Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Starea de bine a profesorilor şi cum poate fi cultivată!

Tot mai multe studii arată relația dintre starea de bine a unui angajat și rezultatele acestuia. Până la urmă niciun angajator nu și-ar dori ca angajații săi să lucreze cu un grad scăzut de motivație sau fără drag.

Ei bine, și profesorii au nevoie de toată atenția atunci când vine vorba de starea lor de bine, stare care se va reflecta asupra copiilor de astăzi - profesioniștii  de mâine. Iată, așadar, consistența legăturii între starea de a fi bine și starea de a face bine.

Dacă despre starea de bine a copilului,  UNICEF - în 2013 - a publicat un raport care a inclus o analiză a unor date privind starea de bine a celor mici (a inclus  29 de țări, printre care și România), despre starea de bine a profesorului a început să se vorbească, timid, doar în ultimii ani.

Starea de bine este un termen frecvent utilizat, dar inconsistent definit. Analiza sistematică a literaturii a arătat că definiția stării de bine este variabilă. Starea de bine a fost definită prin caracteristicile individuale ale unei stări inerent pozitive (fericire), de asemenea, a fost definită pe un continuum de la pozitiv la negativ, cum ar fi de exemplu modul în care o persoană și-ar autoaprecia stima de sine, sau, în termenii contextului unei persoane (nivel de trai), lipsa stării de bine (depresie) sau în cadrul unui colectiv (interrelaționarea). (Evaluarea stării de bine a copilului în școală, sinteză coordonată de Dr. Sorina Irimie)

 

Statistici internaționale arată că epuizarea fizică este un fenomen răspândit în rândul cadrelor didactice din întreaga lume. De exemplu, Indexul Stării de Bine în rândul profesorilor din Marea Britanie arată că 76% dintre cadrele didactice au simptome fizice sau psihice cauzate de muncă și, aproximativ jumătate dintre acestea, iau în considerare schimbarea profesiei din cauza stresului asociat cu aceasta. Cifre asemănătoare apar și în studii din SUA (unde anual își dau demisia în jur de 500 000 de cadre didactice) și alte țări din Europa. Așadar, primul pas este de a recunoaște că profesorii au nevoie de sprijin pentru a-și proteja starea de sănătate fizică și psihică.

Majoritatea profesorilor motivați au obișnuit să ia cu ei acasă problemele elevilor, iar în timpul școlii online lucrurile au fost contopite la maxim. În plus, mulți dintre aceștia dedică activității didactice o bună parte din timpul și energia care s-ar fi îndreptat în mod normal către sfera personală.

Pentru că starea de bine a cadrelor didactice depinde atât de mult de succesul avut la clasă –tradițională sau online - îmbunătățirea profesională și personală ar trebui să fie o direcție permanentă. Cursurile de formare profesională, dar și de dezvoltare personală pot ajuta cadrele didactice să depășească mai ușor dificultățile din clasă și, astfel, să aibă o stare emoțională și fizică mai bună.

De ce este importantă starea de bine și cum putem să atingem acest deziderat?

La fel ca rolul de părinte, rolul de profesor este extrem de solicitant emoțional. De aceea, cadrele didactice au de câștigat dacă acordă o atenție specială propriului echilibru emoțional, dacă își îmbunătățesc inteligență emoțională și dacă își creează rutine care să îi ajute să se relaxeze și să își facă viața profesională mai ușoară. Există o serie de atitudini care ne ajută să ne menținem starea de bine emoțională, indiferent de profesie: flexibilitatea psihologică (ușurința de a încerca soluții noi, de a vedea o situație din perspective diferite și de a învăța în permanență), gândirea rațională (evitarea generalizărilor, a gândirii în termeni absoluți etc.), căutarea aspectelor pozitive în orice situație și accentul pus pe relațiile interpersonale autentice. spune Gabriela Alama, Expert SuntParinte.ro

 

Feluri simple în care poate fi cultivată starea de bine în rândul profesorilor

 

Starea de bine a cadrelor didactice depinde atât de activitatea profesională (numărul responsabilităților, birocrație etc.), dar și de alegerile personale pe care profesorii le fac în timpul liber și în organizarea timpului.

 

Iată câteva acțiuni care ajută starea de bine și care se află în controlul cadrelor didactice:

 

  1. Planificarea activităților birocratice în momentele mai puțin aglomerate ale zilei sau săptămânii.

 

  1. Principiu de bază este că sănătatea să fie întotdeauna pe primul loc, astfel străduiți-vă să rezervați mai mult timp pentru odihnă, dar și să selectați proiectele suplimentare. Mulți profesori ajung la epuizare pentru că își doresc să planifice lecții perfecte, unice, ceea ce e un demers lăudabil, însă nu mereu benefic pentru calitatea vieții trăite.

 

  1. Colaborarea cu alți profesori și cu părinții - multe responsabilități legate de activități extracurriculare pot fi împărțite cu părinții copiilor sau cu alți profesori de la clasă. Când profesorii își fac un obicei din a cere ajutor atunci când au multe responsabilități, starea lor de bine va avea de câștigat.

 

  1. Îmbunătățirea mediului de lucru pentru că starea de bine ne este influențată de mediul în care lucrăm și mai nou trăim și lucrăm, ceea ce duce la o altă măsură: echilibrul dintre cele două vieți.

 

Profesorii fericiți (și apreciați) au elevi fericiți. Poate în felul acesta ne vom da seama de ce este importantă starea de bine din clasă, fie ea online sau tradițională.

 

 

Interes general | Toate disciplinele | Şcoala online

Propus de: Editura_Intuitext | 08.07.2020 13:03 | 7493 vizualizări

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 7 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

199 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN