Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Arta de a fi părinte, Prof. Zlatinca Neamţ, Grup Şcolar Energetic Timişoara

Realitatea de zi cu zi a familiei este azi diferită de cea a generaţiilor anterioare. Părinţii şi copiii petrec mult mai puţin timp împreună şi aproape toţi adulţii se confruntă cu o permanentă dorinţă de a echilibra cererile vieţii de familie cu cele ale slujbei. Stresul şi presiunile zilnice îi fac pe părinţi mai puţin capabili să participe la viaţa copiilor lor, deşi există o mare nevoie de a se implica în educaţia acestora. Şcoala trebuie să răspundă nevoilor părinţilor şi să le ofere acestora sprijinul necesar pentru ca ei să se poată implica în procesul de învăţare şi educare. E util să afle că ei trebuie să servească drept modele pozitive propriilor copii şi că este foarte important ca urmaşii lor să deţină o bună educaţie. În acest sens, sunt binevenite acţiunile concertate şi efortul comun al şcolii, al comunităţii locale şi al familiilor elevilor în rezolvarea problemelor ce afectează educaţia din zilele noastre.

PROIECT DE PARTENERIAT ŞCOALĂ-PĂRINŢI

I. Titlul proiectului: Arta de a fi părinte

II. Perioada de desfăşurare: semestrul al II-lea;

III. Locul de desfăşurare: locaţia instituţiei şcolare, destinaţia excursiei sau drumeţiei;

IV. Participanţi: elevii şcolii, comitetele de părinţi ale fiecărei clase (şi alţi părinţi doritori), cadrele didactice, reprezentanţi ai primăriei din localitate.

V. Argumentul / motivaţia proiectului:

Datorită noilor realităţi socio-economice, la nivelul mediului familial are loc o îmbinare a elementelor de educaţie tradiţională cu elemente noi, moderniste. Ca urmare, familia tradiţională (caracterizată prin roluri bine stabilite, tipologie clară a relaţiilor dintre membrii, norme precise pentru fiecare rol, comportamente standard pentru evenimentele din familie etc.) suportă o serie de modificări, transformându-se într-o familie contemporană. Aceste modificări se referă la: statusuri şi roluri, la norme şi relaţii, la situaţii de adaptare. În aceste condiţii este necesară cunoaşterea şi înţelegerea familiei elevului, respectiv atragerea ei în activităţile şcolii, ca partener constant şi autentic.

VI. Scopul parteneriatului:

Cunoaşterea familiilor elevilor noştri în postura de parteneri şi participanţi activi la activităţile educative, culturale, sportive organizate de şcoală, pentru dezvoltarea personalităţii propriilor copii.

VII. Obiective specifice:

O1 Să se intuiască problemele specifice ale copilului de azi;
O2 Să se diminueze lipsa de interes din partea părinţilor faţă de educaţia şi evoluţia copiilor;
O3 Să se elimine carenţele atitudinale şi comportamentale ale părinţilor şi cadrelor didactice, din procesul de educare şi formare a copilului;
O4 Să se întemeieze relaţii de colaborare între cadrele didactice şi părinţi, respectiv şcoală-familie, în organizarea şi desfăşurarea unor acţiuni comune;
O5 Să se înlăture barierele de comunicare interpersonală: părinte-copil, părinte – cadru didactic, copil - cadru didactic.

VIII. Activităţi derulate:

1. Denumirea activităţii: LECTORATE CU PĂRINŢII

Tematică orientativă:Învăţarea – puncte de legătură între şcoală şi familie”;Dragoste, datorie, sacrificiu”;Creşterea şi educarea copiilor cu părinţi divorţaţi”;Copilul – o problemă?”;Educarea copiilor cu probleme de comportament”;Cele 10 porunci ale educaţiei copilului”;De ce mint copiii?”;Cum ne furăm singuri căciula?”;Cei şapte ani de-acasă!”
Bilunar, lectorii – cadre didactice, psihologi sau alte persoane abilitate, vor prezenta în faţa părinţilor materiale legate de temele propuse, argumentate psihopedagogic şi îmbogăţite cu exemplificări din experienţa personală sau a altora. Părinţii trebuie antrenaţi la discuţii, pentru a aduce argumente pro sau contra la cele auzite şi de a împărtăşi gânduri/soluţii din propria experienţă de părinte. Opiniile părinţilor, experienţele trăite cu copiii lor, vor fi înregistrate şi prin intermediul unor chestionare, pentru a putea realiza o analiză a problemelor pe care le ridică familia modernă, în educarea şi înţelegerea propriilor copii.
În cadrul ultimului lectorat se vor stabili, împreună cu consilierul educaţional al şcolii, măsurile educative şi modalităţile lor specifice de realizare, ca răspuns la problemele ridicate.

2. Denumirea activităţii: PĂRINŢII MEI

În lucrările lor, elevii vor exprima literar sau plastic cum văd ei familia proprie sau cum gândesc că ar trebui să fie. Produsele obţinute vor fi selectate de un juriu compus din profesori de specialitate, consilierul/psihologul şcolii şi câte un reprezentant din fiecare clasă de elevi. Originalitatea, culorile/expresiile utilizate, încadrarea în pagină, amplasarea prim-planului, vor fi unele din criteriile care îi vor ajuta pe cei din juriu să selecteze lucrările.
Rezultatul concret: promovarea/diseminarea acestor creaţii la nivelul beneficiarilor educaţionali ai şcolii (şi nu numai) prin realizarea unei reviste cu lucrările elevilor sau prin realizarea unui site pentru postarea acestora. Acestea pot fi realizate din sponsorizări sau cu contribuţia efectivă a elevilor, părinţilor şi profesorilor din instituţia şcolară.

3. Denumirea activităţii: ŞCOALA PĂRINŢILOR

Această activitate este un fel de recapitulare relaxantă a tematicilor cu care au făcut cunoştinţă părinţii de-a lungul semestrului, cu precizarea că, de această dată, părinţii îşi vor exprima gândurile şi experienţele în scris sau plastic, într-un mod original. Ei vor fi împărţiţi în grupe de câte 4-6 persoane, având la dispoziţie foi şi instrumente de scris. La sfârşitul fiecărei activităţi, foile fiecărei grupe vor fi expuse pentru a fi observate de către toţi cei prezenţi şi a se putea face o analiză a normelor şi valorilor pe care le avansează părinţii în problema educaţiei copiilor.
Rezultatul concret: exprimarea punctului de vedere al părinţilor, în ceea ce priveşte educaţia diferitelor tipuri de copii: copil obraznic, copil agresiv, încăpăţânat, mincinos, cu tulburări de comportament etc. Scopul ei este eliminarea conflictului între părinţi şi copii şi stabilirea unui decalog al înţelegerii cu copilul (ce trebuie sa facă părintele pentru păstrarea unor relaţii de armonie).

4. Denumirea activităţii: La drum … împreună!

Cadrele didactice vor alege de comun acord cu fiecare clasă în parte traseul unei drumeţii sau unei vizite, mijlocul de deplasare şi data la care să se efectueze. Părinţii fiecărei clase vor fi solicitaţi să ajute sau chiar să se ocupe de organizarea acţiunii în sine (asigurarea mijlocului de transport, asigurarea securităţii la deplasarea elevilor, organizarea unui mic picnic acolo unde este posibil etc.) Se va face o planificare a activităţilor fiecărei clase. Se va specifica numărul de părinţi care vor participa la acţiune şi numărul părinţilor implicaţi în organizarea ei.
Rezultate concrete: la sfârşitul activităţii de la fiecare clasă, părinţii care au participat vor completa un chestionar cu păreri legate de reuşita acţiunii, opinii personale, păreri. Cadrele didactice vor completa alt chestionar prin care vor evalua activitatea în sine, precum şi implicarea părinţilor. Elevilor li se va trasa sarcina de a realiza fotografii cât mai inedite, de a observa natura înconjurătoare şi de a-şi aşterne apoi gândurile pe hârtie. Toate acestea se vor aduna şi prelucra pentru a da naştere unui „Jurnal al clasei” (portofoliu).

CONCLUZII:

La nivelul şcolii, se vor colecta chestionarele şi cele mai reprezentative lucrări ale elevilor (impresii, fotografii, eseuri) legate de activităţile desfăşurate în parteneriat. Datele strânse vor fi prelucrate statistic şi interpretate din punct de vedere psihopedagogic, putând astfel să fie analizate rezultatele parteneriatului. Se va înainta ideea de a se realiza o broşură / revistă, cu titlul „Arta de a fi părinte”, în care să se publice aceste rezultate.

Cu speranţa că rezultatele vor confirma ipoteza studiului nostru, se poate afirma că indiferent de mediul economic sau cultural al familiei, când părinţii sunt parteneri în educaţia copiilor lor, rezultatele determină performanţa elevilor, reducerea ratei de abandon şcolar şi scăderea fenomenului delicvenţei. Deci, pentru ca relaţia familie-şcoală să fie un factor de progres în formarea personalităţii elevului este nevoie de implicarea directă a părinţilor în educarea propriilor copii.

BIBLIOGRAFIE :

  • Ziglar, Zig, Putem creşte copii buni într-o lume negativă! , Ed. Curtea Veche, Bucureşti, 2000;
  • Mitrofan, Iolanda, Familia de la A la Z, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1991.

Prof. ZLATINCA NEAMŢ
Grup Şcolar Energetic Timişoara

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN