Modalităţi de organizare a activităţilor de învăţare prin utilizarea lecţiilor computerizate
„Să recâştigăm şi să mărim interesul elevilor pentru şcoală”
Autor: prof. Laurenţiu Roşu, Şcoala nr. 6 „Nicolae Titulescu” Constanţa
Domnul profesor Laurenţiu Roşu a terminat Universitatea Bucureşti, Facultatea de Fizică Tehnologică şi a început cariera didactică în 1996, la Liceul "Tomis" din Constanţa. După 11 ani de experienţă didactica, lucrează la Şcoala nr. 6 "Nicolae Titulescu" din Constanţa, ca profesor cu gradul didactic II.
În cei 11 ani de când lucrez în învăţământ am încercat mereu să îmi apropii elevii, să îi ajut să înteleaga materiile pe care le predau(fizica şi informatica), să îmi organizez orele de fizica astfel încât elevii să vina cu plăcere la ele, şi să descopere atât adevărurile stiintifice, cât şi, mai ales , plăcerea de a învata. Dar n-a fost totdeauna uşor, şi pot să spun ca în aceşti 11 ani am întâmpinat multe dificultati, în general datorita unui interes relativ scăzut pentru şcoala al unora dintre elevi. Am considerat atunci, ca cel mai important lucru ar fi recâştigarea interesului elevilor pentru şcoala, prin sporirea accentului practic şi atractivitatii orelor de studiu, prin utilizarea unor mijloacelor multimedia, a calculatorului, şi noi strategii didactice : o modalitate de organizare a activitatilor de învatare trebuie să permită elevului să vizualizeze fenomenul fizic studiat, să atragă atenţia elevului, să asigure interactivitatea, elevul să participe activ la lecţie, să fie „antrenat” în activitatile desfasurate, şi, în acelaşi timp demersul stiintific să fie cât mai riguros, dar şi apropiat de viata de zi cu zi şi de practica, pentru ca elevii să înteleaga ca fizica, şi disciplinele predate în şcoala, au o mare aplicabilitate în viata şi în tehnica, şi ca nu reprezintă doar un domeniu teoretic.
O astfel de modalitate de organizare a activitatilor de învatare am încercat-cu rezultate bune- prin îmbinarea metodelor bazate pe utilizarea aparaturii de laborator, a reţelei de calculatoare şi a tablei şi cretei – toate în acelaşi laborator dotat fie cu reţea de calculatoare fie cu un singur computer, dar cu proiector, sau în laboratorul AEL, dar înzestrat şi cu aparatura de laborator necesara orei de fizică. Un element esenţial al acestei modalităţi de organizare a activităţilor de învatare este constituit de utilizarea unui nou sistem de lecţii computerizate, care se derulează pe monitoarele elevilor ( sau pe planşa proiectorului).
În scopul îmbunatatirii activitatilor didactice, şi pentru crearea acestui nou sistem de lecţii computerizate, am iniţiat şi desfasurat proiectul: „Cartea Virtuala de Fizica în format informatic” constând în crearea unor seturi de lecţii computerizate pentru toate clasele de gimnaziu sau liceu, cu experimente virtuale, animaţii, simulări computerizate concepute pentru a mări interesul elevilor pentru fizică şi pentru şcoală, aceste lecţii fiind atractive pentru elevi şi facilitează înţelegerea fizicii, stimulează gândirea, îmbina utilul cu plăcutul. Lecţiile create sunt publicate pe situl educaţional www.didactic.ro, astfel devenind accesibile tuturor profesorilor (şi elevilor) din tara. Până în prezent, prin intermediul www.didactic.ro, am oferit profesorilor de fizica aproximativ 100 de lecţii computerizate, aceste seturi de lecţii pot fi utilizate ca un manual de fizica computerizat, disponibil gratuit. Aceste lecţii computerizate de pe www.didactic.ro au fost utilizate (predate) de numeroşi profesori din tara, remarcabilă fiind reacţia pozitivă a elevilor, care au apreciat aceste lecţii. în urma publicării lecţiilor am primit numeroase mesaje email de la elevi sau de la parintii elevilor cărora, profesorii lor le-au predat lecţiile computerizate, din care am înţeles ca se bucura de acest mod de învatare, şi, în numeroase cazuri , mi-au fost solicitate chiar şi alte astfel lecţii de către elevi din diverse şcoli sau licee din tara, ceea ce dovedeşte ca interesul elevilor pentru şcoala încă exista, şi poate fi chiar mărit.
Aceste lecţii computerizate respectă metodica predării, şi rigoarea stiintifica, în plus facilitează înţelegerea şi sunt atractive încât elevii încep să înveţe cu plăcere fizica. Astfel, se îmbină plăcutul cu utilul.
De notat că se poate utiliza cu succes calculatorul la toate disciplinele şcolare, nu numai la fizica sau informatica.
În plus, calculatorul mai poate fi utilizat şi pentru crearea unei „Biblioteci virtuale”. Am iniţiat un astfel de proiect, prin care elevii învaţă să creeze prezentări Powerpoint despre diverse domenii culturale, ştiinţifice sau artistice şi despre oamenii de cultura sau de ştiinţă români. Elevii culeg şi sintetizează informaţii despre cultură, artă, ştiinţă, sau despre tradiţiile culturale românesti (şi nu numai). Astfel, elevii învaţă să devină creativi, cu ajutorul calculatorului.
Cred ca este extrem de necesar să intervenim cu noi tehnici de predare, pe baza utilizării noilor tehnologii, şi a calculatorului, pentru a câştiga interesul elevilor pentru şcoala. în plus programul Ministerului Educaţiei de dotare a şcolilor cu calculatoare performante, conectate în reţea şi conectate la Internet a reprezentat o investiţie extrem de mare şi, pentru a fi exploatată la adevărata valoare consider utilă realizarea lecţiilor computerizate şi a softurilor educaţionale.