Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Activităţile didactice şi dimensiunea de gen, Prof. Nicoleta Tătulea, Liceul Teoretic Nicolae Cartojan, Giurgiu

Având în vedere principiul egalităţii de şanse, promovat de societatea modernă, bărbaţii şi femeile sunt liberi să-şi dezvolte abillităţile personale, să aleagă profesia care li se potriveşte, fără a fi constrânşi de stereotipurile de gen.

De-a lungul vremii, familia, şcoala, religia, politicile sociale, cultura, mass-media au influenţat asumarea rolurilor sociale de către indivizi, în funcţie de faptul că sunt barbaţi sau femei.

Într-o societate modernă, aflată în plină evoluţie, caracterizată prin mobilitate economică, politică şi culturală, avem nevoie de o educaţie dinamică, formativă. De aceea, consider că este vital ca şcoala românescă să înceapă implementarea noilor teorii educaţionale dacă doreşte să corespundă noii realităţi sociale.

Şcoala joacă un rol important în procesul de conştientizare a trăsăturilor de gen, masculine sau feminine şi trebuie să ghideze demersul educativ după nevoile personale de învăţare ale fetelor şi băieţilor, astfel încât să le asigure acestora şanse egale de dezvoltare.

Profesorului îi revine rolul de a oferi contexte de învăţare diferenţiate pentru fete şi băieţi, ţinând cont de abilităţile cognitive ale acestora, pentru a facilita şi îmbunătăţi procesul de dezvoltare cognitivă.

Aria curriculară Limbă şi comunicare poate oferi elevilor contexte prin care aceştia să anuleze prejudecăţile de gen şi să-şi construiască o personalitate autonomă, înzestrată cu o gândire critică şi creativă.

Mă declar adepta aplicării teoriei inteligenţelor multiple, precum şi a inteligenţei emoţionale, plasând în centrul preocupărilor mele elevul, beneficiarul direct al demersului educativ, cedându-i rolul central, oferindu-i posibilitatea de a-şi descoperi şi dezvolta personalitatea.

Iată câteva exemple de activităţi, ce au ca scop deconstruirea stereotipiilor de gen în cadrul disciplinelor filologice:

Cum aţi interpreta imaginile următoare? Cum credeţi că le-ar interpreta elevii dumneavoastră?

Propuneţi aceste imagini şi elevilor dumneavoastră. Coincid interpretările? Cum interpretează băieţii, dar fetele?

Propuneţi elevilor spre interpretare imagini cu femei sau bărbaţi de succes în diverse domenii de activitate, în special cele considerate, în mod tradiţional, specific masculine/feminine.

Solicitaţi băieţilor scrierea unor bilete de mulţumire, invitaţii la zilele de naştere, felicitări, scrisori, iar fetelor realizarea unei compuneri în care să integreze diverse figuri geometrice, numere şi aspecte ale tehnologiei.

Vizionaţi împreună cu elevii dumneavoastră filmuleţe despre percepţia femeii/bărbatului în zilele noastre. Cereţi, apoi, elevilor să se organizeze în grupuri mixte de 4-5 elevi şi împărţiţi sarcinile:

  • Pălăria albă (informaţia): Sintetizaţi aspectele prezentate în filmuleţul vizionat, fără a face comentarii personale.
  • Pălăria neagră (gândirea negativă): Indicaţi aspectele cu care nu sunteţi de acord în filmuleţul vizionat. Motivaţi-vă atitudinea.
  • Pălăria verde (gândirea creativă): Vă puteţi imagina în aceleaşi situaţii cu personajul? Ce înseamnă pentru voi a fi femeie/bărbat? Cum credeţi că influenţează societatea de azi statutul femeii/bărbatului? Dacă aţi fi bărbat/femeie, v-aţi schimba percepţia asupra femeii/bărbatului?
  • Pălăria galbenă (gândirea pozitivă): Precizaţi aspectele identificate în filmuleţ care coincid cu propria voastră viziune despre viaţă.
  • Pălăria roşie (sentimentele, intuiţiile, atitudinile): Precizaţi care au fost reacţiile/sentimentele voastre pe parcursul vizionării filmuleţului. Explicaţi.
  • Pălăria albastră (gândirea de ansamblu şi procesul de control) îi revine profesorului care va conduce discuţiile, va modera dezbaterea iscată şi va sintetiza semnificaţiile desprinse.

În ceea ce priveşte lectura şi analiza unui text, puteţi propune activităţi ce presupun dezvoltarea aptitudinilor de analiză, competenţelor creative şi interiorizarea semnificaţiilor textului.

Solicitaţi elevilor să se organizeze pe grupe, în funcţie de aptitudinile pe care le posedă şi să-şi aleagă una dintre sarcinile următoare:

  • Inteligenţa lingvistică: Reformulaţi cu propriile cuvinte semnificaţia textului studiat în prealabil.
  • Inteligenţa logico-matematică: Sintetizaţi într-o schemă matematică/algoritm matematic semnificaţiile textului supus analizei.
  • Inteligenţa spaţial-vizuală: Realizaţi un desen sugestiv pentru textul dat.
  • Inteligenţa muzicală: Cântaţi o melodie sau bateţi un anumit ritm care să fie în concordanţă cu semnificaţiile textului.
  • Inteligenţa corporal-kinestezică: Reprezentaţi prin mişcare (dans sau mimică şi gestică) semnificaţiile textului.
  • Inteligenţa intrapersonală: Povestiţi o experienţă personală pe care o puteţi pune în relaţie cu textul studiat.

Apelaţi la jocul de rol şi încurajaţi băieţii să opteze pentru interpretarea rolului personajului feminin, iar fetele pentru interpretarea personajului masculin. Oferiţi-le posibilitatea de a-şi pune în evidenţă propria personalitate în interpretarea rolului, încurajându-i să-şi exprime propriile trăiri afective.

Pentru succesul demersului educativ proiectat de dumneavoastră cu scopul deconstruirii stereotipiilor de gen, aveţi în vedere să folosiţi un limbaj de gen egal atunci când vă adresaţi elevilor, să încurajaţi elevii astfel încât să se implice în activităţi atipice genului lor, să propuneţi activităţi care să favorizeze interacţiunea fete-băieţi în contexte non-stereotipe, să menţineţi aceleaşi standarde atât pentru băieţi, cât şi pentru fete, să oferiţi feedback pozitiv imediat pentru implicarea în activităţi considerate specifice genului opus şi să favorizaţi alcătuirea de echipe mixte, în vederea rezolvării sarcinilor de lucru.

Profesorul trebuie să conştientizeze rolul lui în formarea caracterelor elevilor săi. Aşa cum noi, dascălii, manifestăm o serie de influenţe (constructive sau destructive) asupra elevilor, astfel şi ei manifestă la rândul lor asupra noastră, a prietenilor lor, a semenilor din societatea din care fac parte.

Bibliografie:
Sarivan, Ligia; Sâmihăian, Florentina, Dimensiunea de gen în aria curriculară Limbă şi comunicare: ghid pentru cadre didactice, MarkLink, Bucureşti, 2006.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN