Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Profesorii ar urma să fie angajaţi de către primari

Comitetul interministerial pentru măsurile de descentralizare promise de Guvern se va întruni astăzi la sediul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Ministerul Educaţiei, parte a acestui comitet, şi-a făcut temele prezentând, deocamdată, ceea ce a discutat, în principiu, şi cu federaţiile sindicale din învăţământ. În viziunea Ministerului Educaţiei domeniile în care s-ar putea realiza descentralizarea vizează reţeaua şcolară, resursele umane, managementul educaţional şi finanţarea. Deşi nu există un document oficial al Uniunii Consiliilor Judeţene din România şi nici din partea Asociaţiei Primarilor, cerinţele exprimate de către aceste structuri vizează în principal obţinerea de către comunitatea locală a unui control deplin asupra şcolilor, grădiniţelor şi liceelor. Între 2001-2008, autorităţile locale n-au construit din banii lor nicio şcoală Descentralizarea învăţământului în România are un istoric de peste 8 ani şi el înseamnă că, în sarcina consiliilor locale, a autorităţilor locale se află unităţile şcolare ca locaţii. De asemenea, cheltuielile de reparaţii capitale, cheltuielile curente, utilităţile, transportul profesorilor (deconturile navetei) sunt tot în sarcina comunităţii locale, care, din bugetele locale trebuie să asigure foarte buna funcţionare a şcolilor. Salariile cadrelor didactice, bursele şcolare, obiectele de inventar, programul Cornul, laptele şi mierea sunt derulate tot prin bugetele locale, numai că fondurile vin direct de la bugetul central din cotele defalcate de TVA. Fiindcă bugetele locale – mai ales în cazul comunelor, dar şi al oraşelor mici – nu au reuşit să susţină niciun fel de investiţii, din 2007 s-a luat decizia ca, prin Hotărâre de Guvern, să fie alocate din bugetul de stat fonduri pentru investiţii. În 2008, au mers direct la bugetele locale 670 de milioane lei, bani pe care autorităţile locale i-au primit cadou de la guvern şi pe care i-au gestionat cum au vrut. Tocmai fiindcă exista riscul ca banii să nu fie folosiţi, întrucât multe primării nu au fost capabile să organizeze licitaţiile, atât în 2007, cât şi în 2008, Ministerul Educaţiei a alocat banii de investiţii inspectoratelor şcolare sau direct şcolilor. Deşi au dovedit din plin că le lipseşte expertiza pentru a susţine direct şcolile (n.m. – în intervalul 2001-2008 nicio autoritate locală n-a investit în şcoli din bugetele locale), totuşi primarii şi preşedinţii de consilii judeţene cer ca să le revină întreaga susţinere a şcolilor. Mai mult chiar, autorităţile locale avansează în acest moment şi pretenţia de a numi conducerile şcolare şi de a realiza angajarea cadrelor didactice. Preşedintele Traian Băsescu îşi exprima chiar în faţa preşedinţilor consiliilor judeţene, care s-au întrunit la Buşteni, la sfârşitul săptămânii trecute, temerea că, dacă autorităţile locale nu se vor specializa, nu vor personal pentru a prelua şcoli, spitale şi direcţii agricole, pentru a se vedea un salt calitativ în educaţie şi sănătate, descentralizarea va fi un eşec. Şcolile trec şi pe venituri proprii În ceea ce-l priveşte, Ministerul Educaţiei este dispus să accepte ca inspectoratele şcolare să devină instituţii deconcertate de specialitate în subordinea MEC, cu atribuţii doar pentru control, monitorizare şi evaluare, sarcina realizării reţelei şcolare urmând să revină autorităţilor locale, iar inspectorii generali să fie numiţi cât ţine mandatul ministrului. Directorul şcolii ar putea fi subordonat deciziilor consiliului de administraţie al şcolii, consiliu din care 1/3 ar fi reprezentată de autorităţile publice locale, 1/3 de reprezentanţii părinţilor şi 1/3 din cadrele didactice ale şcolii. Cadrele didactice membre ale consiliului de administraţie se propune a fi alese anual, prin vot secret, de către consiliul profesoral. Cea mai riscantă propunere a ministerului vizează ocuparea posturilor didactice. Concursul ar putea să fie organizat la nivelul şcolii sau grupului de unităţi de învăţământ în condiţiile statutului personalului didactic. De asemenea, MEC propune ca sursele de finanţare ale şcolilor să fie: bugetul de stat, bugetul local, dar şi veniturile proprii ale unităţilor şcolare, precum şi donaţiile, subvenţiile, sponsorizările. Traian Băsescu vrea să medieze descentralizarea Federaţiile sindicale din Educaţie şi-au exprimat dezacordul cu ideile ministeriale şi au protestat, săptămâna trecută, ferm, faţă de numirea profesorilor şi a directorilor de către autorităţile locale. Mai mult, federaţiile resping, ca şi ministerul de altfel, propunerea ca autorităţile locale să primească competenţe pentru a decide asupra conţinutului învăţământului. Pentru a media între punctul de vedere al reprezentanţilor autorităţilor locale şi sindicatele din învăţământ, preşedintele Traian Băsescu i-a invitat la Cotroceni, în 13 aprilie, pe reprezentanţii celor 4 federaţii sindicale şi pe ministrul Ecaterina Andronescu. Sursa: ctidianul ,,Gândul"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: fratiladorina | 30.03.2009 22:41 | 1596 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

De ce este necesara tristetea

Echilibrul emotional

Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii

Echilibrul emotional

Comentarii (36)

0 0

31.03.2009 08:54 matei

Alesii nostri n-au citit explicatia din Dex ca reforma inseamna "schimbare in bine"; daca asta este schimbare in bine........

0 0

31.03.2009 10:25 1xyz2p

Ce bine pentru cei care au iesit sau ies la pensie !Intr-o astfel de nebunie...nici Tepes nu mai poate face ceva !S-auzim de bine!!!

0 0

31.03.2009 10:57 amy11girl

Bravo!!!!!!!!Isi va angaja primarul toate neamurile in invatamant.

Doamne ajuta!Ne asteapta vremurile grele.

0 0

31.03.2009 13:21 stefanavoicu

Vai de noi? Asta inseamna politizarea invatamantului!!!!!

0 0

31.03.2009 13:30 burete_95

Cum sa incurajam copiii sa mai invete daca totul merge doar pe pile?Cum sa decida primarul cine intra si cine nu in invatamant?Si cum ramane cu multitudinea de studii pe care le-am facut pana acum?Pentru ce ne-am mai chinuit?Sa merg sa ma milogesc de primar sa-mi dea de lucru?Si daca nu vrea,eu ce fac?Raman pe drumuri?Doamneee....unde am ajuns???

0 0

31.03.2009 14:10 Elena_MonicaD

Sindicatele ce fac?

0 0

31.03.2009 14:59 tita2008

Nici nu stiu cum sa incep!E revoltator!Noi BRAILA suntem deja intr-un proiect pilot de vreo 3 ani si apartinem de primarie.E ceva macabru!Cand merg si vad ce gradinite sunt pe la tara .imi vine sa plang!De 3 ani primaria ne duce cu vorba ca da bani sa consolideze cladirea,vin,ne viziteaza si pleaca!Cladirea pica pe noi!IMI INCHIPUI CUM VA FI SI CU DESCENTRALIZAREA!DOMNULE,DOMNII DIN P.S.D. SI PD SE MAI GANDESC SI ALTE LUCRURI?E MONSTRUOS!Deci vrem sa descentralizam dar POLITIZAM!E O ABERATIE!IN FUNCTIE DE PRIMARUL CARE VA FI 4 ANI VOR FI SI MANAGERII LOR.PE URAMA VIN ALTII SI IAR ANGAJEAZA PE ALTII!CATEGORIC SUNTEM UN POPOR DE NEBUNI!NU AU SOMN NOAPTEA DE GRIJA NOASTRA!D -LE BOC DAR LEGEA SALARIILOR CADRELOR DIDACTICE?CA TIPAI IN CAMPANIE LA D-NUL TARICEANU SA DEA BANII!OF,CE MINCINOSI SI MITOCANI!

0 0

31.03.2009 15:02 tita2008

DEJA SUNTEM TOTI IN STARE DE SOC!SI FEMEILE DE SERVICIU?CINE VA AVEA GRIJA DE COPILASI?PRIMARUL?SAU FIRMELE DE CATERING?SI ACELEA SUNT ALE CELOR DIN CONDUCERE!

OF!!!!!!!!!!!

0 0

31.03.2009 17:32 iuiu_flori

Sa nu uitam ca in cele mai multe din judete, localitati, primarii nu au decat un liceu, asta daca il au. Cum pot ei sa evalueze munca unui cadru didactic cand de multe ori nu-si poate evalua nici proprii angajati. Rusine celor din conducerea invatamatului... Se va alege praful de educatie..

0 0

31.03.2009 17:34 ilu28

oare pana unde sunt in stare sa ajunga alesii nostri? in fiecare an noi trebuie sa ne adaptam peste noapte la tot ceea ce viseaza ei.Rusine!

parca vad ca luna vitoare cel tarziu le vin noi idei stralucite referitoare la invatamantul romanesc!

Vai de noi!

0 0

31.03.2009 17:44 nusa24

Poate in comunitatile mari va fi mai bine, dar ce ne facem la tara, unde comunitatea e mica????????? Nepotismul va fi citeriul pincipal de angajare. E trist ce ni se intampla!!!!!!!!

0 0

31.03.2009 17:46 libertate

Dragi colegi nu va pot intelege de ce sunteti atat de reticenti la ceea ce se numeste descentralizare.Este foarte bine ca primarul sa angajeze managerul ca sa ii de-a banii necesari pentru scoala.Managerul este cel care angajeaza profesorii, nu primarul.Este bine venit sa scapam de directorii dictatori care terorizeaza oamenii scolii.Primarul daca nu are scoala il poti modela si garantez ca totul este in folosul oamenilor.Doamne ajuta doamnei ministru sa poata sa faca tot ceea ce doreste.Sa traiasca si domnul Boc.DESCENTRALIZARE.!!!!!!!!

0 0

31.03.2009 19:45 mihaelaandrei

Am facut cumva un salt inainte de 22 12 1989?

0 0

31.03.2009 20:02 emil

Implicarea Consiliior Locale in viata scolii este prezenta si acum... Niciodata insa primarii nu vor alege profesorii. Eu cred ca noi cei care traim in sistem nu putem crede intr-o asemenea aberatie. Este o interpretare de presa si atat. Faptul ca va veni o vreme cand Consiliile de administratie, implicit membrii comunitatii vor avea multe de spus legat de viata scolii, este incontestabil si necesar. Eu zic ca nu e cazul sa faceti remarci despre studiile sau meseriile de baza ale primarilor. Ei sunt alesi de membrii comunitatii si, vrem sau nu vrem trebuie sa-i respectam, pentru ca reprezinta vointa multimii!!! Important este sa se gasesca o cale de comunicare si sa gasim caile de dezvoltare, nu de distrugere!

La urma urmei...si noi profesorii si invataorii... alegem primarii!!!



0 0

31.03.2009 21:19 deli_nico

Aveti dreptate d-le Emil. Sunt de acord cu ceea ce spuneti!

0 0

31.03.2009 21:37 doina_cretu_2006

Dacă primarii şi aleţii locali vor fi trup şi suflet pentru comunitatea lor, dacă vor dori ca şcoala comunităţii lor să fie aşa cum ne dorim de mulţi ani, atunci e bine.Dar nu ştiu ce se va întâmpla cu salariile şi celelalte drepturi băneşti căci noi nu am primit al XIII-lea salariu nici acum, naveta de 6 luni, iar diferenţele salariale câştigate în instanţă nu ştim ce se va întâmpla cu ele!Lipsa materialelor de curăţenie, etc.,etc.ne duc cu gândul că va fi cam greu!

0 0

31.03.2009 21:38 doina_cretu_2006

Dacă primarii şi aleţii locali vor fi trup şi suflet pentru comunitatea lor, dacă vor dori ca şcoala comunităţii lor să fie aşa cum ne dorim de mulţi ani, atunci e bine.Dar nu ştiu ce se va întâmpla cu salariile şi celelalte drepturi băneşti căci noi nu am primit al XIII-lea salariu nici acum, naveta de 6 luni, iar diferenţele salariale câştigate în instanţă nu ştim ce se va întâmpla cu ele!Lipsa materialelor de curăţenie, etc.,etc.ne duc cu gândul că va fi cam greu!

0 0

31.03.2009 21:48 maria_cseh

Mă bag... de primăriţă.

0 0

31.03.2009 22:23 ioncicu

Inainte de a vorbi despre studiile primarilor va rog sa intrebati profesorii din sectorul 5, unde este primar Vanghelie si pe cei din sectorul 4 unde primar a fost un profeor, Mihalache.

0 0

31.03.2009 22:26 ioncicu

Scuze.

"profesor" in loc de "profeor"

0 0

31.03.2009 22:27 maria_cseh

În concluzie...la ce ne mai trebuie un ministru al învăţământului dacă se vor ocupa primarii de noi?

0 0

01.04.2009 00:29 ngheo

DIRECTORUL MEU L-A ANGAJAT PE FIUL SAU CA INFORMATICIAN(LABORANT) PENTRU CA A INVATAT O SINGURA CARTE DE BAZE DE DATE. CE VA MAI MIRA IN TARA ASTA!

0 0

01.04.2009 00:32 gabriela_19652002

Dragi colegi,

Nu va mai vaitati! Este loc(inca) si de mai mult rau!Ce te faci cu primarii care sunt rude cu directorii si cu unii inspectori? Cu multi ani in urma am predat la o scoala(Cheia-Constanta) iar primarul mi-a raspuns(arogant,fireste):,,Aici se face cum zic eu nu cum zice aia".(se referea la ISJ.Imaginati-va ca din 1999 pana acum aroganta a mai ,,crescut".Bine ca nu mai sunt acolo.Sanatate tuturor si...nu disperati;oricum suntem ,,pe duca"!

0 0

01.04.2009 07:49 nataroman

Daca primarul si consilerii vor dicat cine sa predea la catedra va zbura pe feresatra calitatea invatamanutului. Si spuneti ca directorii vor alege cadrele? Dar daca directorul este conditionat de primar in alegerea profesorilor? Cum e cu democratia? Voi ajunge somera sau vanzaoare. Bine ca am studii postunversitare si grade didactice! Imi vor folosii la asezarea marfii pe rafturi!

Imi vine sa plang!

0 0

01.04.2009 12:50 voineaaxintecostica

Este grav ceea ce urmeaza, dupa parerea mea. Ma intreb ce interes ar avea un primar impreuna cu consiliul local al unui oras sa "sponsorizeze" pe cheltuiala localitatii educarea elevilor liceeni proveniti din alte localitati(sate, comune...) Daca nu vor fi subordonate liceele, colegiile si grupurile scolare de Consiliul Judetean si daca nu se vor impune reguli clare vom ajunge ca la sate sa nu se mai nasca decat agricultori, iar in orasele in care sunt someri .... Daca primarii sau autoritatile locale, vremelnice (poate un mandat, sau jumatate) vor putea incadra si salariza dupa pofta inimii profesori, se va alege praful de acest popor. Sper ca vor fi suficienti de maturi guvernantii de acum pentru ca generatiile viitoare sa fie capabile macar sa citeasca si sa socoteasca, ca de educatie si formare dupa cum se vede nu este nimeni interesat in acest moment.

0 0

01.04.2009 14:10 lorra

Daca alesii nostri au in vedere experienta altor tari in ceea ce priveste invatamantul de ce nu au in vedere si volumul mare de cunostinte ce se cer unor copii hamesiti de foame si de munca.

0 0

01.04.2009 14:37 voineaaxintecostica

Ganditi-va la cine ii voteaza pe primari sau consilieri.... pentru ca tot acelora le sunt responsabili primarii.

Cine nu da vot se ramane analfabet.....

0 0

01.04.2009 16:29 getta2000

La Giurgiu ni s-au taiat salariul de merit si prima de 2%, salariul al 13-lea nu l-am primit inca, in conditiile cand banii vin de la bugetul de stat, dar daca banii vor fi la dispozitia primarului, ce ne facem atunci? Cred ca vom munci degeaba.Singura satisfactie este cand vezi gingasia copiilor care habar au ei de problemele noastre.

0 0

01.04.2009 18:14 maricam

Dragi colegi, e grav! Primarii nici nu stiu sa vorbesca, fata de scoala au o atitudine de nepasare, ce ne facem daca o sa fim la mana lor, ca si asa se cred stapani.

0 0

01.04.2009 20:38 tita2008

Dragi colegi!un coleg (cred)afiema ca ne opunem noului!FASSSSS!Draga,te-ai uitat pe pro tv,la emisiunea lui MARUTA unde un primar din jud.BACAU sustinea ca daca legea ii va permite,va da voie sa se faca la el in sat BORDEL?ACESTIA SUNT PRIMARII!!!!!!!!!!BORDEL SI SEF PESTE SCOALA BRE!Atunci sa vezi educatie!

0 0

04.04.2009 16:14 nnicco67

bataie de joc-ce fac sindicatele>?-sa se descentralizeze dar nu sa fim angajati de primari-e strigator la cer...ce am ajuns..

0 0

04.04.2009 22:27 ecomeus94

In localitatea unde fac eu naveta de vreo 6 ani primarul e frate cu directorul meu ...ma intreb pana cand voi rezista eu ca strain pe pozitii. Cat despre decont nu-mi aduc aminte sa fi primit macar un milion in toti acesti ani. Iar descentralizarea e o mare prostie din start, pentru ca nu se poate aplica la noi la romani. Aceasta teza e buna de aplicat doar unor landuri din Germania sau unor catune din vestul dezvoltat. La noi primarii nu au nevoie de copii instruiti, ci doar de bani si de putere. Amin!

0 0

24.04.2009 14:31 popanmc

A ÎNNEBUNIT LUPU!ATENŢIE,SE JOACĂ TEATRUJ COMIC,CU SFÂRŞIT DRAMATIC!"EDUCAŢIE,BIATA EDUCAŢIE,....ÎNCOTRO O DUC AUTORITĂŢILE????????

0 0

24.04.2009 14:32 popanmc

CE ROST MAI AU GRADELE,PERFECŢIONAREA CONTINUĂ,VECHIMEA CARE ACUMULEAZĂ EXPERIENŢA CĂUTATĂ ÎN ORICE MESERIE,...?

0 0

24.04.2009 14:37 popanmc

LĂMURIŢI ŞI ACEST LUCRU ,OFICIALI AI LEGILOR,PENTRU CĂ ,DOAMNE,CHIAR NU CONTEAZĂ DELOC CALIFICÂRILE NOASTRE?E FIRESC OARE CE SE ÎNTÂMPLĂ?DACĂ UNELE DINTRE AUTĂRITĂŢI,ABIA ÎŞI DAU BACUL,NOI AR FI TREBUIT SĂ FIM ÎN LOCUL LOR?DOAMNE FEREŞTE,ATUNCI,ELEVII CHIAR ÎŞI VOR DA BACUL,LA ACEEAŞI VÂRSTĂ LA CARE SUSŢINI ASEMENEA AUTORITĂŢI EXAMENUL?AU,E JALNIC!E CLAR CĂ ŞCOALA NU E EDUCAŢIE,CI ALTCEVA,,PREVĂZUT DIN ALTE PUNCTE DE VEDERE......MAI AVEŢI CHEF DE ASEMENEA DISCUŢII,CĂ EU SUNT SĂTULĂ DE ATĂTEA PROPUNERI,NEFONDATE,ILOGICE,CARE DUC TOATE LA INFERIORIZARE FORŢATĂ?

0 0

24.04.2009 14:38 popanmc

CE ROST MAI AU GRADELE,PERFECŢIONAREA CONTINUĂ,VECHIMEA CARE ACUMULEAZĂ EXPERIENŢA CĂUTATĂ ÎN ORICE MESERIE,...?

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 4 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

212 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN