Utilizarea platformei INSAM pentru evaluarea elevilor de liceu
Itemii de evaluare care se află pe platforma INSAM sînt rezultatul unui proces laborios de creaţie, analiză şi recorectare. Recomand folosirea lor atît în procesul de predare-învăţare săptămînal, de pe parcursul celor două semestre ale anului şcolar, cît – mai ales – în fazele esenţiale ale evaluării din timpul anului şcolar:
1. pentru testarea predictivă, de la începutul anului şcolar – această modalitate de evaluare ajută profesorul în a-şi forma imaginea competenţelor sau a disponibilităţilor fiecărui elev, dar şi o prespectivă globală asupra unei clase (a unei specializări);
2. pentru testele de evaluare de la finalul fiecărui capitol (al fiecărei unităţi de învăţare);
3. pentru tezele semestriale (mai ales la clasele cu specializare în această arie curriculară);
4. pentru pregătirea intensivă a elevilor olimpici;
5. pentru pregătirea în vederea admiterii în învăţămîntul superior;
6. pentru temele de realizat pentru acasă;
7. spontan, în cadrul proceului de predare a unor noi cunoştinţe.
Se pot folosi testele predefinite, prezente la disciplinele acestei Arii Curriculare; de asemenea, recomandăm profesorului şi partea creativă, în care îşi poate exersa talentul şi competenţele la disciplina predată prin crearea unor teste originale (a se vedea Platforma INSAM >Testele mele > Creează test). Remintim că un test, odată creat, poate fi repartizat pentru rezolvare doar unui elev, unui grup de elevi sau unei clase întregi, cu ajutorul funcţiei de creare a sesiunii de testare. De asemenea, se poate stabili intervalul de valabilitate sau de vizualizare şi accesare a testului respectiv. Se pot selecta, în funcţie de competenţele vizate, de timpul alocat corectării sau în funcţie de alte criterii, contextuale, tipurile de itemi corespunzători obiectivelor. Există o mare varietate de itemi: obiectivi, semi-obiectivi şi subiectivi, fiind ilustrate complet toate nivelurile învăţării şi toate competenţele care trebuie evaluate la elevul de liceu.
Iată un exemplu de creare de test: sînt un profesor în criză de timp şi am de creat un test pentru o sesiune de evaluare în cadrul căreia trebuie verificată achiziţia formării unui timp verbal de la un anumit mod, în limba franceză. Pentru că nu trebuie să verific competenţele care ţin de receptarea orală, iar timpul pe care îl am – atît pentru crearea testului cît şi pentru corectare – este extrem de limitat, voi crea un test care să se desfăşoare pe parcursul a 10 minute şi care va conţine 5 itemi (voi folosi itemi de tip pereche - cu săgeţi , tip pereche - cu liste, alegere duală - adevărat/fals, alegere multiplă - cu mai multe variante de răspuns, una singură corectă).
Avantajul acestor itemi obiectivi, cît şi a majorităţii itemilor semiobiectivi de pe platforma INSAM îl constitutie faptul că sînt cu autocorectare şi furnizează pe loc rezultatul, deci sînt de mare ajutor în cîştigarea de timp preţios. Elevii primesc rezultatul şi au posibilitatea de a vedea exact ce au greşit şi care era rezolvarea corectă, în cazul itemilor cu autocorectare. Pentru itemii subiectivi, profesorul poate genera un feed-back complet, explicînd în cîteva cuvinte (sau mai amplu, în funcţie de disponibilitate şi de obiective) nota cu care a evaluat testul.
Este remarcabilă prezenţa în INSAM a itemilor care conţin suport multimedia – vizual, audio sau audio-video şi care, prin natura lor, suplinesc lipsa unor resurse preţioase de acest fel din peisajul pedagogic românesc. Aceste materiale pot fi deci folosite nu numai la evaluare, ci chiar şi la predare. Existenţa lor presupune dorinţa de evaluare a unor competenţe specifice, legate de oral, de înţelegere şi de exprimare, fiind de un real folos în regîndirea procesului de învăţare în cadrul acestei Arii Curriculare.
Alte unelte interesante care se pot folosi în INSAM sînt Rapoartele şi statisticile, Clasamentele, Managementul clasei şi Mesageria. In Zona de proiecte pot fi expediate portofolii de către elevi, care vor fi evaluate de profesor.
INSAM este extraordinar pentru că invită la noi modalităţi de studiu elevii, dar în primul rînd pe profesorii lor, care sînt puşi în situaţii metodologice novatoare, revoluţionare chiar. Ei trebuie să descopere, să experimenteze, să cerceteze folosind calculatorul, deci noile tehnologii. Iar acest demers novator reprezintă însăşi esenţa acestei profesii.
prof Alexandru Mîţă – Liceul Teoretic “Mihail Kogălniceanu” – Vaslui
autor de itemi şi formator INSAM