Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Articolul 1

Adica ritul de iesire si, respectiv, intrare in liceu, ultimul rebotezat „testare nationala”.

Iata un nou prilej pentru politicieni sa-si puna poalele in cap, pentru jurnalisti cu formatie incerta sa pontifice despre binefacerile educatiei, pentru sindicalisti din sistem cu gramatica ezitanta sa faca ping-pong cu procentele de PIB, iar pentru diversi alti tipi sa ocupe ecranele cu plicticosenii despre Agenda Lisabona si investitia in factorul uman.

Doua-trei scandaluri mici vor da prilejul ministrului sa-si arate intransigenta, fara ca neaparat sa inteleaga despre ce e vorba. Apoi lucrurile se vor linisti din nou, pana la amenintarea cu greva din toamna, cand se face bugetul pe 2008.

Dar e interesant sa privesti de aproape oferta educationala, unde multe ciudatenii sar in ochi. In padurea de colegii nationale rasarite precum ciupercile dupa ploaie (ex.: Colegiul Tehnic de Material Rulant) cu greu mai deosebesti fostele scoli secundare, desi cursurile lor nu s-au schimbat cu vremea decat, probabil, prin diluare.

Pe cine vrem noi sa pacalim cu titulaturile astea pompoase, sau prin botezarea unor scoli de meserii si licee industriale cu numele lui Eliade, Nichita Stanescu, Petru Maior sau a diversi pictori si sculptori inocenti? O fi asta o strategie aspirationala sau o incercare de a crea traditie, lustru si atasament? Daca da, ea este ridicola, iar cele cateva asezaminte bucurestene care si-au pastrat numele onest de Grivita, Viilor sau Mecanica Fina imi par de apreciat.

De-a dreptul uimitor este insa modul cum s-a intins ca focul in prerie profilul „matematica-informatica”, simplu sau la bilingv. Cu greu mai gasesti in Capitala vreun liceu prapadit care sa nu-l aiba. Toate grupurile scolare care au putut si-au tras de la minister clase de „mate-info”, asa cum satele isi trag teava de gaz, inclusiv Liceul teologic adventist si Liceul PTTR (scuze, Colegiul Tehnic de Posta si Telecomunicatii... etc.).

Una din doua: ori 30% dintre copii au dezvoltat brusc capacitati neobisnuite de abstractizare si vor sta urmatorii patru ani facand la greu ecuatii si programare, caz in care Romania va intra in Guinness Book; ori avem aici o mica frauda intelectuala a conducerilor, disperate sa atraga clienti, frauda tolerata de minister, similara cu vanzarea de produse falsificate, ceea ce nu va duce decat la confuzie si inflatie de diplome fara acoperire. Cum in 2006 la multe dintre aceste clase de top „mate-info” s-a intrat cu medii intre 5 si 6, e clar care ipoteza e mai plauzibila.

Ideea in sine de „informatica intensiv” ca obiect principal de studiu la varsta de 15-16 ani tradeaza o viziune gresita, de sorginte sovietica: un fel de proletcultism mai subtil, high-tech, dar care, ca si cel agroindustrial, esueaza in a deosebi educatia generala de invatarea unei meserii.

Rostul celei dintai, la nivel de liceu, este de a da o deschidere catre fundamentele culturii si stiintei universale. La profil real (titulatura disparuta, n-am inteles de ce) asta se face cu matematica si stiintele naturii (fizica, chimie), iar la uman cu filologie, istorie si celelalte. Cine are chef, merge apoi la diverse facultati unde va face si programare: o ocupatiune perfect onorabila, dar care nu trebuie fetisizata si transformata in sport popular gen Daciada, ca nu ne crede nimeni si ne facem de ras.

Culmea, asta se intampla intr-un moment cand economia se diversifica, iar specializari de inginerie chimica si bio incep sa fie mai cautate pe piata (deci, mai bine platite) decat scrierea de linii de cod.

Astfel de mutatii vor avea loc de trei-patru ori intr-o viata de om. Pentru ce sa-i incui de mici pe elevi intr-o profesie, fie ea si de programator, doar pentru ca niste tipi educati la scolile socialiste de ucenici, aflati acum prin ministere, au impresia ca asa ajunge Romania competitiva: tiparind cat mai multe diplome cu calificari sexy pe ele, chit ca detinatorii lor abia silabisesc, cred in horoscoape, creme de slabit sau in faptul ca iti cresc sase degete in somn daca ai mancat soia modificata genetic?

Personal, nu m-as baga in discutie daca n-as avea un interes direct si egoist. Mi-e pur si simplu teama ca cei 220.000 de copii care incep acum clasa a IX-a (la mate-info si celelalte) vor fi prea nauci, analfabeti stiintific si neproductivi pentru a ne putea plati pensiile noua, generatiei masive de 550.000 de ceausei intrati la liceu prin 1982-’83, la varsta cand vom fi niste batrani senili.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN