Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Alternative educaţionale, Înv. Honciuc Irina Cătălina, Şc. cu cls. I-VIII nr. 2, loc. Vatra Dornei, jud. Suceava

O alternativă educaţională ce corespunde cerinţelor societăţii actuale este programul Step by Step, ce reprezintă o metodă alternativă de educaţie a copiilor ce a fost creată ca răspuns la schimbările ce se petrec mereu în societate.
În România această alternativă a debutat în anul 1994 sub numele de Head Start, iar în 1995 a luat numele Step by Step.

Alternativa Step by Step are drept fundament credinţa fermă în principiul democraţiei. Atât programele pentru preşcolari,cât şi cele pentru şcolari îi încurajează pe copii să devină cetăţeni activi şi să aprecieze valorile inerente ale unui stil de viaţă democratic.
De asemenea,acest program pune în valoare respectul şi responsabilitatea faţă de cei din jur,onestitatea, civismul şi seriozitatea. Adulţii formează conştient aceste trăsături de caracter în relaţiile zilnice cu copiii. De aceea participarea familiei este foarte importantă şi necesară.

Prin intermediul acestui program se mai promovează :

  • abordarea unor metode de predare echilibrate care ţin cont de întreaga personalitate a copilului
  • predarea tematică bazată pe individualizare
  • centrele de activitate în clasă
  • asigurarea unei instruiri continue şi a sprijinului tehnic pentru cele două cadre didactice ce predau la clasa Step by Step.

Autorii Programului Step by Step definesc ca responsabilitate de primă importanţă necesitatea creării unui nou model educaţional care să îl facă pe fiecare elev conştient de interdependenţa tuturor lucrurilor în viaţă.
Responsabilitatea şi grija sunt valorile cele mai importante pe care se clădeşte munca academică conceptuală. Copiii învaţă să aibă grijă şi să fie preocupaţi de persoana lor luând exemplu de la părinţi,învăţători şi de la adulţii cu care i-au contact zilnic. Pe măsură ce obţin tot mai multe succese în activităţile lor zilnice, elevii încep să aibă o imagine de sine tot mai pozitivă şi mai puternic conturată.

Dezvoltarea unei comunităţi cere timp şi atenţie specială. Fiecare clasă din Programul Step by Step pentru şcoala primară este o potenţială comunitate de învăţăcei în care grija şi bunătatea faţă de cei din jur sunt preţuite în mod deosebit. Utilizarea limbajului şi a formelor de comunicare este un mijloc de acceptare de noi membri în comunitate ,de a rezolva probleme,a da soluţii şi a explora idei noi. Munca în comun în cadrul unor proiecte bazate pe interesele clasei creează relaţii între indivizi pe măsură ce fiecare membru acumulează noi cunoştinţe.

Organizarea eficientă a clasei în Programul Step by Step se face ţinând cont de faptul că fiecare persoană simte nevoia apartenenţei la o comunitate şi doreşte să fie utilă celor din jur. În clasa Step by Step activităţile se desfăşoară pe baza unei programe ce încurajează conformarea la aşteptările grupului atât în ceea ce priveşte comportamentul social cât şi în ceea ce priveşte nivelurile realizărilor teoretice. Diferenţele de cultură şi individuale sunt ignorate deoarece se presupune că elevii se adaptează la cultura dominantă. Accentul se pune pe învăţarea deprinderilor de bază(primare). În acest sens dascălii îi îndrumă în efectuarea alegerilor, copiii fiind încurajaţi în a-şi forma şi exprima propriile opinii.

Metodele şi mijloacele de explorare şi de cunoaştere ale copilului sunt individualizate ,adesea neaşteptate,originale.
Educaţia individualizată îl ajută pe copil să meargă spre cunoaşterea lumii înconjurătoare şi identificarea comportamentelor utile pe căi personale. Copilul descoperă efectele şi mijloacele colaborării şi negocierii cu semenii săi în locul unei competiţii pe criterii standard impuse de adulţi.
Instrumentele prin care se realizează individualizarea sunt activităţile pe centre, sarcinile de lucru de la fiecare centru,materialele puse la dispoziţie,evaluarea fiecărui elev prin activitatea şi propriile lui realizări,afişarea fişelor lucrate.

Clasa în care elevul îşi desfăşoară activităţile zilnice îi oferă acestuia un mediu plăcut,familial,dându-i copilului o stare de confort şi de siguranţă. Un astfel de mediu îi dă ocazia învăţătorului de a crea o atmosferă plăcută, care să înlăture orice barieră psihologică, socială, emoţională, dându-i astfel copilului posibilitatea de a gândi liber,de a se manifesta deschis,sincer,critic şi autocritic. Elevii îşi dezvoltă astfel autonomia, iniţiativa, autocontrolul, fac alegeri, ba chiar mai mult,contribuie la stabilirea regulilor clasei şi la luarea deciziilor, privind folosirea timpului în anumite perioade ale zilei.

Toate formele de activitate şcolară ce se desfăşoară în Programul Step by Step de-a lungul unei zile: întâlnirea de dimineaţă, activitatea pe centre,evaluarea pe scaunul autorului, activităţile recreative, se desfăşoară într-o  atmosferă bazată pe încredere, cooperare, toleranţă, atmosferă creată şi dirijată de învăţătoarele clasei.
Învăţătoarele sunt cele care iau decizii, cele care facilitează învăţarea, cele care observă şi evaluează rezultatele învăţării şi nu în ultimul rând, sunt un model de urmat.
Aceste roluri sunt asemeni responsabilităţilor, ele fiind o parte din obligaţiile învăţătoarelor într-o clasă axată pe dezvoltarea copiilor. Aceste roluri conferă multă autoritate, iar atunci când înţeleg aceste roluri şi ştiu să le joace, procesul de predare este mai eficient, dinamic, creativ şi se axează pe dezvoltarea copilului.

În fiecare zi învăţătoarele iau decizii cu privire la:

  • mediul fizic-aranjarea clasei, numărul de centre, expunerea materialelor necesare
  • materialele didactice-cărţi, fişe de lucru individual, în echipă, jocuri matematice
  • programul zilnic-cât timp se va acorda lucrului pe centre, durata întâlnirii de dimineaţă
  • comunitatea persoanelor care studiază-a ajuta elevii să înveţe este un obiectiv al programei. Dacă elevii sunt lăsaţi să înveţe împreună în loc să înveţe tot timpul singuri, ei au ocazia să colaboreze şi să rezolve numeroase probleme în grup.

Aceste decizii le ajută pe învăţătoare să pună în aplicare programa şcolară în mod eficient.Tot ceea ce fac învăţătoarele, toate deciziile pe care le iau sunt legate de programa şcolară şi implicit de studiu.

De asemenea, învăţătoarele mai iau decizii concrete referitoare la conţinutul materiei,
subiectele de parcurs la matematică, ştiinţele naturii, studii sociale, citire şi armonizarea subiectelor studiate. În plus, ele mai decid şi asupra modului de însuşire a deprinderilor şi de stimulare a creativităţii.

În trecut, învăţătoarele luau decizii puţine în legătură cu clasele lor. Deşi se spunea că clasele ar fi dominate de învăţătoare, ele aveau puţine lucruri de spus. Puteau hotărî probabil asupra modului în care elevii vor sta în bancă sau asupra cântecelor pe care trebuie să le înveţe, însă aceste decizii nu aveau consecinţe care influenţau în mod hotărâtor procesul de învăţare. Deciziile importante, legate de elaborarea programei erau lăsate pe seama editorilor de manuale, supraveghetorilor, administratorilor din birourile centrale sau politicienilor.
În prezent, învăţătoarele sunt cele care îşi cunosc foarte bine elevii şi decid care este cea mai bună metodă pentru fiecare elev din clasa lor, având dreptul şi responsabilitatea de a face schimbări în cadrul programei atunci când observă că programa standard nu este aplicabilă elevilor cu care lucrează.

În alternativa Step by Step învăţătoarele facilitează învăţarea, nu o controlează. Ele sunt cele care pun întrebări, dar şi răspund la întrebările elevilor, îi ajută pe elevi să reflecteze asupra modului lor  de a raţiona şi studia, îi ajută să îşi descopere greşelile şi să şi le amelioreze, furnizează resursele materiale.
Pentru a organiza un mediu de studiu comprehensibil, învăţătoarele trebuie să cunoască, să înţeleagă şi să accepte metodele de învăţare ale elevilor. Dându-le acestora ocazia de a-şi spune părerile în legătură cu activitatea, conducerea clasei şi planificarea programei învăţătoarea adoptă o strategie de predare bazată pe individualizare.

Copiilor trebuie să li se ofere ocazii de dezvoltare a aptitudinilor şi talentelor de care dau dovadă. Cel mai bun loc care le oferă acest lucru este mediul de învăţare natural. De aceea, clasa trebuie să semene cu un astfel de mediu. Conceptul de aptitudine trebuie să îşi piardă conotaţia mistică şi să devină un concept funcţional, perceput într-o manieră diversă de toţi oamenii.
Howard Gardber a propus în cartea sa Stări sufleteşti şapte aptitudini de bază: aptitudinea lingvistică, aptitudinea matematico-logică, aptitudinea spaţială, aptitudinea kinestetico-corporală, aptitudinea muzicală, aptitudinea interpersonală şi aptitudinea intrapersonală.
Această teorie oferă învăţătoarelor ocazia de a dezvolta strategii de predare inovatoare, care recunosc şi contribuie la dezvoltarea diferitelor aptitudini.

O cale eficientă de individualizare este organizarea centrelor de activitate care reflectă interesele curente şi nevoile teoretice ale elevilor.
Centrele trebuie organizate în aşa fel încât să satisfacă cerinţele individuale ale elevilor şi să le ofere acestora posibilitatea de a se deplasa fizic şi intelectual în cadrul procesului de învăţare.
După Întâlnirea de dimineaţă, ce reprezintă o primă activitate din programul zilnic al elevilor din alternativa Step by Step şi îşi propune să creeze o comunitate, să încurajeze ascultarea, împărtăşirea sentimentelor, crearea unui climat propice desfăşurării activităţii întregii zile, urmează Activităţile pe centre. Acest mod de lucru oferă elevilor posibilitatea de a alege centrul la care doresc să îşi înceapă activitatea din acea zi, de a explora, de a-şi asuma responsabilităţi,de a lucra în perechi, în grup şi individual.

Activitatea pe centre reprezintă învăţarea prin descoperire, prin contact direct cu materialele, activitate de fixare, consolidare. Învăţarea respectă ritmul propriu de învăţare al  fiecărui copil şi răspunde nevoilor acestuia.
În timpul activităţilor pe centre, trecerea de la un centru la altul se face cu tot grupul respectiv, elevii formând în acea zi o echipă de lucru care va rezolva împreună sarcinile de la toate centrele propuse de către învăţătoare.

Evaluarea elevilor se face obligatoriu după prima rotire şi la sfârşit, dar se poate face şi înainte de o nouă rotire. Fiecare grup are un responsabil care îşi prezintă constatările, observaţiile şi recomandările asupra realizării sarcinilor de lucru de către fiecare copil din grupa sa. Se fac aprecieri sincere, corecte, critice şi autocritice, iar prin ridicare de mână ceilalţi intervin cu întrebări sau aduc completări la cele prezentate.

Nu trebuie să uităm că în alternativa Step by Step evaluarea competenţelor şi a cunoştinţelor nu se face prin notarea cu calificative ca în cazul elevilor din învăţământul tradiţional. Instrumentele de evaluare se bazează pe consemnarea competenţelor ce trebuie achiziţionate de elev pe parcursul anului şcolar, în concordanţă cu obiectivele prevăzute de programa analitică,precizându-se conţinuturile achiziţionate, în curs de achiziţionare sau neachiziţionate. Bilanţul de la sfârşit de an şcolar constituie o sinteză a achiziţiilor elevului şi observaţii ale învăţătoarelor necesare pentru continuitatea educaţională.

Scopul acestei alternative educaţionale este asigurarea dezvoltării profesionale şi personale a copiilor din ciclul primar, astfel încât aceştia să fie capabili să participe în mod onest şi cinstit la activităţile şcolii şi comunităţii, să comunice oral sau în scris idei legate de sistemul de valori propriu sau social, să se ocupe de ducerea la îndeplinire a unui proiect, în serviciul comunităţii, să muncească alături de ceilalţi, menţinând o colaborare continuă, să demonstreze încredere în sine prin faptul că ştiu a se organiza, să-i respecte pe ceilalţi ascultându-i cu interes şi având o reacţie adecvată.

În concluzie, această alternativă de învăţare este bine structurată şi corespunde atât intereselor şi nevoilor de grup, cât şi a celor individuale, incluzând şi îndrumările necesare pentru observarea şi evaluarea progresului fiecărui elev.
Toate activităţile pe care copilul le desfăşoară pe parcursul celor patru ani de ciclu primar vor duce la formarea unui individ cu un caracter puternic, capabil să se adapteze cu uşurinţă cerinţelor societăţii ce se află într-o rapidă şi continuă schimbare.

Bibliografie

  1. Predarea orientată după necesităţile copilului-Kate Burke Walsh în colaborare cu Institutul pentru o societate deschisă
  2. Crearea claselor orientate  după necesităţile copiilor de 8,9 şi 10 ani-C.E.D.P.,Bucureşti

Învăţător Honciuc Irina Cătălina
Şcoala cu cls I-VIII nr. 2
loc. Vatra Dornei, jud. Suceava

Azi: 2 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

86 voturi | 3 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN