflictul și de a-l ajuta pe cel care are nevoie.
O altă modalitate de implementare a acestei strategii poate fi efectuată în cadrul orelor de literatură în care sunt prezentate întâmplări și fapte ale unor personaje ce pot fi considerate eroi.
Bibliografie:
1.Goleman, D. (2008). Inteligența emoțională. București: Ed. Curtea Veche Publishing
2.Harrison, J., Breeding, K., (2007). Connected and Respected (Volume 2): Lessons from the Resolving Conflict Creatively Program, Grades 3 – 5. Educators for Social Responsibility
http://engagingschools.org/resources/lessons-from-connected-and-respected/
3. ***Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. (2012). 2013 CASEL guide: Effective social and emotional learning programs—Preschool and elementary school edition. Chicago, Illinois.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.