Program de consiliere a părinţilor - Temele pentru acasă, înc. Horeangă Otilia - Şcoala nr. 1 Mangalia
Dacă în alte culturi creşterea şi educarea copiilor este o problemă a întregii comunităţi, la noi, părinţii sunt de cele mai multe ori singuri, adesea fără nici un ajutor. De aceea, uneori părinţii consideră, în general educaţia copiilor dificilă, atunci când copilul prezintă un comportament care pentru ei este inacceptabil. În astfel de cazuri părinţii sunt iritaţi, se supără sau se simt neputincioşi.
În condiţiile social-economice actuale se manifestă două tendinţe contradictorii: părinţii sunt îngrijoraţi de viitorul copiilor lor, dar în acelaşi timp ,, nu mai au timp şi răbdare să acorde atenţie problemelor acestora’’. Relaţia lor cu şcoala este ignorată sau evitată, acţiunile educative ale celor două instituţii exercitându-se oarecum paralel.
Este o sarcină a şcolii, a personalului didactic, să identifice situaţiile problematice din familiile copiilor, să dirijeze pe cât posibil strategiile educative ale acestora în formarea elevului şi mai ales să conştientizeze faptul că relaţia de colaborare şcoală-familie este determinantă în obţinerea performanţelor şcolare.
PROGRAM DE CONSILIERE ADRESAT PĂRINŢILOR
Denumirea : AJUTOR ÎN ORGANIZAREA TEMELOR
Argument : Deoarece temele acasă au un rol important în activitatea de zi cu zi a elevului ,trebuie reconsiderată atitudinea multor părinţi în ceea ce priveşte necesitatea efectuării acestora de către copil zilnic şi cu responsabilitate
Scop : dezvoltarea la părinţi a unei atitudini adecvate faţă de efectuarea temelor acasă
Obiective:
- sensibilizarea părinţilor cu privire la nevoia de sprijin a copilului
- optimizarea modalităţilor de lucru acasă
- identificarea problemelor cu care se confruntă copiii în efectuarea temelor
- evaluarea celor mai eficiente strategii educaţionale de lucru acasă
Grup ţintă : 10 - 15 părinţi ai copiilor care manifestă probleme în rezolvarea temelor acasă
Durata : 12 săptămâni - 4 şedinţe săptămânale
Tipuri de activităţi:
- dezbatere
- masă rotundă
- întâlniri interactive
- ateliere
Şedinţa I:
Tema: Tema acasă –o preocupare pentru întreaga familie
Obiective:
- identificarea celor mai bune strategii pentru fiecare copil în parte
- Un copil care refuză ajutorul părinţilor în momentul în care întâmpină dificultăţi în rezolvarea temei dar argumentând că el face cum i-a spus „doamna” este de preferat să fie lăsat să rezolve şi chiar să meargă la şcoală cu tema greşită decât să meargă cu tema rezolvată de părinţi pentru că în partea de verificare a temelor el îşi va da seama singur de cele greşite.
- Părinţii care au un program încărcat şi se întorc seara târziu acasă trebuie să responsabilizeze copilul, să-l înveţe să-şi facă singur temele şi să le verifice tot singur, încurajându-l şi apreciindu-l pentru progresele realizate de unul singur.
- De fiecare dată, când se găseşte timp, părinţii trebuie să observe caietele de teme şi să facă aprecieri asupra lor, pentru că aceste caiete reprezintă activitatea principală a copilului, pe care el simte nevoia s-o valorizeze pentru a se motiva mai departe în îndeplinirea sarcinilor şcolare.
- formularea expectaţiilor parentale privind rezolvarea sarcinilor de către copil
- Majoritatea părinţilor doresc ca temele să fie realizate corect şi în mare măsură fără ajutor. Este important ca fiecare părinte să ştie că pentru fiecare copil în parte condiţiile care asigură randamentul maxim în procesul de învăţare sunt individualizate. De aceea, este bine ca părintele să urmărească progresele înregistrate de copil şi să adapteze sprijinul acordat în funcţie de nevoile acestuia. Este foarte posibil să fie zile în care părintele nu se înţelege cu copilul său. Există metode prin care se poate scădea tensiunea acumulată şi evita conflictul:
- să se ţină cont de posibilităţile copilului
- „gândeşte înainte de a vorbi!” (ca părinte dacă a stabilit nişte reguli, trebuie respectate)
- Copiii fac ceea ce „merge”. Dacă se încearcă mituirea cu ceva dulce după ce a greşit sperând că astfel se va opri, sigur data viitoare va proceda la fel.
- Majoritatea părinţilor doresc ca temele să fie realizate corect şi în mare măsură fără ajutor. Este important ca fiecare părinte să ştie că pentru fiecare copil în parte condiţiile care asigură randamentul maxim în procesul de învăţare sunt individualizate. De aceea, este bine ca părintele să urmărească progresele înregistrate de copil şi să adapteze sprijinul acordat în funcţie de nevoile acestuia. Este foarte posibil să fie zile în care părintele nu se înţelege cu copilul său. Există metode prin care se poate scădea tensiunea acumulată şi evita conflictul:
Şedinţa II :
Tema :De ce dau profesorii teme?
Obiective :
- identificarea nevoilor cognitive şi emoţionale ale copiilor
- cunoaşterea de către părinţi a importanţei lucrului acasă
- analiza problemelor legate de rezolvarea temelor
Înainte de a discuta cum îşi pot ajuta părinţii copiii la teme, este mai important să cunoască de ce dau profesorii teme pentru acasă şi care sunt beneficiile copilului dacă îşi îndeplineşte corect sarcina de elev.
- pentru a revedea şi a înţelege şi mai bine ceea ce s-a discutat în clasă;
- pentru a-şi însuşi mai rapid informaţiile predate la şcoală;
- pentru a se obişnui de mici să consulte diferite resurse precum cărţile de la bibliotecă, enciclopediile, dicţionarele;
- pentru a explora subiectul amănunţit faţă de ce se face la şcoală în timpul unei ore de curs.
Temele îl ajută pe copil să-şi dezvolte atitudini şi obiceiuri pozitive. Elevul învaţă să lucreze independent; el este nevoit să se autodisciplineze şi să-şi asume responsabilitatea de a se prezenta la şcoală cu tema făcută şi lecţia învăţată.
Şedinţa III
Tema : Îi ajută temele pe copii să înveţe?
Obiective :
- evaluarea strategiilor de creştere a randamentului copiilor
- identificarea modalităţilor de promovare a creşterii motivaţiei în a face teme acasă
Modalităţi de promovare a motivaţiei:
- copilul are nevoie să ştie că părinţii iau în serios importanţa temelor. Dacă îşi dă seama că părintele este interesat dacă tema este făcută sau nu, copilul va fi motivat pentru a-şi pregăti lecţiile în timp util.
Pentru a-l determina pe copil să conştientizeze semnificaţia temelor, ar trebui urmate următoarele sfaturi:
- stabilirea unui program fix pentru scrierea temelor. Dacă are şi alte activităţi suplimentare, practicarea unui sport, cursuri de pian etc. , copilul va fi surmenat, oboseşte, nu reuşeşte să-şi termine temele în timpul stabilit este necesar să se renunţe la unele activităţi suplimentare pentru că temele primează.
- Alegerea unui spaţiu potrivit pentru scrierea temelor (chiar şi un colţişor, dar acela să fie al lui)
- Îndepărtarea factorilor care distrag copilul (televizor, telefoane „de curtoazie” în timpul alocat temelor: ceilalţi membri ai familiei să stea în altă cameră fără să facă gălăgie
- Copilului trebuie să i se asigure materialele de care are nevoie(creioane, carioci, riglă, foarfecă, lipici etc.) pentru a nu fi nevoit să meargă prin vecini să ceară, sau mai rău dacă nu le are intră în panică şi se descurajează şi nu va mai lucra cu dăruire tema.
- Părintele trebuie să fie un bun exemplu: nu se uită la televizor în timp ce copilul (mă refer bineînţeles la copilul de vârstă şcolară mică) îşi face temele. Părintele trebuie să găsească o activitate adecvată în acel interval de timp (să citească sau să scrie – chiar şi o listă a problemelor care trebuie rezolvate de familie în zilele care urmează)
- Un copil care întâmpină greutăţi în realizarea temelor are nevoie de multă răbdare din partea părinţilor; când reuşeşte să rezolve corect fără ajutor, copilul trebuie lăudat – nu recompensat nici condiţionat: dacă îşi face temele corect va primi ceva dulce. NU! A doua oară va proceda la fel.
- Părintele trebuie să-şi arate interesul faţă de temele copilului (un drum până la librărie pentru a-i cumpăra cărţile de care are nevoie este o mare bucurie pentru copil; zilnic să fie întrebat ce a învăţat la şcoală, chiar dacă ziua a fost obositoare pentru părinţi).
Şedinţa IV
Tema: Studii de caz
Obiective :
- analiza strategiilor folosite de familie şi şcoală în cazul copiilor care refuză temele acasă
- identificarea de soluţii la dificultăţile cu care se confruntă părinţii participanţi
- Respectă sentimentele copilului! Află mai întâi cauza pentru care se comportă într-un anumit fel
- Priveşte greşelile - inclusiv ale tale - ca posibilităţi de a învăţa. Analizează situaţia, vezi unde ai greşit, cere-ţi scuze de la copil.
- Oferă opţiuni copilului!
- Transformă temele într-un joc!
- Laudă-l când se comportă bine!
- propunerea unui proiect personal de realizat împreună cu propriul copil
Timp de 8 săptămâni părintele pune în practică proiectul de educaţie propus şi beneficiază
de consiliere în cazul în care întâmpină dificultăţi.
La sfârşitul celor 8 săptămâni grupul se reuneşte şi fiecare părinte va prezenta modul în care s-a desfăşurat proiectul, accentuând câştigurile dobândite prin această experienţă de relaţionare.
CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
Chestionarul va fi aplicat în prima şedinţă din cadrul proiectului pentru a putea determina tipul de familie: funcţională (comunicarea este congruentă, membrii familiei spun ceea ce simt şi ceea ce gândesc, fără teama de a fi pedepsiţi sau respinşi şi familia disfuncţională: comunicarea este incongruentă, sentimentele autentice şi adevăratele idei ale membrilor sunt ignorate. După ce se află în ce relaţii se găsesc părinţii cu copiii lor, căutăm strategiile cele mai adecvate fiecărei familii în parte.
Răspundeţi concis şi sincer la următoarele întrebări
1. Controlaţi zilnic activitatea elevului de pregătire şcolară ? 2. Care dintre părinţi se ocupă mai mult de instruirea acestuia ? 3. Cât timp afectaţi acestei sarcini? Care este cea mai prielnică perioadă de pregătire şcolară în familie? 5. Vă reproşează implicarea dumneavoastră în rezolvarea unor sarcini? 6. Aveţi un program organizat al timpului liber al elevului? 7. Aţi verificat dacă îl respectă? 8. Ce măsuri aţi luat pentru nerespectarea programului organizat de dumneavoastră? 9. La ce oră se culcă elevul? 10. Aţi citit elevului vreo carte? Ce carte? 11. Comentaţi cu el cărţile citite? 12. Mergeţi cu el la plimbare? 13. Elevul citeşte lectura în familie? Ce cărţi citeşte? 14. Cine îl controlează ce citeşte şi cum citeşte? 15. Îi place muzica şi ce fel de muzică? | 16. Vă ajută la treburile casnice? |