Utilizarea dispozitivelor mobile la orele de matematică
Această lucrare conține reflecții pe marginea cursului “Creative Use of Tablets in Schools” (Utilizarea creativă a tabletelor în școli) de la European Schoolnet Academy, încercând să răspundă la întrebările “de ce” și “cum” să folosim dispozitivele mobile în educație, precum și exemple concrete din activitatea proprie despre cum le putem folosi în orele de matematică.
Utilizarea tehnologiei în școli are ca pas logic folosirea nu numai a computerelor (desktop-uri și laptop-uri) ci și a dispozitivelor mobile (tablete și smartphone-uri). Printre motivele utilizării dispozitivelor mobile în ore se numără: larga răspândire a acestora în rândul elevilor (aproape fiecare elev are deja un smartphone sau/și o tabletă), obișnuința elevilor de a le folosi (elevii folosesc curent diferite aplicații pe smartphone-uri) și, nu în ultimul rând, dezvoltarea foarte mare a aplicațiilor educaționale care, odată instalate pe tablete sau smartphone-uri, pot fi folosite independent de conexiunea la internet.
Unul dintre cele mai importante motive ale utilizării acestor dispozitive este legat tocmai de mobilitatea acestora, ele putând fi folosite în orice sală de clasă, nu numai în laboratorul de informatică, sau pot fi folosite pentru activități în afara școlii, în curtea școlii, în muzee, parcuri, excursii școlare și altele. Aceste dispozitive sunt ușoare, de dimensiuni reduse, au autonomie și pot fi transportate și folosite cu mare ușurință. Ele permit elevilor să fie mai activi și mai autonomi în procesul de învățare, favorizând individualizarea și diferențierea învățării.
Folosirea dispozitivelor mobile la orele de matematică motivează elevii și îi determină să fie mai angajați în procesul învățării. Folosirea aplicațiilor (apps) de pe dispozitivele mobile, îi conectează mai mult cu matematica aplicată, îi face să fie mai creativi și le oferă oportunități pentru activități colaborative, activități în grup (în clasă dar și în afara clasei, la teme sau proiecte școlare), pentru învățarea reciprocă (peer-learning) și pentru primirea de feed-back de la profesor.
Folosirea dispozitivelor mobile în școli trebuie să facă față și unor provocări sau piedici. În general școlile nu oferă tablete sau alte dispozitive mobile în scop educational, deci activitățile trebuie făcute pe echipamentele personale ale elevilor (așa numitul BYOD, “Bring Your Own Device”). În practica mea am întâlnit situații în care nu toți elevii au putut aduce dispozitive mobile și, pentru a fi pregătită pentru astfel de situații, am întotdeauna dispozitivele mele personale de rezervă. O altă piedică ar putea fi lipsa de rețea de internet mobilă (wireless) în școli. Această problemă poate fi rezolvată dacă se folosesc aplicații care pot fi descăacate anterior de către elevi și folosite independent de conexiunea la internet. O altă piedică ar putea fi pregătirea profesională a profesorilor în acest domeniu. Pînă în prezent, profesorii care folosesc tehnologiile mobile se documentează singuri, inclusiv prin cursuri online și se bazează pe experiența proprie privind utilizarea dispozitivelor și aplicațiilor mobile.
Printre provocările folosirii dispozitivelor mobile în școli se numără și dificultatea de a convinge elevii să le folosească în timpul orei numai în scop educațional. De aceea profesorii trebuie să formuleze reguli foarte clare și să observe cu atenție și vigilență cum folosesc elevii dispozitivele mobile în timpul orei. De asemenea, profesorii trebuie să pregătească foarte bine aceste activități, să le dea elevilor sarcini clare și feed-back, să folosească aceste activități pentru a face elevii mai activi și mai angajați în procesul învățării și a le facilita învățarea în contexte cât mai diferite.
Folosirea dispozitivelor mobile la orele de matematică are de înfruntat problema lipsei de timp. Cum programa este încărcată iar elevii au de pregătit examene importante, nu avem prea mult timp pentru astfel de activități. De aceea profesorii trebuie să încerce să integreze cât mai bine aceste activități în programa școlară și în activitatea la clasă, astfel încât elevii să poată beneficia și să fie ajutați de aceste activități.
Activitățile se pot împărți în trei categorii: realizarea de produse ale activității, învățarea colaborativă și învățarea personalizată.
Pentru realizarea unor produse sau rezultate concrete în urma activității există foarte multe aplicații. Printre aplicațiile folosite de mine și care au fost bine primite de elevi se numără: PowToon pentru crearea de prezentări și animații, Kahoot pentru crearea și aplicarea de teste, chestionare, discuții, Socrative pentru teste și jocuri, Geogebra, aplicație de geometrie dinamică, pentru a înțelege geometria în mod interactiv, Mindomo pentru crearea de hărți conceptuale, Glogster pentru crearea de afișe, Animoto pentru scurte video-uri, Kizoa pentru prezentări online si altele.
O scurtă secvență a orei de matematică, fie pentru reamintirea cunoștințelor anterioare, fie pentru fixarea cunoștințelor nou dobândite, poate consta în rezolvarea de teste online, fie făcute cu Socrative sau Kahoot, fie existente deja online. Avantajul acestor teste online este că oferă feed-back imediat, elevii putând ști instantaneu dacă au răspuns sau nu corect și care este răspunsul corect. Foarte apreciate de către elevi sunt mai ales testele realizate cu aplicația Kahoot, care le permite să folosească telefoanele mobile pentru a răspunde. Elevii pot face chiar ei astfel de teste și să le propună colegilor. Geogebra, care are o versiune pentru dispozitive mobile, poate fi folosită în orele de geometrie pentru ca elevii să-și creeze singuri contextele din lecție și să le folosească în mod dinamic pentru a înțelege geometria. Aplicația Mindomo poate fi folosită în lecțiile de recapitulare, elevii putând crea hărți conceptuale pe care le pot realiza în colaborare și apoi să le prezinte colegilor. În cazul unor proiecte, elevii pot realiza diferite produse pe care apoi să le prezinte cu ajutorul unei imagini interactive realizate cu Thinglink.
Activitățile în grup, activitățile colaborative, pot fi facilitate de folosirea dispozitivelor mobile. De exemplu, pentru a realiza un proiect, elevii pot face fotografii, nota idei, înregistra discuții, filma diferite contexte și apoi pot realiza împreună o prezentare a rezultatelor proiectului folosind Padlet, Thinglink, Glogster sau Google Doc. Comunicarea poate fi ușor realizată, chiar în proiecte internaționale, prin Skype, Hangouts sau Twinspace, folosind dispozitivele mobile.
Învățarea personalizată poate fi facilitată de asemenea de dispozitivele mobile. Elevii pot lucra pentru a culege informații, a rezolva teste sau alte sarcini în ritmul lor, aplicațiile dând profesorului informații valoroase despre nivelul de înțelegere și de însușire a cunoștințelor pentru fiecare elev.
În activitatea mea am folosit de asemenea dispozitive mobile pentru a participa la evenimente internaționale cum au fost: “Hour of Code” (Ora de programare), “Ziua Siguranței pe Internet” sau “Experimentul lui Eratostene”, folosirea dispozitivelor mobile facilitându-le elevilor participarea la aceste evenimente.
Profesor Maria Petrescu
Școala Gimnazială nr. 195, București
Bibliografie
http://www.europeanschoolnetacademy.eu/web/tablets-in-schools