Cunoaşte-ţi copilul! prof. Spahiu Viorica Floarea, Şcoala Generală \"Ecaterina Teodoroiu\" Tg. Jiu, jud. Gorj
1. Definirea problemei
Ca profesor diriginte am fost mereu în contact cu părinţii elevilor, apoi, mergând în tabere, am constatat că între copii şi părinţi nu este o bună comunicare. Am constatat că părinţii nu-şi cunosc copiii şi iau măsuri necorespunzătoare pentru educare şi disciplinare, iar aceştia sunt dezorientaţi. Pot să apară chiar şi unele obstacole: la primele activităţi, când nu ştiu la ce fel de activităţi sunt invitaţi, părinţii pot fi mai reticenţi.
Am început un studiu de caz însoţit de o campanie care se adresează deopotrivă elevului şi părintelui. Campania „Cunoaşte-ţi copilul!”
Am început campania pornind de la un vechi proverb pe care l-am modificat dându-i o altă conotaţie: „Bătaia NU este ruptă din rai”. Am desfăşurat mai multe activităţi la care am invitat elevi, părinţi şi organe competente. Atunci am înţeles că mulţi părinţi nu îşi cunosc copiii şi de aceea îi bat sau cer dascălilor acest lucru nefiresc.
2. Rezumatul campaniei
În fiecare lună vor avea loc întâlniri cu cei 530 de părinţi cărora le este adresată campania (câte 10 părinţi de la fiecare clasă de elevi). Treptat, sperăm, ca, auzind ce se discută la aceste activităţi, să dorească să participe şi alţi părinţi.
Ca teme, vor fi dezbătute: „Comunicarea - Arta de a fi părinte”, „Normal şi patologic la copil”, „Copilul între adevăr şi minciună - pedeapsă şi recompensă”, „Frica la copil”, „Educaţia sexuală”, „Rolul instructiv al calculatorului”, ’’Copilul - oglinda părintelui’’ etc.
La aceste activităţi vor participa ca specialişti: psihologi, medici, preoţi.
3. Obiectivele campaniei
- Cunoaşterea copiilor de către părinţi;
- Educarea părinţilor pentru a şti cum să comunice cu copiii lor;
- Scăderea numărului de copii delicvenţi;
- Cunoaşterea efectelor şi evitarea consumului de alcool şi droguri;
- Evitarea eşecului şcolar;
- Educarea tinerei generaţii pentru o viaţă sănătoasă.
4. Categorii de public
- elevi ai claselor V-VIII ai căror părinţi sunt ţinta campaniei;
- membrii unor familii cu probleme sociale;
- părinţi care nu au o bună comunicare cu copiii lor şi care adoptă un comportament necorespunzător în educarea şi creşterea acestora;
- elevi cu potenţial intelectual, dar dezorientaţi de comportamentul părinţilor.
5. Strategii
- Întâlniri tematice, periodice cu părinţii elevilor identificaţi, ce fac obiectul campaniei;
- Întocmire şi completare de chestionare de tipul „Cine sunt eu?”, „Îmi cunosc copilul?”, „Ce ştiu părinţii despre mine?”
6. Tactici
- identificarea grupului ţintă de elevi cărora li se adresează direct această campanie;
- cunoaşterea părinţilor/familiilor/susţinătorilor legali ai acestor elevi;
- primă întâlnire părinţi – elevi – profesori – specialişti implicaţi;
- stabilirea grupelor de lucru şi a calendarului întâlnirilor (posibile repetări ale temelor pentru acelaşi grup, datorită neconcordanţei programului grupului de părinţi);
- anunţarea publică a campaniei în mass-media locală, în revista şcolii şi pe site-ul acesteia;
- trimiterea de invitaţii adresate presei în vederea participării la diverse acţiuni ale campaniei;
- facilitarea participării la emisiuni televizate a factorilor implicaţi;
- pregătirea materialelor pentru interviurile acordate de reprezentanţii şcolii;
- elaborarea chestionarelor de tipul „Cine sunt eu?”, „Îmi cunosc copilul?”, „Ce ştiu părinţii despre mine?”, „Bătaia NU este ruptă din rai!”
- completarea chestionarelor de către elevii şi părinţii implicaţi;
- centralizarea şi prelucrarea datelor;
- stabilirea şi contactarea specialiştilor;
- detalierea acţiunilor campaniei, în funcţie de datele obţinute;
- pregătirea materialelor cu informaţii pe temele propuse;
- experimentarea tehnicilor de comunicare cu copiii;
- analiza rezultatelor obţinute;
- evaluarea progresului.
7. Calendarul de lucru: 6 luni
8. Proceduri de evaluare
- Monitorizarea permanentă a progresului relaţiei părinte – elev;
- Chestionare de tip iniţial, progresiv şi de încheiere;
- Monitorizarea progresului şcolar al elevilor;
- Emisiuni realizate pe posturi locale, în direct, cu categoriile de public implicate.
În loc de încheiere...
"Nici o profesiune nu cere posesorului ei atâta competenţă, dăruire şi umanism ca cea de educator, pentru că în nici una nu se lucrează cu un material mai preţios, mai complicat şi mai sensibil decât omul în devenire... ancorat în prezent, întrezărind viitorul şi sondând dimensiunile posibile ale personalităţii, educatorul instruieşte, educă, îndeamnă, dirijează, cultivă şi organizează, corectează, perfecţionează şi evaluează neîncetat procesul formării şi desăvârşirii calităţilor necesare omului de mâine."
Resurse/Bibliografie:
Irina Stanciugelu, Managementul relaţiilor publice – curs;
Remus Pricopie, Relaţii publice evoluţii şi perspective - curs