Cancelaria Didactic.ro: Tezele unice nu ar trebui să fie un criteriu pentru admiterea la liceu
INTUITEXT şi Didactic.ro au realizat o cercetare pentru a analiza cum a decurs sesiunea din decembrie 2008 a tezelor cu subiect unic şi care sunt opiniile dascălilor despre acest sistem de evaluare a elevilor. Peste 66% dintre cadrele didactice sunt de părere că rezultatele de la tezele unice nu sunt în concordanţă cu nivelul de pregătire al elevilor, deşi subiectele din sesiunea decembrie 2008 au fost în conformitate cu programa anunţată, după cum susţin 64% dintre participanţii la studiu. Peste 76% dintre cadrele didactice sunt de părere că elevii au avut subiecte cu un grad mediu de dificultate. În plus, 64% dintre dascăli susţin că subiectele corespund standardelor actuale privind evaluarea elevilor. Principalele probleme evidenţiate de către dascălii participanţi la studiul INTUITEXT sunt neregulile de la supravegherea examenului şi de la corectarea lucrărilor. Aceştia consideră că tezele unice nu ar trebui să fie un reper pentru ierarhizarea elevilor şi intrarea în clasa a IX-a, susţinând revenirea la examenul de admitere organizat în fiecare liceu.În opinia cadrelor didactice, sistemul educaţional din România are nevoie de un program de evaluare naţională a competenţelor elevilor şi a performanţei dascălilor. Aceştia susţin că tezele cu subiect unic ar putea fi un reper în evaluare doar dacă ar fi corect organizate. De asemenea, profesorii sunt de părere că vocaţia ar trebui să fie criteriul pentru admiterea la liceu.
O altă problemă evidenţiată este faptul că tezele unice perturbă desfăşurarea normală a orelor de curs, după cum consideră 43% dintre participanţii la studiu.
Datele pentru acest studiu, la care au participat 800 de cadre didactice, au fost obţinute prin răspunsurile membrilor panelului de cercetare în educaţie şi prin dezbaterea online de pe www.Didactic.ro. Cercetarea „Tezele unice, sesiunea decembrie 2008” a fost realizată în perioada decembrie 2008 – ianuarie 2009 şi face parte dintr-o serie de analize despre sistemul educaţional din România realizate de către INTUITEXT şi www.Didactic.ro.