Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Manualul de evaluare internă a calităţii educaţiei

Manualul de evaluare internă a calităţii educaţiei a apărut la finele anului 2012 şi a fost realizat în cadrul proiectului cu ID 55668 de către ARACIP Bucureşti.Pentru o bună înţelegere de către un public larg, la nivel naţional au fost selectate un număr de 200 şcoli pilot precum şi 200 de experţi pe termen scurt pentru aplicarea/verificarea funcţionalităţii manualului dar şi a aplicaţiei informatice aferente - o noutate în domeniu.

Judeţul Covasna este reprezentat în pilotarea acestui proiect de două unităţi şcolare: Şcoala Nicolae Bălcescu din Întorsura Buzăului şi Şcoala Ady Endre din Sfântu Gheorghe. După un curs de formare la Miercurea Ciuc, experţii celor două unităţi aveau sarcina de a experimenta funcţionalitatea aplicaţiei informatice timp de trei luni, prin întroducerea unor date exacte la baza de date a şcolii, cel puţin 5 activităţi de îmbunătăţire a calităţii şi 5 activităţi de evaluare a calităţii la nivelul unităţii. În perioada următoare va continua acest proces de pregătire , grupul ţintă fiind compus din cadre didactice din CEAC. Constituie noutate faptul că fiecare nivel dintr-o unitate este evaluat separat, realizarea indicatorilor de performanţă fiind obligatorie  la nivel preşcolar, primar sau gimnazial.

Când vorbim de calitate , adesea se pune o întrebare extrem de importantă: Ce este de fapt calitatea in educatie? Tone de hârtie, dosare  la care nu se uita nimeni , o sarcină care ne ia mult timp?

Răspunsul poate fi multiplu....dar înainte de toate, este atitudinea ta!

Orice activitate de asigurare sau de evaluare a calităţii trebuie să aibă ca scop îmbunătăţirea muncii depuse, reflectată în rezultatele elevilor . “Valoarea adăugată” şi ,,valoarea creată “ trebuie să fie scopurile esenţiale ale activităţii şcolare.

Din punct de vedere metodologic, “drumul” care trebuie parcurs pentru a adăuga sau pentru a crea valoare,este numit ,,cercul calităţii” sau ,,cercul Deming”,care cuprinde patru etape esenţiale,concretizate prin:

  • Planificare  – prin planul de îmbunătăţire a calităţii
  • Realizare    – prin activităţi realizate efectiv
  • Evaluare     -prin RAEI
  • Revizuire   - prin judecarea rezultatelor evaluării, reflecţia asupra lor şi decizia privind priorităţile de dezvoltare, negociată cu principalele părţi interesate

Parcurgand pasii de mai sus, se asigură acea spirală a îmbunătăţirii continue a calităţii…

Realizarea planificării este un pas extrem de simplu: punctele slabe înregistrate în RAEI devin automat ţinte de îmbunătăţit pentru anul şcolar următor. Acest lucru nu înseamna că alte activităţi nu pot fi cuprinse în planificare. Noua aplicaţie permite întroducerea unui număr nelimitat de activităţi, cu condiţia ca obiectivele urmărite să fie SMART. Activităţile  prevăzute în planificare pot avea durate diferite de timp - o zi sau chiar un an, dacă vorbim de proiecte mari. În momentul realizării unei activităţi se completeaza aplicaţia informatică, iar toate activităţile de îmbunătăţire sau evaluare a calităţii vor fi geenerate automat în RAEI. Astfel, în luna septembrie nu ne rămâne decât şă analizăm cu atenţie dovezile existente, să judecăm rezultatele obţinute, să luăm decizii corecte pentru viitor şi să stabilim calificativele acordate.Toate acestea fiind îndeplinite, se închide aplicaţia informatică iar rezultatul muncii noastre apare în RAEI.

Experienţa mea personală în domeniul asigurării calităţii arată că în general toate cadrele didactice sunt preocupate de primele trei etape; se planifică materiile de învăţământ, activităţile  extraşcoare, se întocmesc programe şi proiecte diverse. Nici cu realizarea celor planificate nu sunt probleme în cele mai multe cazuri. Evaluările iniţiale, sumative sau cele finale există în dosarele cadrelor. Dar ce facem cu rezultatele constatate? De cele mai multe ori acestea rămân la nivelul unor statistici, tabele sau procese verbale….Problema cea mai mare în asigurarea calităţii se regăseşte în etapa de revizuire. Această ,,finalizare” are carenţe serioase, deci aici trebuie să se lucreze mai mult.

O altă problemă des întâlnită este nemulţumirea cadrelor, a factorilor de decizie faţă de calificativele obţinute în REAI. Se pune deci întrebarea: Calificativele înregistrate în RAEI în ce măsură reflectă realitatea existentă la nivelul unităţii??

Am fost obişnuiţi/sau trăim cu impresia că totul trebuie să fie de FB…Dacă studiem cu atenţie manualul de evaluare internă , indicatorii şi descriptorii de performanţă , putem înţelege că un calificativ de BINE trebuie să reflecte îmbunătăţiri serioase faţă de nivelul de autorizare, iar pentru FOARTE BINE trebuie demonstrată acea valoare adăugată care s-a înregistrat în timpul anului în rezultate concrete, clare, măsurabile.Lucruri mărunte fac adesea diferenţa.

De cele mai multe ori este extrem de greu să demonstrăm rezultatele muncii noastre, chiar pornind de la nivelul de planificare. Chiar dacă s-a insistat foarte mult, unele documente ale cadrelor, catedrelor nu sunt avizate  şi înregistrate la unitatea de învăţământ. La o evaluare externă acestea pot fi declarate nule. Păstrarea documentelor, ale dovezilor este haotică. La toate cursurile de formare am propus ca la nivelul fiecărei catedre/fiecărui nivel, documentele să fie grupate pe categorii-astfel să avem dosar cu planificări, cu proiecte educaţionale, asistenţe la lecţii, rezultate ale elevilor, tabele cu elevii problemă,etc. Astfel va fi foarte uşor să verificăm activitatea derulată în timpul unui an şcolar. Se ştie că unitatea trebuie să aplice proceduri pentru diverse categorii de activităţi/domenii. Problema este mulţimea de proceduri care nu folosesc nimănui, nu reflectă o realitate întălnită de unitatea de învăţământ sau chiar dacă ele există, nu sunt cunoscute de către beneficiari ori cadre didactice. De foarte multe ori , pierdem din vedere esenţialul-tot ceea ce facem în unitate, trebuie să aibă ca scop îmbunătăţirea calităţii.Orice activitate depusă care nu dovedeşte o valoare adăugată, trebuie să fie abandonată, deoarece consumă inutil resursele pe care le avem. Poate de asta avem impresia că lucrăm de dragul dosarului , al planificării …

De aceea, evaluarea trebuie să fie sinceră iar dovezile care se constituie în rezultate ale evaluării trebuie să ateste existenţa calităţii în unitate.Să nu ne fie frică de calificativele obţinute ! O problemă identificată şi asumată este dovada cea mai bună a calităţii. Dacă această problemă s-a depistat la rezultatele elevilor iar noi propunem 10 ore de consultaţii, după care se observă un progres ,în termenii calităţii avem valoare adăugată.
Îmbunătăţirea procesului de obţinere, colectare şi prelucrare a datelor trebuie să fie o preocupare permanentă la nivelul întregului unităţi , nu numai al membrilor CEAC.

,,Calitatea trebuie înţeleasă drept măsura standardizată a excelenţei pe care beneficiarii o stabilesc pentru anumite servicii educationale de calitate, iar şcoala trebuie să ofere acel program aşa cum a fost definit de către beneficiari. Calitatea este asigurată de şcoală, dar este definită de beneficiarii direcţi.”(Iosifescu-Manual de evaluare internă)

Manualul de evaluare internă a  calităţii elaborat de ARACIP prezintă pe înţelesul tuturor paşii pe care avem de parcurs în implementarea cercului calităţii. Pe lângă explicaţiile clare ,sublinierile autorilor sau unele semne grafice folosite fac ca manualul să fie accesibil, clar şi să constituie un punct de plecare chiar şi pentru un începător.

Vă invit să îl studiaţi !

 

Bibliografie:

  • Constantin Şerban Iosifescu– Manual de evaluare internă a calităţii educaţiei
  • Legislaţia calităţii
  • Proiecte strategice ale ARACIP Bucureşti

Prof.  Gruman Rozalia
Formator ARACIP
Şcoala Gimnazială Ady Endre
Sfântu Gheorghe/ Covasna

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN