Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Vânătoarea de comori în context şcolar

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: mancas_oana | 28.01.2017 18:41 | Revista cadrelor didactice nr. 36/2017 | 10197 vizualizări

Vânătoarea de comori este o metodă nonformală, activ-participativă, ce presupune o abordare transdisciplinară. Vă invit să o descoperim împreună.

Profesor Oana Simiuc,
Liceul pentru elevi cu deficienţă de vedere „Moldova”

Am să încep prin a spune că îmi iubesc locul de muncă. Îl iubesc pentru că îmi oferă posibilitatea de a-mi folosi imaginaţia şi creativitatea pentru a găsi cele mai potrivite metode de învăţare, metode care să stimuleze interesul şi motivaţia elevilor pentru activităţile educative şi să le dezvolte potenţialul cognitiv şi creativ. O astfel de metodă este vânătoarea de comori, o metodă nonformală, activ-participativă, ce a avut un real succes în rândul elevilor cu care lucrez. Ea constă în simbolizarea sub formă de joc cu mai multe probe a unor situaţii din viaţa reală sau fictivă, în care elevii au ocazia să-şi dezvolte competenţe cognitive, afective şi sociale prin exersarea unor demersuri, comportamente, stări şi convingeri. Folosită ca metodă didactică, vânătoarea de comori presupune o abordare transdisciplinară, probele şi indiciile folosite de cadrul didactic fiind inepuizabile şi depinzând doar de imaginaţia acestuia.
Pentru realizarea unei vânători este nevoie ca profesorul să creeze cadrul de poveste şi să menţină povestea prin crearea unor elemente de decor, acestea în funcţie de tematica aleasă. De-a lungul timpului elevii mei s-au transformat în piraţi ce căutau aurul pe o insulă pustie, spiriduşi ce căutau comoara zânelor, super eroi care au salvat iepuraşul de Paşte, copii ce au salvat pământul prin gasirea unor seminţe magice (pe care le-au plantat în curtea şcolii), detectivi angajaţi să găsească un obiect furat, prizonieri ce trebuiau să lupte pentru a-şi recăpăta drepturile. Bineînţeles, avem nevoie de câteva indicii pe care elevii le vor primi/găsi după realizarea sarcinilor, probelor propuse. Probele folosite într-o vânătoare de comori pot fi extrem de variate şi din diferite domenii şcolare. De exemplu pentru exersarea numeraţiei au avut următoarea sarcină: „Eşti isteţ,/ Mi-ai spus chiar tu,/ Dar te voi testa acum/ La masă vă aşezaţi/ Fişa de o completaţi/ Alt indiciu o să aflaţi!”. Elevii aveau de completat o fişă astfel încât fiecare paianjen să aibă câte opt picioare. Dacă rezolvau corect sarcina, primeau următorul indiciu şi erau cu un pas mai aproape de comoară. De asemenea ei pot învăţa cum să folosească harta sau o busolă, una din probele folosite de mine cerându-le să descopere următorul indiciu în cel mai nordic punct al şcolii sau în funcţie de anumite simboluri desenate pe o hartă. Am folosit probe ce presupuneau rezolvarea unor probleme matematice prin diferite metode predate la clasa (Aflaţi anul în care România devine regat ştiind că prima şi ultima cifră sunt egale, celelalte două tot egale iar suma celor patru cifre ale anului este egală cu 18. Adunaţi cifrele anului până obţineţi un număr de o cifra şi veţi afla în ce clasă se află următorul indiciu.), probe de analiză gramaticală (Identificaţi complementele circumstanţiale din textele de mai jos pentru a descoperi unde este ascuns următorul indiciu. Ex: Noe privea afară. Fulgii jucăuşi se aşezau pe pervazul geamului formând un strat pufos.) sau exersarea comunicării în limba engleză (folosind ruleta literelor ameţite sau o criptogramă, descifrau mesajul secret, o propoziţie în limba engleza care trebuia tradusă pentru a găsi următorul indiciu). Se pot introduce şi activităţi fizice sau logice, ghicitori, probe amuzante, de căutare într-un spaţiu delimitat, probe de argumentare, de interpretare a unor simboluri, de creaţie sau completare a unor puzzle-uri.
Comoara este şi ea foarte importantă, fie că este vorba despre dulciuri, diplome de super eroi, seminţe de flori, monede de 5 şi 10 bani pe care le-au folosit pentru a cumpăra o boxa pentru calculatorul clasei. Instrucţiunile sunt prezentate la începutul activităţii pentru a clarifica diferite aspecte. În final importantă este ieşirea din rol şi folosirea debriefing-ului.
Pentru exemplificare voi prezenta o activitate desfăşurată în timpul programului Şcoala Altfel, cu ajutorul colegilor mei:
Vânătoare de comori în contextul drepturilor copilului
Obiectivele au fost dezvoltarea unui spirit de echipă în cadrul grupurilor formate şi conştientizarea participanţilor asupra importanţei drepturile copilului.
Pentru vânătoarea de comori s-a folosit ca tematică „răpirea piraţilor”. Profesorii s-au deghizat în piraţi (steag de piraţi, săbii, eşarfe, petic pentru ochi). „Piraţii” au intrat în sala de lucru şi au „răpit” tot grupul, legând cu sfoară participanţii în echipe de 3 elevi. După ce grupul a fost legat, a fost dus la punctul de control. Acolo „piratul şef” le-a explicat că tocmai le-au fost luate toate drepturile, iar pentru recuperarea drepturilor ei sunt nevoiţi să treacă prin 9 probe de foc. În acelaşi moment toate echipele au primit câte o instrucţiune pentru a ajunge la un indiciu. „Prizionerilor” li s-a explicat că sunt nevoiţi să lupte pentru drepturile lor. Şi astfel a început cursa pentru eliberarea drepturilor! Pe parcursul întregului exerciţiu, persoanele din echipă erau legate cu sfoară. În momentul în care o echipă a trecut prin toate probele cu succes, persoanele erau eliberate (li se tăia sfoara cu care erau legaţi) şi echipa a primit câte un document referitor la drepturile copilului. Fiecare echipă începe cu o probă diferită. După fiecare probă se întorc la turnul de control pentru a demonstra că au rezolvat proba şi pentru a primi un nou indiciu dar şi un bileţel cu unul din cele nouă drepturi. Exemple de probe şi indicii:
1. Dreptul la familie: reprezentaţi printr-un desen următorul mesaj:
„Cea mai mare minune din univers este familia.”
2. Dreptul la nutriţie: Fă o omletă!
Caută ouăle (Kinder) în grădina din faţa şcolii, partea dreaptă/stângă. Găseşte-le pe toate 5 şi vei primi un nou drept. (ouă kinder vor fi ascunse în iarbă)
3. Dreptul la asistenţă medicală; mesaj secret-criptogramă prin care vor descoperi următorul mesaj:
Prima bogăţie este sănătatea. Când nu mă ai, de unde mă iei? (vor ajunge la cabinetul medical unde vor primi un nou drept)
4. Dreptul la participare
Dragoş este elev în clasa a V-a şi doreşte să facă parte din echipa de footbal a şcolii. Părinţii se împotrivesc, considerând că activitatea suplimentară l-ar împiedica să înveţe. Găsiţi argumente solide pentru a susţine punctul de vedere al lui Dragoş.
5. Dreptul la nume şi naţionalitate: Poezie
Compune o strofă folosind cel puţin 4 din următoarele cuvinte: nume, ţară, român, mândru, tradiţii, familie, etnie, iubesc, dreptul, România.
6. Dreptul la protecţie: Poze
Realizaţi trei poze cu trei profesori îmbrăţişând pe câte unul dintre voi.
La finalul experienţei, după ce fiecare echipă a trecut prin fiecare probă va exista un moment de procesare a experienţei: Cum v-aţi simţit? Cum a fost să fiţi legaţi în tot acest timp? Care a fost cea mai dificilă etapă a acestui exerciţiu şi de ce? Despre ce drepturi ale copilului a fost vorba în acest exerciţiu? (se discută pe larg despre fiecare drept) Vi s-a spus că la final veţi găsi o comoara, pot fi comparate drepturile voastre cu o comoara? Se va citi cu o scurtă istorioară despre călătoria drepturilor copilului cu un balon cu nacelă. Pentru ca balonul este în pericol de a se prăbuşi, li se cere copiilor să renunţe pe rând, la drepturile care nu li se par importante. Se va evidenţia la sfârşitul discuţiei că nu se poate renunţa la niciunul din drepturile care se află în balon.
Ca avantaje ale folosirii acestei metode putem enumera faptul că activizează elevii din punct de vedere cognitiv, afectiv şi acţional, presupune angajare individuală dar şi comunicare şi interacţiune între coechipieri (asumarea de răspunderi în cadrul grupului, delegarea de responsabilităţi), implicare şi creativitate în dezlegarea misterelor şi rezolvarea diferitelor probe, concurenţă între echipe prin parcurgerea contra timp a unor trasee comune, le antrenează spiritul de observaţie şi capacitatea de interpretare a informaţiilor. Faptul că este o metodă mai greu de aplicat (deşi activitatea durează relativ puţin, proiectarea şi pregătirea sa cer timp şi efort din partea cadrului didactic) şi apariţia unor blocaje emoţionale în preluarea şi interpretarea rolurilor de către elevii mici reprezintă principalele dezavantaje ale folosirii vânătorii de comori.
Bucuria mi-a fost mare în ziua în care, intrând în clasă, am observat că toţi elevii lipseau iar pe catedră, frumos aranjat, am gasit un plic. Ce am gasit în el? Vedeţi şi dumneavoastră în poză!!! Tind să cred că obiectivele au fost îndeplinite...

Surse de inspiraţie:
www.nonformalii.ro
www.didactic.ro

Comentarii (1)

0 0

30.12.2019 17:32 emilian2000

Buna ziua, cu plăcere și nemărginită bucurie am citit articolul dumneavoastră.
Mai jos este aplicația din GooglePlay, pe care o folosim în cadrul unui concurs asemănător.
(https://play.google.com/store/apps/details?id=com.comoara.scoalamironneagu)

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Vocea profesorilor

Ce întrebări i-aţi pune unui specialist în predarea-învăţarea-evaluarea online? Echipa Didactic va obţine răspunsurile pentru dvs!

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN